chiddush logo

הפסיכולוגיה של החטא

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 30/9/2021


  **סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדורפי ראש ישיבת ישועת מרדכי** 

מדרך הפעולה של הנחש, בניסיונו להפיל את חווה אנו לומדים שלושה כלים מרכזיים בהם משתמש יצר הרע מאז ועד היום. אם נזהה את ניצני הארס בתוכנו נוכל להתמודד אתו טוב יותר.

כיצד הצליח הנחש לגרום לחווה, שנמצאת עם בעלה בגן עדן, ליפול בצורה כה גורלית? זאת ועוד, מה נוכל ללמוד מכך לגבי "דרכי העבודה" של יצר הרע נגדנו, ובאלו אופנים נוכל להתמודד איתו?

דרך ראשונה - ה' נגדך

לאחר שה' מצווה את האדם לאכול מכל פירות שבגן עדן מלבד עץ הדעת, "וַיְצַו ה' אֱלֹוקִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל. וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" (בראשית ב' ט"ז). מגיע הנחש הערמומי ומשקר לחווה במצח נחושה, "אצל האלוקים שלכם הכל אסור! הוא בכלל לא רוצה שיהיה לכם טוב... יש בעולם כל-כך הרבה דברים טובים והאלוקים שלכם אסר לכם הכל! אתם מסכנים, החיים שלכם "שחורים" כל מנעמי החיים מנועים מכם", "וַיֹּאמֶר אֶל הָאִשָּׁה אַף כִּי אָמַר אֱלֹוקִים לֹא תֹאכְלוּ מִכֹּל עֵץ הַגָּן" (בראשית ג' א').

חווה מתפרצת לדבריו ומגיבה בתקיפות, אבל בעצם היא נופלת בפח שהנחש טמן לה, היא עונה לו: "לא הכל כל כך "שחור" כמו שאתה אומר, אמנם יש דברים אסורים אבל גם יש דברים מותרים, אל תגזים...". בכך היא בעצם מסכימה לטענתו, "וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל הַנָּחָשׁ מִפְּרִי עֵץ הַגָּן נֹאכֵל. וּמִפְּרִי הָעֵץ אֲשֶׁר בְּתוֹךְ הַגָּן אָמַר אֱלֹוקִים לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ פֶּן תְּמֻתוּן". במקום להגיד "ה' שׂם אותנו בגן עדן! יש לנו מאות עצים נפלאים והכל מותר והכל לטובתנו! מתוך כל השפע הזה יש רק עץ אחד שאסור לאכול ממנו – ואם ה' לא מרשה אז בטוח אז גם זה לטובתנו! – העולם שלנו נפלא וה' רוצה שיהיה לנו את החיים הכי טובים!".

לא הכל טוב

את תודעת "טוב ורע" הזו הנחש הצליח להחדיר לאנושות והיא פוגעת בנו עד היום. היצר הרע אומר לאדם, "יש כאן הרבה הנאות והרבה דברים מעניינים שאני (היצר הרע) בראתי במיוחד בשבילך! הנאות מהנאות שונות, והאלוקים שלכם לא מרשה לך, בעצם הוא "נגדך"!". במבט מהצד, טענה זו נראית כמופרכת לגמרי, אבל אם נתעמק בכך נבין שתודעה הזו קיימת בתכינו במידה זו או אחרת, והיא שגורמת לנו ליפול.

יצר הרע טוען באוזנינו, על ידי קולות מהחברה או מתוכנו: "הכל שחור אין לכם שום דבר שאתם יכולים ליהנות ממנו בעולם". אנו הודפים בגבורה את טענותיו אבל בלא משים מסכימים עם טענתו הבסיסית, שלא הכל טוב. בעצם יש דברים טובים שה' משום מה לא מרשה לנו. אמנם, אנו נקיים כל דבר שצריך כי אנו יודעים שיש עולם הבא ואיננו רוצים לקבל עונש, אבל לא בטוח שאנו כל-כך שמחים בזה... ייתכן שהאדם מצליח להחזיק מעמד אבל אם התודעה הזו נמצאת בליבו, הדרך לנפילה קרובה מאוד. הרי המצוות נראות "כבדות" ודברים אחרים נוצצים וזוהרים.

תיקון התודעה

התיקון לטענות הנחש היא לפתח מודעות מתוקנת ונכונה, "ה' הוא טוב לגמרי ורוצה שיהיה לנו הכי טוב. כל מה שה' מצווה אותנו הוא הכי טוב לנו גם מה שמותר וגם מה שאסור!, כפי שאומר משה רבינו, "וַיְצַוֵּנוּ ה' לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹוקֵינוּ לְטוֹב לָנוּ כָּל הַיָּמִים לְחַיֹּתֵנוּ כְּהַיּוֹם הַזֶּה" (דברים ו' כ"ד). כל עוד אנו מרגישים שה' לא לגמרי ב"צד שלנו" ה"מערכת החיסונית" הרוחנית שלנו נמצאת בסכנה גדולה וגם אם לא נופלים בפועל, אפשרות הנפילה קרובה.

לעומת זאת, אם נשכיל לבנות מודעות חזקה, שה' ברא עולם נפלא והוא עושה הכל לטובתנו, ורוצה את טובתנו אפילו יותר מאתנו. הוא ברא ומחייה את כל מה שנמצא בעולם והוא מדריך אותנו איך לחיות הכי טוב. כאן ממש בעולם הזה, חוץ מהשכר שעוד נקבל בעולם הבא.

אם בכל זאת קורים לי דברים לא טובים זה רק בגלל שהתנהגתי לא נכון, זה לא הגיע מה' אלא ממני. יש כללים! בכל מקום יש כללים, אם לא מרשים לי משהו כנראה שזה לטובתי, גם רישיון נהיגה לא מקבלים בגיל שתים-עשרה, כי זה לא מתאים ואף מסוכן. תודעה כזאת תסייע לנו לעמוד מול הפיתויים הרבים והסכנות הקיימות ותעזור לנו להתחבר למצוות ולעבודת ה' בצורה עמוקה יותר.

דרך שניה – התנגדות ל"קבלת מרות"

על דרך פעולה נוספת של יצר הרע, אנו לומדים מהמשך דבריו של הנחש לחווה, "את יודעת למה אסור לכם לאכול מעץ הדעת? - זה בגלל שה' לא רוצה "מתחרים", הוא יודע שאם תוכלו מעץ הדעת יהיה גם לכם כוח לברוא עולמות כמוהו", "לֹא מוֹת תְּמֻתוּן. כִּי יֹדֵעַ אֱלֹוקִים כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּאלֹוקִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע" (בראשית ג' ד'). יש כאן טענה חזקה מאוד, מי ה'בוס'? הנחש הכניס במין האנושי התנגדות לקבלת מרות, "למה שמישהו יגיד לי מה לעשות?!" ישנם אנשים שלא כל כך מפריע להם לשבות ממלאכה בשבת, הם אינם מעשנים ואין להם משהו מיוחד לעשות, אבל יש בתוכם התנגדות לעצם המחשבה שמישהו אחר נמצא מעליהם ומצווה אותם כך או אחרת, והיא לא נותנת להם לקבל את המרות ולקיים את רצון ה'.

אם נזהה את המקומות בנפשנו בהם אנו מתנגדים לרצון ה', רק מפני שבפנימיות אנו לא מוכנים לקבל את מרותו - יקל עלינו מאוד להתגבר על רגשות אלו ולנצח את יצר הרע גם בנקודה אלו.

דרך שלישית - התאווה

אם השיטות הקודמות, לא עובדות, תמיד מוכן אצלו "הנשק הסודי" - התאווה. גם אם בשכל אין בעיה מיוחדת, הוא שלם עם דרכו ורוצה לעשות את רצון ה', יש לנחש דרך לעקוף את ההיגיון והשכל, פתאום התאווה נראית כל כך מושכת שמרגישים שאי אפשר לעמוד בפניה, "וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל" (בראשית ג' ו').

הממשות של החטא

על מנת להתמודד עם החטא, יש לדעת שלחטא יש "מציאות" בפני עצמה. זה לא "חוק יבש" שנקבע בשרירותיות שהעובר עליו צריך לקבל עונש, רק בגלל שעבר על רצון המנהיג או מפני שפגע ב"סדר החברתי". לחוקים האלוקיים יש מציאות בעולם ומי שעובר על החוקים האלו, נדבק בו פגם ממשי. זאת אנו לומדים מכך שלאחר החטא לפתע פתאום האדם מרגיש לא בנוח עם כך שהוא ערום. הוא כבר ירד ממדרגתו, כפי שאומר לו ה', "וַיֹּאמֶר מִי הִגִּיד לְךָ כִּי עֵירֹם אָתָּה הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל מִמֶּנּוּ אָכָלְתָּ" (בראשית ג' י"א).

חסד ה' – גם לאחר החטא

לכאורה, אדם שחטא, פגם במה שפגם וירד ממדרגתו הוא אשם בכך וזו "הבעיה שלו". לאחר שהוא התנהג בצורה כזו, זלזל בה' וגרם לקלקול, לכאורה, לא מגיע לו שה' יתייחס אליו, ש"יתבשל" בתבשיל שהוא בישל לעצמו. אם יתחנן על חייו אולי תחזור אליו הארת הפנים כלפיו.

אבל ה' יתברך מלמד אותנו, שלמרות חומרתו של החטא והפגם שהוא גורם, החסד והאהבה שלו כלפי כל אחד מאתנו הם אינסופיים. אדם וחווה מרגישים ערומים?! לאיזו תגובה אנו מצפים? "בעיה שלהם" שיסתדרו לבד! אבל לא! ה' יתברך ברוב רחמיו נמצא איתם גם בתוך המצב שלהם גם אחרי הנפילה, ומכין להם בעצמו פתרון לבעיה שהם יצרו כשעברו על רצונו ועושה להם בגד אלוקי, "וַיַּעַשׂ ה' אֱלֹוקִים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם" (בראשית ג' כ"א).

סיפור מעשה זה, בא ללמד אותנו שכך היא הנהגת ה' כלפי כל אחד מאתנו וגם אם אנחנו בירידה או נפילה ה' נמצא אתנו, ומכין עבורנו את הדרך לצאת מהתסבוכת עליה נכנסנו, כדבי הפסוק, "הַשֹּׁכֵן אִתָּם בְּתוֹךְ טֻמְאֹתָם" (ויקרא ט"ז ט"ז).

לסיכום

יצר הרע, מנסה להפיל את האדם בתחבולות שונות. אחת הדרכים, היא לגרום להרגשה שהציוויים של ה' לא "הכי טוב" בשבילנו. כאשר נבנית תודעה שה' שנמצא כביכול "נגדו" ומתנגד למהלך ה"טבעי" של חייו. עם תודעה כזו אולי אפשר להמשיך זמן מה בלי לחטוא בפועל, אבל הנפילה יכולה להגיע יותר בקלות. התיקון לטעות זו הוא להפנים שה' טוב לגמרי ורוצה רק את טובתנו אפילו יותר מאתנו! וגם האיסורים בעצמם, גם הם לטובתנו! ולא רק בגלל שלא נקבל עונש אם נקיים אותם אלא הם בעצמם טובים.

זאת ועוד, עלינו לדעת שההתנגדות שלנו לקבל מרות וכוח התאווה לדבר איסור, אינם חלק מהפנימיות העמוקה שלנו, אלא דרכים של יצר הרע בניסיונו להפיל אותנו. וגם לא נתייאש עם ח"ו נפלנו, כי אין סוף לרחמיו של ה' והוא רוצה לעזור לנו להתקרב אליו גם לאחר הנפילות.

 ככל שנרגיש שה' יתברך - ב"צד שלנו", ויצר הרע - הוא מנוול שרוצה כל הזמן לפגוע בנו, כך יהיה בתוכנו כוח גדול לעמוד מול הפיתויים שלו.



 *** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה