chiddush logo

" יחוס וגאווה " לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 21/10/2021

 בסד 

ד"ת לפרשת וירא  לע"נ אבי מורי אברהם  משה בן גרציא ז"ל
 יחוס  וגאווה
-------------------------------------------------
 אל לוט אחיינו של אברהם אבינו הגיעו מלאכים בדמות אורחים ,"ויָּבֹאוּ שְׁנֵי הַמַּלְאָכִים סְדֹמָה בָּעֶרֶב וְלוֹט יֹשֵׁב בְּשַׁעַר-סְדֹם וַיַּרְא-לוֹט וַיָּקָם לִקְרָאתָם וַיִּשְׁתַּחוּ אַפַּיִם אָרְצָה.  וַיֹּאמֶר הִנֶּה נָּא-אֲדֹנַי סוּרוּ נָא אֶל-בֵּית עַבְדְּכֶם וְלִינוּ וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשְׁכַּמְתֶּם וַהֲלַכְתֶּם לְדַרְכְּכֶם וַיֹּאמְרוּ לֹּא כִּי בָרְחוֹב נָלִין.  וַיִּפְצַר-בָּם מְאֹד וַיָּסֻרוּ אֵלָיו וַיָּבֹאוּ אֶל-בֵּיתוֹ וַיַּעַשׂ לָהֶם מִשְׁתֶּה וּמַצּוֹת אָפָה וַיֹּאכֵלוּ.  טֶרֶם יִשְׁכָּבוּ וְאַנְשֵׁי הָעִיר אַנְשֵׁי סְדֹם נָסַבּוּ עַל-הַבַּיִת מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן  כָּל-הָעָם מִקָּצֶה.  וַיִּקְרְאוּ אֶל-לוֹט וַיֹּאמְרוּ לוֹ אַיֵּה הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר-בָּאוּ אֵלֶיךָ הַלָּיְלָה הוֹצִיאֵם אֵלֵינוּ וְנֵדְעָה אֹתָם.  וַיֵּצֵא אֲלֵהֶם לוֹט הַפֶּתְחָה וְהַדֶּלֶת סָגַר אַחֲרָיו. וַיֹּאמַר  אַל-נָא אַחַי תָּרֵעוּ.  הִנֵּה-נָא לִי שְׁתֵּי בָנוֹת אֲשֶׁר לֹא-יָדְעוּ אִישׁ אוֹצִיאָה-נָּא אֶתְהֶן אֲלֵיכֶם וַעֲשׂוּ לָהֶן כַּטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם רַק לָאֲנָשִׁים הָאֵל אַל-תַּעֲשׂוּ דָבָר כִּי-עַל-כֵּן בָּאוּ בְּצֵל קֹרָתִי." אברהם ביקש מאורחיו  שטרם יאכלו ירחצו רגליהם מהדרך ,וזאת משום הוא חש שהם אולי עובדי עבודה זרה שמתחווים לעפר, כל זאת עשה בעדינות כדי לא להביכם .. לוט לעומתם קודם הכניס את אורחיו  לביתו , עם כל אבק רגליהם מהדרך , רק אח"כ ביקש שירחצו רגליהם.. הפוך מאברהם ....  אך זה כלום לעומת התהגותו לבנותיו , עם כל הכבוד לאורחים .. איזו התנהגות זאת? אין לו בעיה שיפגעו בבנותיו רק שבאורחיו לא?! ,יפה שהוא מתחשב באורחיו ומה עם בנותיו בשר מבשרו ???  איפההתנהגות זאת לעומת צניעותה של שרה אמנו שהיה לה אוהל נפרד!
טרם הפיכת סדום לוט ומשפחתו ברחו לצוער ,  אך שם בנותיו לא גילו  צניעות יתרה כמובא בפסוקים
"וַיַּעַל לוֹט מִצּוֹעַר וַיֵּשֶׁב בָּהָר וּשְׁתֵּי בְנֹתָיו עִמּוֹ כִּי יָרֵא לָשֶׁבֶת בְּצוֹעַר וַיֵּשֶׁב בַּמְּעָרָה הוּא וּשְׁתֵּי בְנֹתָיו.  וַתֹּאמֶר הַבְּכִירָה אֶל-הַצְּעִירָה אָבִינוּ זָקֵן וְאִישׁ אֵין בָּאָרֶץ לָבוֹא עָלֵינוּ כְּדֶרֶךְ כָּל-הָאָרֶץ.  לְכָה נַשְׁקֶה אֶת-אָבִינוּ יַיִן וְנִשְׁכְּבָה עִמּוֹ וּנְחַיֶּה מֵאָבִינוּ זָרַע.  וַתַּשְׁקֶיןָ אֶת-אֲבִיהֶן יַיִן בַּלַּיְלָה הוּא וַתָּבֹא הַבְּכִירָה וַתִּשְׁכַּב אֶת-אָבִיהָ וְלֹא-יָדַע בְּשִׁכְבָהּ וּבְקוּמָהּ.  לד וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַתֹּאמֶר הַבְּכִירָה אֶל-הַצְּעִירָה הֵן-שָׁכַבְתִּי אֶמֶשׁ אֶת-אָבִי נַשְׁקֶנּוּ יַיִן גַּם-הַלַּיְלָה וּבֹאִי שִׁכְבִי עִמּוֹ וּנְחַיֶּה מֵאָבִינוּ זָרַע.  וַתַּשְׁקֶיןָ גַּם בַּלַּיְלָה הַהוּא אֶת-אֲבִיהֶן יָיִן וַתָּקָם הַצְּעִירָה וַתִּשְׁכַּב עִמּוֹ וְלֹא-יָדַע בְּשִׁכְבָהּ וּבְקֻמָהּ.  וַתַּהֲרֶיןָ שְׁתֵּי בְנוֹת-לוֹט מֵאֲבִיהֶן.  וַתֵּלֶד הַבְּכִירָה בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מוֹאָב  הוּא אֲבִי-מוֹאָב עַד-הַיּוֹם.  וְהַצְּעִירָה גַם-הִוא יָלְדָה בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן-עַמִּי  הוּא אֲבִי בְנֵי-עַמּוֹן עַד-הַיּוֹם."
הרמבן מפרש את מעשי בנותי של לוט  ומצדד בהם," טעם ונחיה מאבינו זרע - באולי כי אמרו נעשה אנחנו המעשה הראוי לנו, כי ירחם האלהים ונוליד זכר ונקבה ויתקיים העולם מהם, כי עולם חסד יבנה (תהלים פט ג), ולא לחנם הצילנו ה'. והנה היו צנועות ולא רצו לאמר לאביהם שישא אותן, כי בן נח מותר בבתו (סנהדרין נח:). או שהיה הדבר מכוער מאד בעיני הדורות ההם ולא נעשה כן מעולם, וכן רבותינו בהגדות מגנים את לוט מאד (נזיר כג.)".
במדרש מוסבר, " לדעת המדרשים ורוב פרשני המקרא, בתו הבכורה של לוט סברה שה' הפך והשחית את העולם כולו במבול של אש, ומילט רק אותם, כפי שעשה לדור המבול כאשר השחית את העולם במבול של מים, ומילט רק את נח. ולכן, בעקבות מות אימן שהביטה על הפיכת סדום והפכה לנציב מלח, כדי להבטיח את קיום המין האנושי לא נותרה להן ברירה אלא לשכב עם אביהן.
אולם ישנם פרשנים הסוברים שבתו של לוט הניחה ש'אִישׁ אֵין בָּאָרֶץ לָבוֹא עָלֵינוּ כְּדֶרֶךְ כָּל הָאָרֶץ', משום שכולם יירתעו לשאתן לנשים הואיל והן יוצאות סדום שהאלוהים השמידה, ויחששו פן הן שנואות על ה', ומי שישא אותן ייפגע אף הוא:
רוב המפרשים פירשו, כי חשבו כי כל הארץ כסדום ועמורה שלא נשאר איש ואשה בארץ. וזהו רחוק, שהרי יצאו הם מצוער שלא נהפכה, וכן יש להם לחשוב כי שאר הארץ גם כן לא נהפכה. גם שמעו מאביהן כי סדום ועמורה מרעת יושביה נהפכה. וטוב הוא מה ששמעתי בשם יוסף קרא, כי אמרה הבכירה: לא נמצא באדם שירצה לקחת אותנו לנשים, כי יאמרו מאנשי ההפכה הן ואין ראוי להתחבר עמהן".
מעשי בנותיו של לוט  היה גרוע  מאידך  ממעשי סדום ועמורה , שהרי מדובר בגילוי עריות , אך  מחד הוא מעשה שנועד" להציל את האנושות" גם שהיה שגוי לגמרי שהרי העולם לא נכחד כמו בימי נח .
 רבות מדובר על  יחוסו של אדם  ,אך שימו לב איזה יחוס יצא מבנות לוט , רות המואבייה, אם סבו של דוד המלך, היא מצאצאי מואב. ונעמה העמונית, אם רחבעם בן שלמה המלך, היא מצאצאי בני עמון.
אם היו מנסים  לשדך למישהו את אחת בנותי של לוט מן הסתם הוא לא מסתכל לכיוונה בכלל .. אך ראו ,להבדיל הממעשה החמור מאוד ,איזה יחוס יצא מהם , דוד המלך שכתב את כל ספר תהילים ונעמה שהיתה אחת מנשות שלמה המלך שהולידה את בנו רחבעם ,  אין לנו ללכת כמובן בדרכם של בנות לוט ולו בבדל מעשה, אך עלינו ללמוד מכך לא לזלזל בשום אדם וביחוס , שכן אין אנו יודעים את דרכי הגורל , יתרה מכך אם נחזור אחורה ,נראה שתרח עובד עבודה זרה הוליד את אברהם , אהוב ה" , וכי איזה יחוס היו לאברהם או לבנות לוט ,להבדיל כל אחד מהשני היום?? כלום! או אפילו קחו את  תמר ויהודה חמיה, שילדה את פרץ וזרח , שימו לב ליחוס " הרמב"ן, בפירושו לסיפור לידת התאומים, מביא מדבריו של רבי נחוניא בן הקנה, המספר כי פרץ מייצג את הלבנה, הנפרצת ונחסרת לעיתים, וזרח את החמה, הזורחת. לפי פרשנות זו, זרח ופרץ מייצגים שני כוחות הפעילים תמיד בתוך העם היהודי, הכוח היציב והקבוע של זרח מול הכוח התוסס והפעיל, המחפש מאבק מתמיד, המיוצג בידי פרץ.
פרץ הוא אביו של חצרון והוא הראשון בשושלת רבת דורות המוליכה, לפי ספר דברי הימים וסוף מגילת רות, מיהודה אל דוד המלך.
בניו של זרח הם זמרי, איתן, הימן, כלכל ודרע, ונכדו מאיתן הוא עזריה.
הדמות המוכרת ביותר שיצאה מזרח היא עכן שהעז למעול בחרם שהטיל יהושע לאחר כיבוש יריחו. על-פי המדרש התנגד שבט יהודה כולו להסגרת עכן בידי יהושע, ורק לאחר הפצרות רבות של יהושע כלפי זקני השבט, עכן הסגיר את עצמו."  , אפילו  עמרם אביו של משה נשא את דדותו יוכבד  ,  דבר שהוא אסור באיסורי עריות ,  הוליד כאמור את משה רבנו  ! היום? לא היה לזה סיכוי מראש , או יותר מזה, משה וציפורה  שאביה יתרו היה עובד אלילים , היום?? כלום במקרה הטוב! קשר זה שנראה פסול ,הוליד את גרשום  ואליעזר,  היום  , רק לשמוע שהבן או הבת נושא אשה מדיינית היה עילה לגרוש מהבית ...
ראו איזה יחוס לדורות נולד מבני זוג שהיו מוקצים  במבט ראשון , ובהמשך איזה תפארת הם הולידו ,הדבר נועד כדי שנוריד מהגאווה שלנו  ונפסיק  לשפוט  אנשים אחרים שכשרים ב 200 אחוז..   ואם הדורות הקודמים הנ"ל הולידו תפארת של דרות אז קל וחומר שאר בני ישראל  עמך שילידו דור ישרים מבורך בברכת ה"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע