chiddush logo

משך חוכמה פרשת תרומה המשכן שבכולנו

נכתב על ידי 7roni7, 21/4/2010

המשך חוכמה מסביר  כי עלינו ללמוד ממבנה המשכן לחיים שלנו והוא מסביר,

 

אם נתבונן על העולם נראה כי הוא מחולק ל-3  כדורה"א עצמו, הכוכבים וכל מערכות השמיים שסביבינו, והמימד הרוחני הכולל את כל המלאכים וה"שרים" שממונים כל אחד על תפקידו בעולם ...

 

השפעת האדם על כל רובד היא שונה על כדורה"א (הטבע) ישנם יחסי גומלים כמעט ישירים ואם האדם פוגע בטבע הוא נפגע באופן ישיר .

יש את הרובד השני של מערכות השמיים שם השפעת האדם היא דיי נמוכה אין לו כלכך מגע עם מערכות השמיים אבל הוא יכול במידה מסוימת לשלוט על חלוקת הזמנים , אבל כאן הוא יותר מושפע ופחות משפיע על גרמי השמיים.

ויש את המימד השלישי שהו המלאכים ובו אין לאדם כמעט השפעה הוא יכול במידה מועטה להשפיע, אבל הוא לא יכול לדוגמא לשנות את תפקידם של המלאכים (יש דוגמא של יעקב אבינו שכביכול ניסה שהמלאך ישנה מתפקידו ויברך אותו והוא הצליח במשהו אבל גם נפגע) אבל האדם מושפע מהם רבות

 

אז ראינו שהשפעת האדם על הבריאה היא לא מוחלטת ויש מקומות בהם ההשפעה של הבריאה גדולה ואינה מאוזנת לפעולות של האדם.

 

ממשיך המשך חוכמה כך גם באדם עצמו יש 3 מערכות מערכת הגוף הפיזי שם יש יחסי גומלין של משפיע ומושפע דיי מאוזנים אני אוכל הגוף פועל וגדל (התפצלות תאיים כל רגע) אני לא אוכל או לא מזין עצמי נכונה הגוף יושפע בהתאם.

המערכת השניה זה הלב והמוח (הכוונה בתפקיד שלהם כלומר הרגש והשכל) שם זה נכון שהלב והשכל כאיברים צריכים תזונה לקיומם, אבל הם פועלים את פעולתם מעצמם גם ללא קשר אל האדם והרגש והשכל משפיע על האדם רבות ויחסי הגומלין של משפיע ומושפע אינם מאוזנים כאן האדם נותן מעט ומקבל הרבה.

המימד השלישי באדם זו הנשמה שכמו שאנו אומרים בכל בוקר "נשמה שנתת בי טהורה היא " כלומר הנשמה היא מושפעת רבות והשפעת האדם עליה היא אפסית (למעט למצבים קיצוניים).

ידוע גם שכאשר אדם חוטא הוא לא פוגם בנשמה, אלא רק מכסה את האורה בשמיכות.

ושוב הנשמה היא משפיעה המון והאדם לא רק שאינו משפיעה עליה אלא הוא גם אינו מזין אותה אבל היא מחייה את האדם.

 

מסביר הרב שגם במשכן מצינו את שלוש המדרגות :

יש את החצר – ששם יש את מזבח החיצון ועליו הוקרבו בכל יום עיקר קרובנות החובה  והציבור.

המזבח נקרא מזבח מלשון מזין כלומר נותן שפע של ברכה וידוע שכאשר בית המקדש היה פעיל ישראל לא היו הולכים לשון עם החטאים והקורבן היה מכפר עליהם (יש מחלוקת על מה בדיוק אבל זה הכיוון)

 

כלומר יחסי הגומלין הם דיי זהים אנו מקריבים על המזבח קורבנות והמזבח נותן מהשפעתו עלינו.

 

יש את היכל (זה הקודש) שם יש את המנורה והשולחן וידוע שהמנורה מסמלת את החוכמה (הרוצה להחכים ידרים) והשולחן את הפרנסה (הרוצה להעשיר יצפין) כלומר השולחן והמנורה היו נותנים המון שפע לאדם והאדם מצידו נותן להם כמעט כלום רק מכין ומדליק את המנורה או בשולחן רק מכין 12 חלות פעם בשבוע.

 

ויש את המימד השלישי זה קודש הקודשים ובו הארון שהוא היה מעביר שפע רב לישראל (ולכן הכהן גודל היה נכנס ועובד בו ביום הכיפורים לכפרת כלל ישראל) ועוד אומרים שכל שאר המקדש והארץ שואבים כוחם מכוחו של הארון ואנו לא משפעים עליו דבר למעט ביום הכיפורים.

 

מה זה קשור עלינו בכלל ...

 

האדם צריך להתבונן בצורה נכונה על מערכות החיים ולדעת שיש בעולם מקומות בהם הקב"ה דורש מאדם השתדלות הן גשמית והן רוחנית (לדוגמא במציאת הזיווג לעשות מאמצים הגיונים למצוא את בן או בת הזוג וכן לא לוותר בקלות על הצעות ולבדוק אותם לעומק,וכן להרבות על כך תפילה)

 

 אבל יש מקומות (והחידוש שזה היסוד והבסיס שהוא יותר גדול מהיסוד שמושפע באופן מאוזן ממעשי האדם)   בהם אין לאדם כח השפעה עליהם והוא מושפע מהם.

 

 צריך לחזק  את האמונה שכל מה שניתן לנו מהקב"ה הכל בתורת חסדים מאיתו יתברך (אין אנו חלילה משפעים עליו)  וגם אם האדם מתפלל ושופך ליבו לפניו יתברך, הקב"ה לא חייב לו מהומה ואסור חלילה לבוא אל ה" יתברך בטענות או חלילה לחשוב שהתפילה היא כמו כספומט התפללתי מגיע לי .

 

 

אני תמיד נזכר במה שהרב ארוש חוזר ושר עליו כל הזמן "לא מגיע לי כלום..." 
   אני חושב שיש בשיר עוד רובד עמוק,  בהמשך השיר הרב שר "תודה רבה לך..."

וזה בדיוק הנקודה שאם האדם ייעכל שהכל זה חסד מה" הוא ייפנה לתפילה בצורה אחרת וגם יסתכל על חייו בצורה שונה ובמקום להתלונן (כי מבין שזה לא הגיוני) הוא יבוא להודות על הכל .

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע