chiddush logo

לקט מביאור אברבנאל לתורה – פרשת וארא

נכתב על ידי אורן מס, 31/12/2021

 

לקט מביאור אברבנאל לתורה – פרשת וארא

 

שמות ו,ו: וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם, וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם; וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה: אברבנאל: "למה עשה שלושה דיבורים (והוצאתי, והצלתי, וגאלתי) בעניין אחד? ... מפני שבמצרים היה להם הצער והצרה בשלושה מינים: האחד בסבלות המסות (=המיסים) ... לכן אמר 'והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים' – שהם לשון המיסים, והשני העבודות פרך ... וכנגד זה אמר 'והצלתי אתכם מעבודתם', והשלישי היה הריגת בניהם ... ועל זה אמר 'וגאלתי אתכם בזרוע נטויה' ... רומז למכת בכורות וקריעת ים סוף". לכל צרה – ה' מספק תשובה נפרדת: לצאת מהמיסוי, להינצל מעבודת פרך ולהיגאל מאכזריות בעוצמה.

 

ז,ג: וַאֲנִי אַקְשֶׁה, אֶת-לֵב פַּרְעֹה: אברבנאל: "אם ה' הקשה לבו, מה פשעו? ... ה' לא מנע לפרעה מלשלוח את ישראל ... המכות היו סיבות קרובות לקושי לב פרעה". ה' הקשה את לב פרעה בעצם המכות, ופרעה בחר בבחירה חופשית להקשות את לבו. מעניין.

 

ט,כז: וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, חָטָאתִי הַפָּעַם:  יְהוָה, הַצַּדִּיק, וַאֲנִי וְעַמִּי, הָרְשָׁעִים: אברבנאל: "כאילו שאר הפעמים לא חטא ולא היה ה' הצדיק, והוא ועמו הרשעים? ... עתה, אחר אשר כבר נתאמתו שני השורשים: האחד ממציאות האל (במכות דצ"ך), והשני – מהשגחתו בפרטי העולם השפל (במכות עד"ש), מה לי להכחיש (במכת ברד ובמכות שיבואו) ביכולתו ועוצמתו? באמת חטאתי הפעם ... ה' ... הוא הצדיק, ואני ועמי שהיינו סיבת ביאתם – אנחנו הרשעים". פרעה הודה כאן לא רק במציאות ה' והשגחתו, אלא גם בעוצמתו וצדיקותו, לעומת רשעותם.

 

שבת שלום, שבת של גאולה, בחירה, צדיקות, אורן.

 

***

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע