chiddush logo

מדוע אמרה רבקה ליעקב שעשו מתכנן להרוג אותו?

נכתב על ידי ilan sendowski, 26/9/2021

עורך התורה העיד שעשו אמר בליבו, "יקרבו ימי אבל אבי, ואהרגה את  יעקב אחי" (בראשית כז מא). כידוע אלוהים אמר לשמואל הנביא,  "כי האדם יראה לעינים, ויהוה יראה ללבב" (שמואל א טז ז) כך שאין אדם שידע מה עשו חשב בליבו

 

אולם אפשר היה לראות איך עשו התנהג, וייתכן שעשו נראה עצוב, כועס ומבודד. לעשו היו סיבות לכעוס, הן אביו העניק את כל רכושו ליעקב, ולו רק נתן מילות ברכה. הוא גם היה מודע שאימו פעלה נגדו, ואף אחד במחנה לא סיכל את ניסיון הרמאות של יעקב, או דיווח לו מה קרה בהעדרו. אין הוכחה ברורה בכתובים שעשו באמת התכונן להרוג את עשו בקרוב, או במות אביו.[1]

 

רבקה ידעה את סיפור קין והבל, וכאשר אלוהים שאל את קין, "למה חרה לך, ולמה נפלו פניך" (בראשית ד ו), ניתן להבין שקין חשב להרוג את הבל, וכך קין עשה בהמשך. רבקה הבינה את הדמיון בין סיפור קין והבל לבעיה שלפניה.

  

רבקה יכלה לחשוב שעשו מנחם את עצמו, שבמידה ויעקב ימות ללא ילדים, לאלוהים לא תהיה ברירה אלא להעניק לו את ברכתו לאברהם. ייתכן שבתרבות של התקופה, ניסיון נקמה על התרמית של יעקב היה צפוי ומקובל.

 

אולם נאמר "ויגד לרבקה", ונשאלת השאלה מי ומה נאמר לה:


*  ייתכן שחבריו של עשו אמרו לרבקה מה עשו מתכנן. אולם זה לא סביר שעשו יספר את תוכניתו העתידית כאשר הוא מודע שלרבקה יש מרגלים במחנה, ואין אנשים נאמנים לו.

*  ייתכן שאנשים במחנה חשבו שעשו מסוכן ליעקב והם הביעו את מחשבותיהם לרבקה.

*  ייתכן שמרגלים אמרו לרבקה מה דיברו יצחק ועשו, וסיפרו לה שיצחק אמר לעשו, בגוף שני יחיד, "והיה כאשר תריד, ופרקת עלו מעל צוארך" (בראשית כז מ). 

 

רבקה חשבה שיצחק אישר לעשו, כהגנה עצמית, למרוד ולהרוג את יעקב.

רבקה שמעה את דברי אלוהים, "ורב יעבד צעיר", את דברי יצחק ליעקב, "הוה גביר לאחיך", והנה יצחק מבטיח לעשו הצלחה: "כאשר תריד", בגוף שני יחיד, אישית לעשו,[2] אתה תחליט מתי למרוד (ולא אם תמרוד), "ופרקת עלו מעל צוארך". רבקה חשבה שיצחק ,בכעס, וכעונש על התרמית, אישר לעשו למרוד והבטיח לו נצחון. סביר שרבקה חששה, שקיימת סכנה שכך עשו הבין, ושהמצב יתדרדר והיא תאבד את שני בניה, כדבריה, "למה אשכל גם שניכם, יום אחד" - במשמעות אחד מהם יהרוג את השני ויישפט למוות

 

אולם קיימת אפשרות שכל שרבקה רצתה זה להפחיד את יעקב להתרחק מאחיו ולברוח לחרן, ללבן אחיה, ושם הוא יוכיח את עצמו, יקבל אישה מאחיה, יתעשר, וישוב כגביר. כאשר יעקב סרב לברוח בפחד, רבקה הפעילה תוכנית שניה שיצחק ישלח את יעקב לחרן.

  

[1] זה שעשו בא עם 400 לוחמים ויעקב פחד ממנו, לא מחייב שהוא בא לפגוע ביעקב, הן הוא כבר עזב את כנען והשאיר אותה ליעקב, וייתכן שהוא בא לתת ליעקב הגנה בכנען.
[2] הפרוש המסורתי מפרש את דברי יצחק כנבואה לעתיד הרחוק כאשר עשו ויעקב יהפכו לעמים נפרדים שילחמו אחד בשני.

 אילן סנדובסקי

מחבר הספרים:
2014 מגילת אסתר  מגילת ההיפוכים                        AMAZON  אופיר ביכורים  ע-ברית  
2019 מכל אבותי השכלתי - חידושים בסיפורי האבות  AMAZON  אופיר ביכורים  מנדלי   
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                 AMAZON  סטימצקי         מנדלי

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע