chiddush logo

לב אחד , לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל במלאות 11 חודש לפטירתו

נכתב על ידי izik28, 9/2/2022

 בסד 

ד"ת לעלון פרשת תצווה לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל במלאות 11 חודש לפטירתו 

לב אחד 
---------------------------------------------------------------
יראה וחכמת לב 
בפ"ס השבוע מופיע הפ"ס, " ואתה תדבר אל כל חכמי לב אשר מלאתיו רוח חכמה ועשו את בגדי אהרן 
לקדשו לכהנו לי ", ונשאל הרי החכמה נמצאת בראש והרגשות בלב ? והאם הקב"ה מחפש מי שבקיא 
באמנות התפירה?
השי”ת’ מעוניין שאלה  שיעסקו בעבודת הקודש של בגדי כהונה לא יהיו המומחים והאמנים הכי גדולים בתפירה וסריגה, אלא צדיקים יראים ושלימים. שהם הם באמת החכמי לב האמיתיים, וכמ”ש חז”ל על הפסוק "הן יראת ה’ היא חכמה",מסיק המסילת ישרים הרי: שהיראה – היא חכמה, והיא לבדה חכמה.
אפוד וחושן 
האפוד והחושן היו על ליבו  של אהרון הכהן,כפ"ס," וְנָתַתָּ אֶל חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט אֶת הָאוּרִים וְאֶת הַתֻּמִּים וְהָיוּ עַל לֵב אַהֲרֹן בְּבֹאוֹ לִפְנֵי ה" , וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת מִשְׁפַּט בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל לִבּוֹ לִפְנֵי יְהוָה תָּמִיד" , המדרש מסביר," שמות השבטים היו לא רק על החושן, אלא גם על האפוד, אלא ששם היו שתי אבנים בלבד, אבני שוהם, ועל כל אבן היו שישה שמות. וגם שמות אלה נשא אהרון איתו, ככתוב: "וְשַׂמְתָּ אֶת שְׁתֵּי הָאֲבָנִים עַל כִּתְפֹת הָאֵפֹד אַבְנֵי זִכָּרֹן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת שְׁמוֹתָם לִפְנֵי ה' עַל שְׁתֵּי כְתֵפָיו לְזִכָּרֹן" ,נושא שמות השבטים ואופן סידורם על אבני האפוד אינו פשוט והוא נדון במספר מקורות. הרמב"ם בהלכות כלי המקדש מסביר ,. מה שחשוב לענייננו הוא שאהרון נושא את שמות בני ישראל איתו בבואו אל הקודש פעמיים, באפוד ובחושן שהיה רכוב על גביו " .
לבישת בגדי אהרון מופיעים בפ"ס , "כְּתֹנֶת בַּד קֹדֶשׁ יִלְבָּשׁ וּמִכְנְסֵי בַד יִהְיוּ עַל בְּשָׂרוֹ וּבְאַבְנֵט בַּד יַחְגֹּר וּבְמִצְנֶפֶת בַּד יִצְנֹף בִּגְדֵי קֹדֶשׁ הֵם וְרָחַץ בַּמַּיִם אֶת בְּשָׂרוֹ וּלְבֵשָׁם" ,כנגד ארבעה בגדי הכהן הגדול שלא לבש בעבודת יום הכיפורים ,העבודה המיוחדת ליום הכיפורים נעשתה ע"י הכהן הגדול בבגדי לבן, בדומה לארבעה בגדי כהן הדיוט, ולא בשמונה הבגדים המיוחדים לו כל השנה וכך היה נכנס גם אל קודש הקדשים להקטיר קטורת, בלי ארבעה הבגדים שהיה בהם זהב: מעיל, אפוד, חושן וציץ. לפי שאין קטיגור נעשה סניגור ,ואם כך, שמות בני ישראל היו על לוח ליבו של אהרון כל ימות השנה, בבואו אל הקודש, אל האולם, אבל לא בבואו אל קודש הקדשים. מכאן ואילך הוא עם עצמו בלבד."
נר תמיד 
וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית, לַמָּאוֹר, לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד " , חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתָם מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", אך מדוע שמן זית הוא שנבחר להדלקת נר התמיד? ואיך הדבר מתקשר עם האפוד והחושן ?
הזית הוא עץ ירוק עד, וכן הוא מאריך ימים מאות בשנים. לכן, ממשיל בו הנביא ירמיה את ישראל: "זית רענן יפה, פרי תואר קרא ה" את שמך". בתהלים מבקש נעים זמירות ישראל: "ואני כזית רענן", וכן "בלותי בשמן רענן". כלומר, המשורר מבקש להשאר ברעננותו אף לעת זקנה, כדוגמת הזית, במזמור קכ"ח שבתהילים, כתוב: "בניך כשתילי זיתים סביב לשולחנך". מדוע נמשלו הבנים ל"שתילי זיתים"?
מה הזית, אינו מקבל הרכבה משאר המינים, וכל שתיליו הם ממנו, אף בניך יהיו כן - לא ירעו בשדות זרים. מה הזית הזה תחילתו מר ואינו ראוי לשימוש, עד שמסיקים כותשים, משרים אותו במים, ורק לאחר מכן ראוי הוא למאור ואכילה - אף בניך תחילתם מרים, ורק לאחר טיפול ויגיעה רבה בחינוכם, יזכו ההורים לרוות מהם נחת ואושר, עד אשר יביאו אור ונועם במעשיהם, ושם טוב למשפחתם".
 אותם שמות בני ישראל היו על ליבו של אהרון תמיד כאותו נר תמיד שדלק במשכן ובמקדש  ,לימוד התורה לא קל  ,כדרך כתישת הזית , אך  בסופו הוא רענן ומאיר , את ליבנו לדרך הנכונה , כך עלינו לנהוג עם כל אחד ואחת מאיתנו ,שיהיו על ליבנו כשמות בני ישראל , בקרוב לבבות לדרך תורת ה" ,אם ננהג בדרך זו אותו נר תמיד שדלק במשכן ובמקדש ידלק בליבנו  בברכת ה" הטובה .
לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל במלאות אחת עשרה חודש לפטירתו 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע