chiddush logo

מדוע נבחר אברהם?

נכתב על ידי ilan sendowski, 23/2/2022

אלוהים ראה שאברם אינו תמים (ממושמע) ולכן פקד עליו: "הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי, וֶהְיֵה תָמִים" (בראשית יז א) והמשיך וקבע שרק אם אברם ישמע לו אז תבוא לו הברכה: "וְאֶתְּנָה בְרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ, וְאַרְבֶּה אוֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד" (יז ב).

 

אין ספק שכל אדם הגון שהיה נבחר, אלוהים היה מצליח להקים את עם ישראל דרכו.

 

אז מדוע נבחר אברם להקים את עם ישראל ולהפיץ את תורת אלוהים לכל הגויים?

 

אלוהים העניק לבני האדם בחירה חופשית, דבר שמקשה על אלוהים לכוון את האדם הנבחר בלי להתערב בצורה חזקה וכופה.

 

אלוהים בחר את אברם ושרי ביחד. אנו מוצאים שתי תופעות בריאותיות באברם ובשרי:


1    שרי היתה יפת מראה אולם עקרה. היא אפילו לא נכנסה להריון והפילה את הוולד (יא ל). היופי של שרי אפשר לאברם להתעשר ולהתעצם בזכותה במצרים ובגרר. העקרות של שרי איפשרה לאלוהים להבטיח לאברם יורש יוצא חלציו וכך למשוך אותו להמשיך במסע לכנען, לנסות את אברם במשך זמן רב, להעשיר אותו ולהחכים אותו. רק כאשר אלוהים חשב שאברהם מוכן לגדל את יצחק בהצלחה, רק אז ריפא אלוהים את שרה. אלוהים ידע ששרי עקרה בגלל עודף הורמון החלב. כאשר שרה היתה בגרר, אלוהים ריפא את כל הנשים בבית אבימלך (כ יז), וכך גם שרה נרפאה. סביר שהיא השתמשה בזרעי שיח אברהם שעוזר להוריד את הורמון החלב, והיוונים (פלשתים) היו מודעים לזה. ניתן לראות שהיה לשרה רמה גבוהה של הורמון החלב, כי היא היתה צריכה להניק תינוקות נוספים (כא ז) כדי להקטין את הכאבים בחזה. סיפור דומה היה לרבקה, וגם שם אלוהים הביא רעב שדחף את יצחק ורבקה לגרר ואז היא נכנסה להריון לאחר עשרים שנות עקרות.

 

2    אברם נשא פגם תורשתי שגרם לגברים במשפחתו שיהיה להם רק בנים. אנו רואים שלתרח אבי אברם היו שלושה בנים ללא בת (כי במותו לא נאמר שהיו לו בנות), לאברהם שני בנים, לנחור שמונה בנים, ליצחק שני בנים, ליעקב תריסר בנים (ורק בת אחת לפני הסוף), ולפי הרשימה של היורדים למצרים גם לבני יעקב היו רק בנים, מלבד שרח בת אשר. כך גם לעשו וישמעאל היו הרבה בנים ומעט בנות. בתקופה ההיא האב קבע את דת המשפחה, ולכן אלוהים העדיף אדם עם הפגם הזה וכך המשפחה תגדל ותרבה במצרים במהירות גבוהה תוך מספר קטן של דורות.


אלוהים היה חייב לבחור אדם עם התופעה התורשתית הזאת, אחרת היתה סכנה שבני ישראל יתחתנו במצרים רק בתוך המשפחה, ותוך מספר דורות כולם היו מקבלים בעיות גנטיות, הן לכולם היה אב אחד (יעקב), שנשא שתי אחיות, בנות הדוד שלו (רחל ולאה), ועוד שתי נשים אחרות.


אלוהים החליט שבני ישראל יהיו אנשי מסחר, עוסקים במטלטלין, וכמו שבט לוי לא יהיו בעלי אדמות, וכך הם יעסקו בתורה ובחוק, יפיצו את תורת אלוהים בעולם, ויביאו ברכה לכל הגויים. לכן אלוהים בחר רועי צאן מדורי דורות להיות אבות ואמהות העם.


לאחר שאלוהים מצא את הזוג הזה, סביר שאברם הסכים לזכות בכבוד ועשה מאמצים להשמע ולרצות את אלוהים, שהעניק לו ברכה גדולה כזאת.

  

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2014 מגילת אסתר  מגילת ההיפוכים                        AMAZON  אופיר ביכורים  ע-ברית  
2019 מכל אבותי השכלתי - חידושים בסיפורי האבות  AMAZON  אופיר ביכורים  מנדלי   
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                 AMAZON  סטימצקי     מנדלי

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע