chiddush logo

ד"ת להפטרת פרשת פרה " לב חדש" לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 23/3/2022

 בסד


ד"ת להפטרת פרשת פרה תשפ"ב לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל 
לב חדש 
-----------------------------------------------------
בהפטרת השבת היא פרשת פרה מופיע פ"ס," ונתתי לכם לב חדש ורוח חדשה אתן בקרבכם והסרתי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר" , איך נותנים לבן אדם לב חדש??
המלבים מפרש," ונתתי לכם לב חדש", שעד עתה היו הסבות אל החטא, הלב והרוח, "הלב" מצייר כח המושל שנוטה אל התאוה, "והרוח" מצייר הציורים הרעים שמעלה ציורים אל הלב לרוע, ועי"ז הלב מושל וגומר הרע, ואני "אתן לכם לב חדש" שיהיה נוטה רק אל הטוב וכן הציורים שיעלו ברוח יהיו רק טובים, וכן עד עתה היה הלב קשה מלקבל המוסר והתוכחה כמו האבן שקשה לחקוק בו.
"אסיר לב האבן ואתן לכם לב בשר" שמקבל בקל ציורים טובים של יראת ה' ואהבתו:".
לקבלת הלב החדש האנושי  יותר  קדמה הפעולה" וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם מכל טמאותיכם ומכל גלוליכם אטהר אתכם"  ,המלבים מפרש," וזרקתי", אמנם לתקן מה שחטאתם בעבר ושלא תחטאו לע"ל, על העבר "וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם", ר"ל בזה"ז על טומאת הנדה (שאמר כטומאת הנדה היה דרכם לפני) היה צריך טבילה במקוה, ועל טומאת מת שהיה צריך הזיה, היה צריך הזיה של מים טמאים, (שמי נדה היה מטמא המזה והנושא), ולא היה מועיל הזיה של מים טהורים, אבל אז יהיה די בזריקת מים טהורים, ר"ל בזה"ז הדברים הנטהרים במקוה במים טהורים צריך שיכנס כל גופו בהם וטומאה שעולה ע"י שתתדבק הטומאה בטומאה ותסור מן האדם דהיינו הזיית אפר פרה צריך מים טמאים, ולע"ל יטהרו ע"י מים מעט הנזרקים ויהיו מים טהורים, והנמשל, שבהערה קלה ובמי הדעת התשובה תטהרו, והנה בזה"ז לא היה מועיל טהרה רק לטומאת הגויה לא לטומאת הנפש, ורק לטומאה ולא למעשה גלולים, אבל בטהרה זו "אטהר אתכם מכל טומאותיכם" ר"ל בין טומאת הגויה בין טומאת הנפש, וגם "מכל גלוליכם". עד כאן זכר מתיקון העבר, ועתה יספר איך יטהר אותם בעתיד שלא יחטאו עוד:" 
ההסבר מתקשר לפ"ס המופיע בקריאת פרשת פרה, " וכל כלי פתוח אשר אין צמיד פתיל עליו טמא הוא" ,מה הוא אותו צמיד פתיל?,  מדרש ספרי מפרש," כל כלי פתוח אשר אין צמיד פתיל עליו. בכלי חרס הכתוב מדבר. או אינו מדבר אלא בכל הכלים? הרי אתה דן: נאמרו ד' כלים, , והוציא כלי אחד להקל ולהחמיר עליו - ונאמר ד' כלים במדבר לא במת, והוציא כלי אחד להקל ולהחמיר עליו. מה להלן בכלי חרס הכתוב מדבר - אף כאן בכלי חרס הכתוב מדבר. או אינו מדבר אלא בכל הכלים? ת"ל כל כלי פתוח - כלי שנטמא אין לי טהרה מטומאתו, ואיזה? זה כלי חרס.
מה ת"ל פתוח - ואפילו כל שהוא.
ר' אליעזר אומר: בכלי חרס הכתוב מדבר, או אינו מדבר אלא בכל הכלים? ת"ל כל כלי פתוח - כלי שמקבל טומאה דרך פתוחו, ואיזהו? זה כלי חרס. מה ת"ל טמא? טמא לעולם.
אבא חנין אומר משום ר' אליעזר: כל כלי פתוח, שומע אני אפילו כולו - תלמוד לומר פתוח. על פתוחו אמרתי, ולא על כולו:
פתיל - זה העודף. צמיד - זה הדופק. ואף על פי שאין ראיה לדבר - זכר לדבר, שנאמר במדבר כה ויצמד ישראל לבעל פעור:
וכל כלי... טמא הוא - מכאן אמרו: כלים מצילים צמיד פתיל - באהל המת, אוהלים - בכסוי.
וכל כלי פתוח - מכאן אמרו: חבית שכפאה על פיה - ממרחה בטיט מן הצדדים - טמאה, שנאמר צמיד פתיל עליו, ולא צמיד פתיל על גביו.
וכל כלי פתוח - אין לי אלא כלי חרס. כלי גללים, כלי אבנים, וכלי אדמה מנין? ודין הוא: ומה כלי חרס, שהם עלולים לקבל טומאה, הרי הם מצילים צמיד פתיל באהל המת; כלי גללים, כלי אבנים, כלי אדמה, שאין עלולים לקבל טומאה, אינו דין שיצילו צמיד פתיל באהל המת? ת"ל וכל כלי פתוח טמא הוא. מה ת"ל טמא הוא? אלא הוא שיציל את עצמו, צמיד פתיל באהל המת - יציל על עצמו במגע השרץ:"
טומאת ישראל  חמורה מאוד בעיני הקב"ה , כלי חרס אין לו תקנה בטהרה אלא רק בשבירתו, ישראל למרות שהם לא דומים לכלי חרס, יש בהם משהו מהדמיון, על מנת לקבל לב חדש ולהחליפו מלב אבן קשה , יש לשבור את המידות הרעות של האדם , אם אדם מדבר לשון הרע, אזי ידבר רק דברי תורה [בעיקר] עם הוא בעל לב רע, יגלה רחמנות וחמלה גם שקשה לו , על זה אומר  הגאון מוילנא בספרו 'אבן שלמה': "כל עבודת ה' תלוי בתיקון המידות, וכל החטאים מושרשים במידות, ועיקר חיות האדם הוא להתחזק תמיד בשבירת המידות ואם לאו למה לא חיים?!"
. במסכת פסחים נאמר : "ג' הקב"ה אוהבן, ואחד מהן מי שאינו מעמיד על מידותיו".
. במסכת תענית: "גזרו תענית, וירד רבי עקיבא לפני התיבה, ומיד ירדו גשמים – מפני שהיה מעביר על מידותיו".
. במסכת יומא: "ואהבת את ה' אלוקיך" – "שיהא שם שמים מתאהב על ידך, שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים, ויהיה משאו ומתנו בנחת עם הבריות. מה הבריות אומרות עליו? 'אשרי אביו שלימדו תורה, אשרי רבו שלמדו תורה, אוי להם לבריות שלא למדו תורה, פלוני שלמד תורה ראו כמה נרים דרכיו כמה מתוקנים מעשיו, עליו הכתוב אומר: 'ישראל אשר בך אתפאר'".
אותם מים טהורים משולים למי ים סוף בהם עברו בני ישראל לאחר שנות עבדות במצרים ללא רצונם, למרות שלא נרטבו במי הים , עצם עברם במקום ,השרה עליהם טהרה , בראותם את גודל חסדו של ה" כך גם ברחיצת ידים ורחצת הגוף בכלל , אם ננהג  בדרך זו , נזכה ללב חדש שאיתו יבוא גם בית המקדש השלשי ,שהרי דבר תלוי בדבר. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע