chiddush logo

רועה נאמן - לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא וגרציא בת מרים ז"ל

נכתב על ידי izik28, 23/12/2021

 בסד

ד"ת לעלון שבת שמות לע"נ גרציא בת מרים ואבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל 
 רועה נאמן  
---------------------------------------------- 
סנה 
" ומשה היה רעה את צאן יתרו חתנו כהן מדין וינהג את הצאן אחר המדבר ויבא אל הר האלהים חרבה וירא מלאך ה" אליו בלבת אש מתוך הסנה וירא והנה הסנה בער באש והסנה איננו אכל " ,מה עניין התגלות ה" למשה דווקא, ומה הקשר להסנה הבוער שלא אוכל באש ? 
 אדמת קודש 
" ,הסנה היה בראש הר חורב אליו עלה  משה עם צאנו  ללא ידיעה שהמקום קדוש בקדושת   ה"  ,רשי מסביר את רעיית משה את צאנו דווקא במקום זה ,"  להתרחק מן הגזל שלא ירעו בשדות אחרים" ,משה רבנו היה אחד מרועי ישראל  ותמוה מדוע הקב"ה בחר דווקא ברועה צאן פשוט? ולא באדם אחר גדול ומכובד ? אמרו רבותינו: כשהיה משה רבינו עליו השלום רועה צאנו של יתרו במדבר, ברח ממנו גדי ורץ אחריו, עד שהגיע לחסית, כיון שהגיע לחסית, נזדמנה לו בריכה של מים ועמד הגדי לשתות, כיון שהגיע משה אצלו, אמר: אני לא הייתי יודע שרץ היית מפני צמא, עיף אתה, הרכיבו.על כתיפו והיה מהלך 
אמר הקדוש ברוך הוא: יש לך רחמים לנהוג צאנו של בשר ודם, כך, חייך, אתה תרעה צאני ישראל. הוי, ומשה היה רועה".
אם נרוץ קדימה בכתובים נגיע לחטא  העגל בו מופיע הפ"ס "ואת חטאתכם אשר עשיתם את העגל לקחתי ואשרף אתו באש ואכת אתו טחון היטב עד אשר דק לעפר ואשלך את עפרו אל הנחל הירד מן ההר",מדברי הרמב"ן מובא , שבהר סיני היה נחל. ולשם כנראה השליך משה רבינו את העגל השרוף והטחון" .הגדי שברח ממשה בשל היותו צמא הוא זה שמשך את משה למקום  ובו כנראה היה מראה הסנה הבוער , הגדי חיפש את המים שמשולים לתורה  בדיוק אותם המים אליהם השליך משה את עגל הזהב הטחון לאבקה .
טרם התגלות ה" למשה הוא מתבקש להוריד את נעליו ,מה סוד הדבר ? המדרש מסביר שהנעל מסמלת כח צבאי , המקום בו מתגלה ה" למשה הינו מקום רוחני גרידא בדיוק כמקדש שבו היו הכהנים חולצים את נעליהם ככברכת הכהנים היום , כשעם ישראל יוצא ממצרים נאמר “נעליכם ברגליכם" קרי ביד רמה ובכוח אלהי לקיים בלב בוער משמחה  את תורת ה"  הנתנה בהר סיני ,ע"ש  הסנה הנקרא על שם סיני, זה באותו המקום – הר האלקים חרבה.
חוצב להבות אש .
משה רבנו מתבקש להיות שליחו של משה בהוצאת בני ישראל ממצרים ,משה מסרב באומרו," ויאמר משה אל ה" בי אדני לא איש דברים אנכי גם מתמול גם משלשם גם מאז דברך אל עבדך כי כבד פה וכבד לשון אנכיו יאמר ה"  אליו מי שם פה לאדם או מי ישום אלם או חרש או פקח או עור הלא אנכי  ה"  רשי מסביר" מי למדך לדבר כשהיית נדון לפני פרעה על המצרי " .
הקב"ה בוחר דוקא במשה המגמגם ללכת לפרעה השליט האדיר בימי קדם להוצאת ישראל ממצרים ,  כדברי הפ"ס, "והאלהים יבקש את נרדף" רב הונא בשם רב יוסף, אומר" ה' בכבודו ובעצמו מזדהה עם הצד החלש, אף אם הצד החלש הוא הרשע והצד החזק הוא הצדיק" , הקב"ה בחר בגלל היותו הענו באדם , ויחד עם זאת היותו מנהיג  רחום המבין את צרכי השני  הקב"ה יכל לרפא את משה ברגע, אך רצה להראות לכולם שאפילו אדם מגמגם יכול לעשות את שליחותי ללא בושה או פחד.. 
הקב"ה נגלה למשה בצמח הבזוי ביותר ,הסנה  במקום החרב והשומם ביותר המדבר , הסנה כאמור לא אוכל כרמז לכך שכשם שהסנה לא אכל כך המצרים לא יכלו את ישראל , האש שמשה ראה בסנה היא אשו של ה" הטובה והנעימה, אש התורה שניתנה בהר סיני הנמוך בהרים , בניגוד לאש השנאה השורפת כל חלקה טובה ,מה שמחבר אותנו עם רצונו של ה" לאהוב ולהעריך  דווקא את הבזוי השפל ולא הגאוותן, מה שמלמדנו שבעולמה של יהדות לא המדרש עיקר אלא המעשה,  אדמת הקודש נמצאת גם בבתי הכנסת בהם אנו שופכים את נפשנו  לפני  ה" ,זאת בתנאי שנדליק את לפיד האהבה המקרבת  בין איש לרעהו ולתורת ישראל  
מוקדש לע"נ אבי מורי אברהם משה  בן גרציא  וסבתי גרציא בת מרים ז"ל 


פורסם בעלון קול מהיכל בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכה שיר וחר 



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע