chiddush logo

היש נחת גדולה מזו?

נכתב על ידי אברהם לוי, 31/1/2013

יש נחת גדולה מזו?

   וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹקִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם: (שמות י"ח א').

   בפסוק זה פותחת הפרשה והתוכן שבו חד וברור כראש הגפרור, אלא שבין מילותיו ואותיותיו טמון עוד מסר רם ונשגב בעל ערך רב שהוא בבחינת 'חוק על טבעי' שהבורא חקק בעולם, מסר ששונאי ה' ואויבי תורתו לא מודעים אליו, ואין ספק שאם הם היו יודעים אותו - הם היו משנים את גישתם ומשנתם ומלחמתם והתנהגותם, כדי לא להגיע למצב של 'גול עצמי'.

   מה כוונת הדרשן החזן והפייטן?

   בפרשת השבוע התורה מודיעה לנו שיתרו שמע 'שמועה' מסוימת, ומחמת אותה שמועה הוא הקריב את אליליו ודחליליו והבליו והשליכם לפח, ועשה תפנית חדה והתגייר ובחר בה' ותורתו.

   ומהי אותה שמועה ששמע יתרו שגרמה לו לבצע את המהפך הגדול? על שאלה זו עונה ר' יהושע שיתרו שמע על מלחמת עמלק, מלחמה כבדה שלא היה לעם ישראל סיכוי גשמי לשרוד ממנה, אלא שה' סייע להם לצלוח את המערכה בדרך ניסית ולהביס את עמלק בצורה על טבעית, והסיפור הזה התפרסם בכל העולם וְהֵעצים את מעמדו של עם ישראל בעיני כולם, וזה מה שהוביל את יתרו לעשות את השינוי הגדול ולהצטרף לעם ה' (זבחים קט"ז ע"א).

   לא יאומן! עמלק הרשע שנא ותיעב את עם ישראל ופתח כנגדם במלחמה כבידה כדי לבזותם ולהשפילם ולרמוס ולנגוס ולהרוס אותם אחת ולתמיד, ולא רק שהוא כשל ונפל ונבל באותה מערכה, אלא המלחמה הזו עוד עשתה לעם ישראל פרסום גדול וחיזקה את מעמדם בעיני האומות וגרמה ליתרו ושכמותו למאוס בעבודת אלילים וכל ההבלים, ולדבוק בעם ישראל ובתורה.

   אין ספק שאם עמלק היה יודע את התוצאה הזו, הוא כלל לא היה נכנס לקרב עִם עַם ישראל. אם כן מדוע עמלק בכל אופן העיז לצאת לקרב?

   מפני שהוא חשב שעם ישראל מונהג כמו כולם על פי טבע ומזל וכוחות ונתוני שטח וכו', ומשום כך הוא סמך על עצמו ועוצמתו והיה בטוח בניצחונו הגדול, אלא שהוא לא ייחס מספיק חשיבות לנקודה הבאה:

   עם ישראל הם בניו אהוביו של מלך העולם - יותר מכל הגויים.

   וכל זאת למה ובזכות מה? מפני שלפני מתן תורה בורא עולם חיזר עם התורה אצל כל האומות והציע להם אותה, אלא שכולם סרבו לקבל את מתנתו ולהתכופף לתורתו. אך כאשר הגיע הבורא לעם ישראל ואמר להם 'מתנה יקרה יש לי בבית גנזי ורצוני לתת לכם אותה', עם ישראל ביטלו את עצמם ורצונם לה' וזעקו 'נעשה ונשמע', ובאמצעות התורה נשמתם התאחדה עם ה' לנצח (להבנת עומק העניין עיין הקדמת 'פי חכם').

   מחמת זאת בני ישראל התחבבו על ה' והפכו לבן יקיר וילד שעשועים של הבורא (ירמיה ל"א י"ט), והבורא מציל אותם מכל צרה ופגע רע - כאשר הם  הולכים בדרך התורה, [בהתאם לחוזה של 'אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ' (ויקרא כ"ו ג')].

 

   ואת המידע הזה עמלק לא לקח בחשבון והוא סמך על עצמו יותר מדי ויצא לקרב, וזכה בגין כך לשתי הממתקים הבאים: 1) עמלק הפסיד במערכה ונענש לנצח ואנו מצווים למחות אותו ואת זרעו עד עולם (דברים כ"ה י"ט), והובטח לו שאחר ביאת המשיח יאבד זִכרו וכולם יישכחו שפעם היה בהיסטוריה עם עמלקי (רבנו בחיי שם). 2) המלחמה השיגה את הפך מטרתו וגרמה לעם ישראל יותר פרסום ואהדה, עד כדי כך שיתרו ושכמותו זנחו את תרבותם ואלילם וכל היקר לליבם, והתחברו עִם עַם הנצח - הלא הם עם ישראל.

   התורה חקקה את המידע הזה בתחילת הפרשה במילים 'וישמע יתרו', וזה בעצם המסר והפתיחה 'לקבלת התורה' המוזכרת בהמשך פרשתנו.

   כדי לפרסם על שער בת רבים ולאלף בינה את כל הליצנים והאומללים החפצים להתנגח בה' ובעמו, ולהרתיעם ולהודיעם שלא ניתן להזיק לעם ישראל בזמן שהם מקיימים מצוות, ומי שינסה להילחם בהם - דרכו תִצנח ולא תִצלח, והמלחמה שלו תיצור את ההפך. לא רק שכוחם של עבדי ה' לא ינזק, אלא המלחמה בהם תגרום להם להתפרסם להתעצם יותר ויותר.

   אשריו של יתרו ששמע את הדברים הללו ונכנע לאמת האלוקית ובחר בה' ומשיחיו וזנח לשם כך את הרגליו ואליליו, אשרי חלקו בעולם הזה ורב שכרו בעולם הבא, והתורה מתפארת בו לנצח.

אלא שלמרבה הצער הבושה העלבון והיגון יש גם את הצד השני של המטבע, ובדורנו הגענו לשפל שאין לו אח ורע ולא סבא וגיס, ולמרות שהמפורסמות אינן צריכות ראיה - ברשות הקוראים החביבים והמתוקים נרחיב מעט את הפרטים ונחדד את הדברים כדי להעמיד אמת על תילה ולאזן את המערכה הכבדה,  להרבות כבוד שמים ולפרוס את התמונה כפי שהיא באמת.

   נא להדק חגורות, אנו יוצאים לדרך...

   כל נער וישיש וזקן וקשיש יודע שככל שהגלות מעמיקה ומתארכת - אויבי ה' ושונאי תורתו מרימים יותר את ראשם כנגד התורה ולומדיה, ועינם הרעה צרה באותם קדושים יושבי אוהלים המוסרים נפשם וכל אשר להם כדי לזכות להגות בתורה עוד קצת.

   אך כיצד שייך לחבוט באברכים המייצגים את תכלית ותמצית היהדות - את עמל התורה שלמענו נוצר כל העולם ובו תלוי כל השפע והישועות של עם ישראל? (עיין רש"י ויקרא כ"ו ג') מה גם שהבורא מתאווה ללימוד התורה והוא מתחנן שעם ישראל יגביר את הלימוד בכל הכוח (מדרש 'תורת כוהנים', הובא באוצר המדרשים ויקרא כ"ו ג'), אם כן כיצד שייך לפתוח בקמפיין שיוביל את ההפך?

   אך אל דאגה! יצר הרע ונציגיו הגשמיים מצאו דרך נפלאה כיצד להפיץ את מרכולתם ולרמוס את כבוד התורה ועמליה, והם מפעילים לשם כך את שרביט התשקורת ובאמצעות כלי רב עוצמה זה הם משחיתים את תדמית האברכים ללא הפסקה, מה שנקרא 'שטיפת מוח'.

   האברכים חיים על חשבוננו, לא משרתים בצבא, חיים מסכומי עתק ויונקים את לשד הקופה הציבורית, בגלל ריבוי ילדיהם קו העוני גדול ומפאת לימוד תורתם המשק משותק, תוסיפו לזה את הכותרות המרעישות של 'הדרת נשים' וקווי המהדרין ושאר נושאים פופולאריים, ותקבלו את התוצאה הבאה: החרדים פרזיטים, האברכים עלוקות, עולם התורה יונק על חשבון החברה...

   ומהי המטרה של אותם חבר'ה מעניינים? למעט את כוחה של תורה ועמליה.

   לשם כך הם בועטים בכל הערכים ולא מתביישים להשמיץ לשקר בפומבי ולקרוע את אחדות העם ולהגביר את השנאה לאברכים. לפני שנעלה לבמה 'דוגמא טרייה' שכולנו חזינו בה בימים האחרונים, נפתח בהכרזה הבאה כדי לחדד את החושים והראייה לאלו שהתקשורת טשטשה להם אותה קצת:

   אברכי הכולל חיים בדוחק גדול וצמצום נורא, מחמת שתי סיבות עיקריות:

   א) האברכים מקבלים מהכולל שכר דל בין 1500 ל2000 ₪, ואם הם לא מחזיקים רכב ולא מקבלים הכנסה נוספת מעל 1200 ₪ ולא יצאו לחו"ל ולא ולא ולא... אזי הם זכאים במקרים מסוימים גם 'להבטחת הכנסה' בסך 1040 ₪, ומהפרוטות הללו הם מכלכלים את ביתם כאשר ברכת ה' מלווה אותם באורח פלא בהתאם לחוק התורני של 'הארון נושא את נושאיו' (סוטה ל"ה ע"א) 'וארון בנס היה עומד' (מגילה י' ע"ב), והם זוכים להנהגה שהיתה במן, הנהגה של 'המרבה לא הִרְבַּה והממעיט לא החסיר' (עיין רש"י שמות ט"ז י"ז).

   אלא שהתשקורת לא מוכנה לעכל את מסירות נפשם של האברכים וברכת ה' המלווה אותם, והאנשים שם החליטו לעוות את הנתונים ולהתסיס את האזרחים ולהצהיר בכל פינה ונישה פנויה שהאברכים מקבלים מקופת המדינה 3400 ₪ מכספי משלם המסים. [זוכרים את הקמפיין של 'קדימה' שהתנוסס על האוטובוסים בבחירות ה19? 3400 ₪ לאברך, 352 ₪ לחייל].

והפלא הגדול הוא מהיכן האומץ לשקר בציבור עד כדי כך, בזמן שניתן להוכיח בשטח על ידי דף פעולות בנקאיות של כל אברך שמדובר בשקר גס. אך מה לא עושים בשביל להשמיץ את החרדים ולהשיג על חשבונם עוד כמה קולות? [נ.ב. מחמת זאת וועדת הבחירות הורתה להפסיק את הפצת השקר הזה].

   ב) משפחתו של אברך אינה מורכבת מזוג פלוס ילד וכלב אלא מנבחרת נכבדה של ילדים, ולשם ההמחשה ודוגמא אציין שהממוצע של מספר הנפשות בבניין בו אני גר עומד על 9 נפשות לכל משפחה כ"י, וברוך ה' כולם אברכים שהכנסותיהם דלות וצמוקות.

   ושמא יאמר אדם שמדובר 'באברכים וריטואלים' הרשומים בכולל ברישום כוזב - כאשר בפועל הם עובדים בחוץ במשרה מלאה וגורפים קופה נכבדה ונהנים משני עולמות, מי שחושב כך צריך לשלוח אותו להסתכלות. מדוע?

   מפני שהפיקוח החמור והנוקשה שהמדינה מפקחת על הכוללים - הינו פיקוח צמוד ברמה שלא ניתנת להבנה והמחשה, ונגלה לקוראים שמרוב שרמת הפיקוח הדוקה ואין יותר מה להדק בה, ראשי המערכת החלו לדבר כבר על 'הקמת מאגר ביומטרי' לבדיקת נוכחות ממוחשבת על ידי קריאת תווי האצבע, ולא נופתע אם יום אחד יחליטו שגם מאגר ביומטרי לא מספיק וצריך שכל אברך ישתול בגופו 'שבב אלקטרוני' המסגיר את מיקומו בכל רגע נתון, כמו שעושים לאסירים ביטחוניים במקומות מסוימים בעולם.

במאמר מוסגר

   גם אם פעם בטריליון שנה מתגלה איזה מתחזה ונוכל אומלל ודל מוסריות וערכים שניהל כולל פיקטיבי, ברור שאין לפסול בגין כך את כל הכלל. רוצים להבין מדוע?

   בשנת 2001 התפרסמה בארצנו הקטנטונת פרשיה מסובכת ופלילית שכונתה בשם "פרשת הונאת התארים הגדולה" של שלוחי האוניברסיטאות מחו"ל, והתברר שאוניברסיטאות כאן בארץ סיפקו מאות תארים אקדמיים למורים ושוטרים ואנשי צבא ועובדי ציבור, תמורת בצע כסף.

   אנשים ששילמו 5000$ קיבלו תוך שבועיים תעודה של בוגרי אוניברסיטה עם תואר ראשון ושני - מבלי שנכחו באוניברסיטה מעולם, ובאמצעותה הגדילו את משכורתם על חשבון משלם המיסים. למרבה הבושה הפרשייה הייתה סבוכה והתלכלכו בה רבים וטובים - ואפילו בעלי תפקידים בחינוך ובביטחון, וכפי שמופיע בציטוט החלקי מהכתבה שנכתבה באותם ימים, וזו לשונה:

 

   חוקרי מפלגת ההונאה בתל אביב החלו בחקירה סמויה... תוך כדי החקירה הגיע מידע הנוגע למזכ"ל הסתדרות המורים וסגנו.

   השניים חשודים שקיבלו תארים אקדמיים פיקטיביים משלוחות שתי האוניברסיטאות "לטביה וברינגטון", ובאמצעות תארים אלו קיבלו תוספות שכר משמעותיות. השניים נחקרו והודו במרבית החשדות המיוחסות להם. חמור מאד שלאנשים בתפקיד בכיר בתחום החינוך, מיוחסת אשמה שכזאת.

   המשטרה גילתה שעוד בכירים, קציני משטרה וצבא ואישי ציבור בכירים, רכשו את תואריהם במרמה... נראה כי נפתחה פה "תיבת פנדורה", המגלה שחיתות וסיאוב בדרגה שקשה להעלות על הדעת. עד כאן הציטוט.

(הכתבה שמורה במערכת העלון, ומופיעה באופן רשמי באתר 'ספריית הכנסת').

 

   נו, לאחר שמתברר שגם באוניברסיטאות הייתה פרשיית שחיתות נוראה ומדובר בהיקף ששם בכיס הקטן את פרשיית המתמידים וכל הזוטות שמצאו אי פעם ברשימות של כוללים פיקטיביים, אם כן מדוע רק את הכוללים בודקים בצורה נוקשה - ואילו את האוניברסיטאות והסטודנטים לא? למה רק הכוללים הם 'חשודים פונטציילים'  - ואילו האוניברסיטאות לא?

   ברור שכמו שאנו יודעים לעשות הפרדה והפרטה בין הסיפור הנ"ל לכלל האוניברסיטאות, חובתנו לעשות את ההפרדה הזו גם כאשר מדובר בכוללים, מתוך ידיעה שהבודדים אינם משקפים את הכלל. ומי שעקום וראשו פגום ובמוחו השכל לא פועל והוא מעדיף לחשוב אחרת, שיבושם לו, עד כאן המאמר המוסגר.

   ובכן, לאחר שהוברר שבני התורה מסתפקים במועט ומכלכלים את משפחתם המרובה בבחינת 'יש מאין', עדין זה לא מספיק להרבה חבר'ה מתוקים והם חפצים לקצץ גם מזה, והם מכריזים מעל כל במה מדומה ותחת כל מיקרופון ועיתון שצריך להילחם בחרדים ולעצור להם את 'קיצבת הילדים'.

   [מעניין שבנושא הזה הם חולקים על רבם הגדול 'בן גוריון' שראה חשיבות רבה בעידוד הילודה - ואף הכריז על פְּרַס בסך מאה לירות לאמהות שילדו עשרה ילדים (wikipedia.org), חבל שתלמידיו חולקים עליו בכזו קיצוניות והם חיים בסתירה כל כך גדולה, כאשר הם מוכנים לחלק סל קליטה עם כל התוספות ולייבא עולים חדשים - ומצד שני הם מקזזים בקצבאות הילדים ולא אכפת להם שזה ממעט את היילודה בארץ (כפי שהוכח בדו"ח בנק ישראל 2005), ומצפונם לא נשרף על הצער הנורא שהם גורמים לאזרחים ועוללים רבים].

   לא נעים להיכנס לפרטים, אבל עצירת הקצבאות זה רק גרגר אחד מהמלחמה כנגד עולם התורה ושומרי המצוות, כאשר במלחמה הזו יש משקיעים רבים - ומדובר בנושאים מאוד מגוונים.

   'אוהבי החרדים' נלחמים בהפרדה באוטובוס, בהפרדה בכותל המערבי, בתכני הלימוד בבתי הספר התורניים, צועקים חמס על איסור מכירת חמץ בפסח ועל ברית המילה, וכל מה שנודף ממנו ריח של תורה וקדושה - מצער אותם עד מאוד.

   ושמא יטען אדם שזו מלחמה לגיטימית כאשר מאחריה נובע רצון אמיתי 'לשוויון' וכלל לא מדובר במטרת ניגוח, לפיכך נאיר את עיניו בידיעה מעניינת, המעידה בדיוק מה מושך בחוטים בכל הנושא הזה, וכדלהלן:

   בשבת פרשת ויגש (22-12-12) החליטה קבוצת שמאל קיצונית להגיע לדרום הר חברון ולסייע שם לפלשתינים בעימותיהם האלימים מול כוחות הביטחון ובמימוש רצונם לפלוש לאדמות ישובים יהודיים שבאזור, [נכון שזה מראה על אצילות נפש?...], ובכן, בהזמנה שפורסמה באתר 'מגזים הכיבוש', פורסמה 'הזמנה להפגנה' בתאריך הנ"ל לכל החמודים המזדהים עם הנושא, ובתוך ההזמנה נכתבה הבקשה המרגשת הבאה:

   'זיכרו להביא ביגוד צנוע המכבד את רגשות הפלסטינים'. וכדי למנוע אי הבנה, הודגש שם ברחל בתך הקטנה ובאותיות קידוש לבנה שיש להגיע למקום 'ללא מכנסיים קצרות וגופיות' (inn.co.il 21-12-12).

   לא יאומן! כאשר מדובר בפלסטינים - מעודדים לצניעות וכיבוד רגשות', ואילו כאשר מדובר בציבור חרדי שבוחר לקיים את תורת ישראל - מוחים בו בשם כל הקדושים ומכנים אותו 'מדיר נשים' וכו', ואין נפשם נרגעת עד שיודבק בכל אוטובוס 'שחל איסור לפנות בנושא לנוסע, והפונה יועמד לדין בגין הטרדת נוסע'.

   זהו פרצופם האמיתי של אותם אנשים, וכל מי ששכלו פעיל ומוחו יעיל מבין כבר שמה שמניע שם זה לא רצון אמיתי 'לשוויון', אלא מדובר 'בשנאה לשם שנאה'.

   במילים קצרות נוסיף שגם בנושא 'גיוס חרדים לצבא' דשנו כבר בעבר והוכחנו מפרי עיטם של צמרת המדינה שמדובר בשיקולים פוליטיים ולא בצורך אמיתי, והצגנו על כך מסמכים, הוכחנו גם בראיות ברורות שהמדינה משקיע בערבים יותר מהחרדים... הבאנו על כך ציטוטים 'שלהם' עם מקורות ברורים [והצמא להחכים במאמר הארוך ובכל הרחבת הנושא מוזמן לקרוא את המאמר שנשא את השם 'יצא המרצע מהשק..' בכתובת www.shoresh.org.il/hidush/hidush.asp?id=3134] ונסתפק בזה ולא נכנס לנתונים נוספים כדי למעט את החיטוט ברפש הזה, במטרה למנוע קטרוג מיותר מעם ישראל.

   ולמה העלנו את כל הנושא?

  1) לווסת את שטיפת המוח ולהחכים באמת האמיתית את כל מי שעיוורו אותו שלא באשמתו ושטפו את מוחו בהבל וזוהמה וְיַצְרוּ בליבו שנאת חינם בחינם, דבר שמונע מתמימים רבים להתקרב לעולם התורה.

   2) העלנו את הנושא הזה, מפני שבפרשה אנו מוצאים עדכון קטן לגביו שאומר כך:

   ככל שנלחמים בעובדי ה' יותר, כך מרבים את כבודם ועוצמתם יותר ויותר ומשיגים את הפך המטרה. המסמך הרשמי הראשון על כך זה 'מלחמת עמלק' ופתיחת פרשת יתרו, כאשר רואים שם שהבורא מנהיג את בניו מקיימי מצוותיו בכפפות מיוחדות ועל טבעיות, מתוך הבטחה שגם בזמנים הקשים ביותר שהוא ינהג עם בניו "בהסתר פנים" בגלויות קשות ונוראות ותלאות רבות - עדיין תעמוד לעם ישראל ההבטחה שהתורה לא תישכח מהם, "ולעולם" לא יוכלו לנתק אותה מהם (ויקרא כ"ז ג', תורת כוהנים, חזקוני, רבנו בחיי, משך חכמה ועוד).

   ומפאת שהנייר צר וקצר והמקום בו דל ומוגבל, נעצור את המאמר ונסכם את הנושא, ונחתום אותו במידע הבא:

   לא יועילו כלי הניגוח שיופעלו על עולם התורה. יודעים אנו שבסך הכל מדובר 'בבובות' שמטרתם להעביר את בני התורה בכור ההיתוך של הניסיונות כדי להגביר את שכר עמלי התורה לנצח נצחים (ילקו"ש יהושע כ"ד ל"ז) כמו שלימדונו חכמנו "שטוב אחד בצער ממאה שלא בצער".

   אותם בובות לא יודעות שהם בסך הכל מוכיחים את נאמנות האברכים לבורא - מתוך מסירות נפש ללימוד התורה למרות הלחץ והעול והעוני הגדול, וזה רק מחבב אותם ומחזק אותם יותר, בזה ובבא.

   אשרי האברכים המכירים ברוּם ערכם ועוצם הנחת רוח שהם עושים לבורא, אשריהם שהם בתוך המסגרת של "ביקש יעקוב לישב בשלווה - וקפץ עליו רוגזו של יוסף" (בראשית ל"ז ב' ברש"י).

   האמת היא שזו נקודה מאוד עמוקה ודקה - ולא כולם בנויים לעכל אותה. אך כיהודים מאמינים בני מאמינים אנו מצפים ומייחלים לביאת המשיח בכל רגע ולגאולת השכינה ולהרמת קרנה וכבודה של תורה, או אז יהיה ה' אחד ושמו אחד 'בגלוי' ויראו כולם עין בעין את מעלת עמלי התורה ושכרם הרב ומעמדם העצום, ומצד שני יתבע הבורא את עלבונו ועלבון כבוד התורה וכבוד לומדיה, ואשרי מי שיהיה בצד הנכון - ואומלל מי שיהיה בצד השני.

   באותם רגעים לא יועילו קמפיינים ומיקרופונים ותעמולות והתייפייפות הנפש, אלא כולם יראו שיש דין ויש דיין ומעניש ותליין על כל פשע ורשע ורוע וליבוי שנאת חינם, והדין יהיה עמוק ונוקב ומחירו יהיה לנצח, כאשר עמלק וחבריו יקבלו את 'מה שהם בישלו', ועמלי התורה ומעודדיה יקבלו את 'מה שהם בישלו.

   היש נחת גדולה מזו?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה