chiddush logo

"שבראנו לכבודו" ד"ת לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא וסבי משה בן פרלה ז"ל

נכתב על ידי izik28, 27/1/2022

 בסד 


ד"ת לעלון פרשת משפטים לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא וסבי משה טבוך בן פרלה ז"ל
שבראנו לכבודו 
---------------------------------------------
התחלה וסוף 
תחילת הפרשה עוסקת בעבד עברי , סופה של הפרשה בעליית משה לשמי מרום לקבלת לוחות הברית. 
נראה שאין  קשר בין נושאים אלה ,אך עם נעיין בפרשה נראה שלא כך הדבר ..
"כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבד ובשבעת יצא לחפשי חנם",הרמבן מפרש" התחיל המשפט הראשון בעבד עברי מפני שיש בשילוח העבד בשנה השביעית זכר ליציאת מצרים הנזכר בדבור הראשון כמו שאמר בו וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים ויפדך ה' אלהיך על כן אנכי מצוך את הדבר הזה "
לא תחנם 
עם ישראל יצא מעבדות מצרים לעבודת ה" הטובה והחופשית ,וכתוצאה מכך מצווה אותנו הקב"ה ערב הכניסה לארץ,"לא תכרת להם ולאלהיהם ברית לא ישבו בארצך פן יחטיאו אתך לי כי תעבד את אלהיהם כי יהיה לך למוקש",  הרמבן מסביר," פן תכרות ברית ליושב הארץ פן יהיה למוקש בקרבך והטעם כי ישיבתם בארצך יהיה לך למוקש ולמכשול פן יחטיאו אותך לי בדרכיהם הרעים ובעלילותם הנשחתות כי תעבוד את אלהיהם כי יפתוך וישיאוך בכך" ,מה שמחזיר אותנו לחטא בנות מואב ," וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בַּשִּׁטִּים וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב: וַתִּקְרֶאןָ לָעָם לְזִבְחֵי אֱלֹהֵיהֶן וַיֹּאכַל הָעָם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לֵאלֹהֵיהֶן: וַיִּצָּמֶד יִשְׂרָאֵל לְבַעַל פְּעוֹר וַיִּחַר אַף ה' בְּיִשְׂרָאֵל", קשר פסול זה המביא למגיפה בעם ישראל ולמעשה פנחס שקינא לה " וכיפר על עם ישראל  בשכר מעשהו של פינחס, הבטיח לו ה' "בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם". בעקבות מעשה זה משה רבנו יוזם מלחמה עם מדין כדי לנקום את נקמת ה" , מה שמקשר אותנו עם מצוות לא תחנם." קשר בין יהודי לגוי קל וחומר לגויה מוחק את זהותו היהודית של האדם הנברא בצלם ה" אותו צלם ה" נמחק  , והוא שרוי בחשכת הגלות  כעבדות מצרים ממנה יצאנו לחרות עולם 
רוצים לזכות בחיי עולם ? .
בפרשה יש מניין של גן מצוות , ביניהם מצוות של בין אדם למקום ובן אדם לחברו , הדבר מחזיר אותנו לפרשת והיה אם שמע בה נאמר," והיה אם שמע תשמעו אל מצותי אשר אנכי מצוה אתכם היום לאהבה את ה" אלהיכם ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש ואספת דגנך ותירשך ויצהרך ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת",רשי מסביר,"  אם תשמע בישן תשמע בחדש, וכן והיה אם שכוח תשכח אם התחלת לשכוח סופך שתשכח כולה שכן כתיב במגלה אם תעזני יום 
יומים אעזבך , שלא תאמר הרי אני לומד בשביל שאהיה עשיר בשביל שאקרא רב בשביל שאקבל שכר אלא כל מה שתעשו עשו מאהבה וסוף הכבוד לבא ,ולעבדו בכל לבבכם" - עבודה שהיא בלב וזו היא תפלה שהתפלה קרויה עבודה", כשאדם מקיים מצוות באהבה הוא מעלה קרן אור לשמי מרום מה שיוצר שפע  שחוזר אליו ,בניגוד לפ"ס ," השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלהים אחרים והשתחויתם להם וחרה אף ה" בכם ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן את יבולה ואבדתם מהרה מעל הארץ הטבה אשר יהוה נתן לכם", רשי מפרש," לפרוש מן התורה ומתוך כך ועבדתם אלהים אחרים שכיון שאדם פורש מן התורה הולך ומדבק בע"א"
עם ישראל ששמעו דברי ספר הברית אמרו כל אשר דבר ה' נעשה וגם ונשמע מצות אחרות שיצוה עוד להבא אך האם לא היה ראוי שעם ישראל קודם ישמע את דבר ה" ואח"כ יעשה ? 
סדר מילים אלו מלמד אותנו על מסירות נפשם של עם ישראל שרצו להיכנס בברית ה" בלב טהור ושלם   
כל מצווה תפילה ומעשה טוב  שאנו מקיימים  מקרבים אותנו לפס," וחיי עולם נטע בתוכנו" ,כנאמר  בכתר מלכות במחזור שלוניקי של כיפור," אתה חי והמגיע לסודך ימצא תענוג עולם", אותו תענוג עולם הוא לשמוע  את קולו של ה" בהר סיני , כן, אפשר לשמוע אותו כל יום מחדש  וזאת בעת קיום מצוות ה" באהבה ובלימוד התורה ,הקב"ה מחדש בכל יום מעשה בראשית , לכל יום  יש נשמה והיא מלבד חידוש העולם ע"י הקב"ה  , לימוד התורה ,כל אחד שלומד תורה , מפיץ אותה ,אומר תהילים ,מעביר שיעורים מקיים מצוות , מברך ברכה על מאכל,  בונה את אותו יום  מבחינה רוחנית יחד עם הקב"ה  , "אמר רבא: בתחילה נקראת על שמו של הקב"ה ולבסוף נקראת על שמו, שנאמר: 'בתורת ה' חפצו" מה שמזכה אותנו בחיי עולם 
לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא וסבי משה טבוך בן פרלה ז"ל 
דה"ת מפורסם בעלון " קול מהיכל " בהכנ"ס היכל יהודה ת"א ,עריכה שיר וחר 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע