chiddush logo

ערים עם נשמה ? להפטרת נח ,לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 7/10/2021

 בסד 


ד"ת להפטרת פרשת נח לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל 

ערים עם נשמה ?  
---------------------------------------------------
בהפטרת השבת מופיע בטוי שנראה קצת תמוה והוא" ערים נשמות" במבט ראשון  נראה שאולי הכוונה שיש לערים נשמה כבני אדם.. הדבר לא נכון  כמובן אבל לא לגמרי ..  מצודת דוד מפרש," וערים נשמות" - הערים השוממות יתיישבו בבני אדם כי יפרו וירבו
"כי ימין ושמאול תפרוצי" - תתחזק על הכשדים היושבים מימינך ומשמאלך"
הדבר מזכיר לנו את קללת עיר הנדחת כדברי המדרש," אשר מתברר לסנהדרין שקיימת עיר נידחת באחת מערי ישראל, עולים כל ישראל למלחמה עליהם, וכאשר העדים מעידים שרובם עבדו עבודה זרה, הורגים בחרב את העובדים ואף את הטף והנשים. לאחר מכן שורפים את כל שללה באש. חל איסור לבנות עיר זו מחדש." 
הפ"ס הפותח את הפרשה אומר," רני עקרה לא ילדה פצחי רנה וצהלי לא חלה כי רבים בני שוממה מבני בעולה אמר יהוה " המלבים מפרש," רני עקרה", המליצה תדמה את המדינה כאם היולדת, ואת בני המדינה לילדיה, עפ"ז דמה את ציון כאשה עקרה כי אינה יולדת בנים ויושבת שוממה, ואחר כי בכל זאת יבואו לה בנים רבים מרחוק, כמ"ש (למעלה מ"ט) ואמרת בלבבך מי ילד לי את אלה, תרון העקרה הזאת הגם שלא ילדה כי לא הפסידה מאומה כי מ"מ רבים בני שוממה אבל עוד יהיה לה ריוח מזה, כי כמו שהאשה קודם לדתה תחיל תזעק בחבליה, כן המדינה טרם לדתה, והוא טרם תהיה לגוי וממלכה, יעברו עליה מלחמות רבות ומהומות גדולות בהכרח, שהם חבלי יולדה לה, אבל ציון שיבואו אליה גוי גדול ועצום פתאום בלא חבלים וצירים, תדמה כאשה שילדה בנים רבים ולא חלה בחבלי יולדה, וז"ש "פצחי רנה וצהלי" עוד יותר על מה שלא ילדת, במה שאת דומה כאשה "שלא חלה" בחבלי יולדה, ובכ"ז רבים בני שוממה מבני מדינה אחרת שהיתה בעולה שהיה לה בעל וילדה לו בנים:,הדבר דומה להקמת המדינה בה נלחמנו על חרותנו  והתקיימה ברכת ה" בהפטרה זו, "  כי בעליך עשיך יהוה צבאות שמו וגאלך קדוש ישראל אלהי כל הארץ יקרא " כפירוש המלבים"  כי בעליך", זה מגביל נגד שני הענינים שהזכיר בפסוק הקודם, נגד חרפת אלמנותיך לא תזכרי עוד, אומר הטעם "כי בעליך" יהיה מי שהוא "עשיך" אשר "שמו ה' צבאות" ובידו להשיבך על כנך, כי כל הצבאות תחת ממשלתו. ונגד בושת עלומיך תשכחי, אומר הטעם כי "גאלך יהיה קדוש ישראל" (שם קדוש ישראל נקרא בו ה' בעת שישראל מקדשים אותו במעשיהם) וזה מורה כי תהיה אז קדוש לאלהים, וגם אז "אלהי כל הארץ יקרא", כי אז כל הארץ וכל העמים יעבדו אותו ויכירו אלהותו ואיך יצוייר שתחטאי אז:"
ברגע שיראל עושים את רצון אביהם שבשמיים  ובונים עולם תקין לא כדור המבול שנכחד .. אלא כנח שמצא חן בעיני ה"  וזכה לבנות עולם חדש  ותקין ,בה כל אחד למרות חוסר שלמותו מכבד את רצון  רעהו , ומקיים את רצון ה" הוא זוכה לברכתו והשריית שכינתו בתוכו  לכן הביטוי ערים נשמות הוא נכון בכך שהעיר שהייתה שוממה בלי תושבים , הופכת לעיר בה מקדשים שם שמים והיא הופכת למשכן  ה" כפ"ס," ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם "   ,כל בית בישראל  שנבנה על יסוד תורת ישראל וכיבוד האחר הוא מקום בו שרוייה שכינת עוז של הקב"ה , בדיוק כמו שכל טיפת גשם שתרד לטובה בפרוס החורף הבעל"ט מרווה את האדמה ומצמיחה  פירות   ,כך כל מעשה טוב מעלה את קרננו  בעיני ה", ומעלה ריח ניחוח כגשם הירד לברכה ,היא ברכתו של ה"  .חורף טוב! 
  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה