chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם - פרשת ניצבים

נכתב על ידי אורן מס, 3/9/2021

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת ניצבים

דברים כט,ט: אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם: מי ניצב לפני ה'? המלבי"ם: "הודיעם שכשם שנתאספו יחד לקיים עליהם ועל זרעם את כל דברי התורה, כן ה' ייצא לקראתם, וזה שכתוב 'לפני ה' אלוהיכם". מנַיִן שמדובר 'עליהם ועל זרעם' ולא דווקא אלה שנמצאים כאן וניצבים בפועל? כתוב בהמשך: וְלֹא אִתְּכֶם, לְבַדְּכֶם--אָנֹכִי, כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת, וְאֶת-הָאָלָה, הַזֹּאת. כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה, עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם, לִפְנֵי, יְהוָה אֱלֹהֵינוּ; וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה, עִמָּנוּ הַיּוֹם (פסוקים יג-יד). מפרש המלבי"ם: לא ייתכן כריתת ברית עם אשר איננו פה, ולכן בהכרח ש'אשר איננו פה' המה שיבואו מיוצאי חלציהם של אלו אשר ישנו פה ועמהם כרת הברית, והמה קבלו גם על זרעם ועל כל הנלווים". כלומר אנחנו מקושרים לה' בכך שהתחייבנו שגם זרענו יקיים את הברית. זאת סודה של היהדות, להעביר את המורשת והחוקים והמצוות מאב ואם לבן ולבת, לנכדים, לנינים וכן הלאה.

 

ל,א: וְהָיָה כִי-יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, אֲשֶׁר נָתַתִּי, לְפָנֶיךָ; וַהֲשֵׁבֹתָ, אֶל-לְבָבֶךָ: איך אפשר לצוות על הלב? מלבי"ם: "ירמוז שהקללה גם כן מתנה, כמו הברכה, להביאך לתכלית הנרצה: 'והשבות אל לבבך' – יצווה להשיב אל ליבו, וגם ייעוד והבטחה, שיתקיים בהם כל הברכות והקללות כנזכר לעיל". אם הבנתי נכון, קללה (כמו ברכה) היא למעשה מתנה מאת ה', כדי לגרום לאדם לשוב אל ה'.

 

ל,ה: וֶהֱבִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ—וִירִשְׁתָּהּ: מדוע 'ה' אלוהיך' ולא רק 'ה''? מלבי"ם: "ירמוז שיביא אל הארץ רק הצדיקים, שה' להם לאלוהים, אבל לא המורדים והפושעים כנזכר לעיל". אם הבנתי נכון, רק הצדיקים זוכים לרשת את הארץ, ואז מובנים דברי הרב קוק שראה בחלוצים צדיקים ואוהבי ה', גם אם לא במצוות מעשיות.

 

ל,יט: וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים--לְמַעַן תִּחְיֶה, אַתָּה וְזַרְעֶךָ: מה הכוונה 'ובחרת בחיים', הרי אדם לא בוחר אם לחיות או למות? מלבי"ם: "האדם – תתרגש בו הרגשת הגוף קודם שיתרגשו בו רגשי הנפש, ולכן כאשר הודיעם שאושר הגוף תלוי בקיום התורה, הלא תהיה עבודתן להצלחת הגוף ... שעל ידי אושר גופני יתמלא רצון ה' שברא את האדם בגוף גשמי ושם אותו בארץ ... ובחרת בחיים – בקיום התורה". חיים מלאים = קיום התורה. שנזכה.

 

שבת שלום, שבת של יחד, חשיבה על צאצאינו, עבודת הלב, רוממות הצדיקים, אושר הגוף מתוך קיום מצוות, ושנה טובה ומבורכת לכל עם ישראל והאומות, אורן.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע