chiddush logo

האש היוצאת מלפני ה'[יעניין הקורבנות] באה על חשבון אש ה'

נכתב על ידי משה אהרון, 22/3/2022

בס"ד

 שימו לב, לתורה, טכניקות משלה להעביר מסרים . 
 בפרשתנו באה לידי ביטוי אחת מהן והיא שימוש זהה של מילים לעניינים הפוכים.
 במה דברים אמורים  ?
  במה שנאמר מחד על האש שאכלה את העולה והחלבים שעל המזבח 
  ומאידך אותה האש שגם אכלה את בניו של אהרון .
 ואלה המקראות :
וַתֵּצֵא אֵשׁ, מִלִּפְנֵי יְהוָה, וַתֹּאכַל עַל-הַמִּזְבֵּחַ, אֶת-הָעֹלָה וְאֶת-הַחֲלָבִים; וַיַּרְא כָּל-הָעָם וַיָּרֹנּוּ, וַיִּפְּלוּ עַל-פְּנֵיהֶם..

וכן  :

וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי יְהוָה, וַתֹּאכַל אוֹתָם; וַיָּמֻתוּ, לִפְנֵי יְהוָה.  ג 

והנה במקום אחר נאמר :

"כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֵשׁ אֹכְלָה הוּא אֵל קַנָּא.".
 
.הנה כי כן, יש אש של האלוהות 
 ויש רק אש היוצאת מלפניו.
 
כשיש גילוי שכינה מלא של "וירא ה' אל כל העם" אפשר להתרונן בשמחת עולם מאש האלוהות  ואפשר להתרונן מהאש היוצאת מלפני ה' והתנתקת ממנו לכאורה - ל"אכול". שאזי מידת הדין יורדת לארץ ללחך כל אש זרה אחרת .
 והנה העם שטוף תודעת קורבנות  מתפעל מהאש האוכלת כל המזבח ונופל על פניו מלהתרונן מאש האלוקות עצמה ובכך להגיע לפסגות אחרות .
 הנה כי כן "אהרון" במימוש הגלום בשמו הייעודי : הוא לגרום  לעם ישראל  להתרונן [לכן שמו "אהרון"]לשמוח באלוהיו  באמצעות גילוי שכינה עליהם של "ושכנתי בתוכם"
 והנה  ייעוד זה של אהרון נעשה על ידו בשניים
 במה שהעם כל כך רצה באמצעי הריטואל הפיזי של הקרבת הקורבנות  ואזי יורד אהרון מייעודו האחר של השכנת שלום בין עם ישראל לעצמו ולאלוהיו  שאזי מורידים את האל למי שזקוק לאכילת לחם ובמעמד זה אהרון יורד מייעודו האחר - השלם יותר  שנאמר :
וַיִּשָּׂא אַהֲרֹן אֶת-יָדָו אֶל-הָעָם, וַיְבָרְכֵם; וַיֵּרֶד, מֵעֲשֹׂת הַחַטָּאת וְהָעֹלָה--וְהַשְּׁלָמִים.
 לכן גם לא היה די באותה הברכה של אהרון בלבד.
  אלא בהמשך לאחר שנכנסים משה ואהרון  לאוהל מועד ויוצאים ממנו שבים הם לברך את העם שוב ויחדיו.
 הנה כי כן, ייעודו העתידי של אהרון להביא לעם ישראל שלום בתוכו ובינו ובין אלוהיו. שאזי ורק אז שמחתו של העם ל"התרונן" תהא בבחינת "שמחת עולם" של הגאולה השלמה.
 וכך יהא לעתיד לבוא
 
משה אהרון   

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע