chiddush logo

פרשת השבוע - ראה

נכתב על ידי אלון, 3/8/2021

 

"רְאֵה אָנֹכִי נֹותֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה. אֶת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹת ה'... וְהַקְּלָלָה אִם לֹא תִשְׁמְעוּ"

(דברים יא, כו-כח)

 

חיינו מלאים התמודדויות והתלבטויות בין טוב לרע, ובכל מקום שישנו טוב נמצא את הרע כנגדו.

נשאלת איפוא השאלה: הרי הקב"ה הוא תכלית הטוב ודואג כל כך לברואיו, מדוע אם כן הקב"ה ברא בכלל מציאות של רע העומדת בניגוד לטוב ומקשה עלינו להדבק בדברים טובים? מהי סיבת מציאות הרע בעולם? מי צריך אותו?

פרשת השבוע פותחת במילים: "רְאֵה אָנֹכִי נֹותֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה".

ידוע מאמר חז"ל כי "הנותן, בעין יפה הוא נותן", ולאור זאת, האם הקב"ה "נותן" את הקללה, חלילה, בעין יפה ובתור מתנה?! כיצד יתכן שמאלוקים הטוב תצאנה הרעה והקללה?

אחת ממעלותיו הגדולות ביותר של האדם היא הבחירה, כמוזכר בהמשך ספר 'דברים' (ל, יט): "נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ". לפני האדם מוצבות שתי ברירות: הברכה והקללה, הטוב והרע -  ועליו לבחור בדרך הנכונה. יוצא מכך שהרע קיים כדי שתהיה לאדם בחירה חופשית.

אילו היה קיים בעולם רק טוב ולא היו לו לאדם כל נטיות ואפשרויות לעשות רע, הוא היה נאלץ מחוסר ברירה אחרת לעשות רק טוב והיתה נשללת ממנו הבחירה. הבחירה קיימת רק כששתי הדרכים מוצגות בפני האדם ונצרכות לו במידה שווה, והיצור היחיד בעולם שניתן לו הכוח של הבחירה חופשית הוא האדם! אפילו מלאכים ושרפים אין להם בחירה, שלא לדבר על בעלי החיים האחרים. כל אלה התנהגותם ופעולותיהם נעשות באופן אינסטינקטיבי בגלל תכונותיהם וטבעם שניטעו בהם על-ידי הבורא מיום היוולדם. מה שאין כן האדם, בחיר הנבראים, הפועל על פי שכלו והרגשותיו.

לבחירה החופשית יש תפקיד חשוב בחיי האדם, ואלמלא הימצאות הרע לא היתה לאדם בחירה כלל! כל מטרתו של הרע נועדה לטובתנו, כדי שתהיה לנו בחירה חופשית ונלך בדרך הטובה מרצוננו הטוב. הפועל היוצא מן הבחירה החופשית - הוא השכר על המעשים הטובים והעונש על הרעים, הניתנים לאדם בהתאם לבחירתו, זאת בניגוד לשאר היצורים שאינם מקבלים שכר או עונש בעקבות מעשיהם.

דבר זה מביא אותנו לחשוב שאין מה לפחד מן ה"רע". הרע מצד עצמו אין לו ממשות וכל ענינו הוא לעורר את האדם.

בבחירת האדם בטוב מתבטלת ממילא מציאות ה"רע" והוא מתקשר עם הקב"ה ע"י קיום כוונתו העליונה.

 

חב"ד הר חוצבים - https://chabadhotzvim.org/

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע