chiddush logo

וערבה ל ה" - להפטרת שבת הגדול לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 8/4/2022

 בסד

ד"ת לשבת הגדול לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל 

וערבה לה" 
------------------------------------------------------------
הפ"ס הפותח את הפטרת שבת הגדול הוא," וערבה ליהוה מנחת יהודה וירושלם כימי עולם וכשנים קדמניות" ,ונשאל מה הכוונה בפסוק ?מה ערב ל ה" בדיוק? המלבים מפרש," וערבה לה'", ואז תערב "מנחת יהודה כימי עולם", ופי' חז"ל כימי עולם כימי משה וכשנים קדמוניות כימי שלמה שירד אז אש מן השמים ותאכל את העולה וכן יהיה לע"ל, ד"א כימי עולם כימי נח וכשנים קדמוניות כימי הבל שלא היתה ע"ז בימיהם, ר"ל כי כן לא תהיה ע"ז בימים ההם וה' יהיה אחד ושמו אחד:" .
אם נעייין בהפטרה נראה ש ה" מוכיח את ישראל על חטאיהם  ,בהפטרה ישנו פסוק מיוחד במינו שמסביר את הפ"ס הפותח את הפרשה ," אז נדברו יראי יהוה איש אל רעהו ויקשב יהוה וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו ליראי יהוה ולחשבי שמו",  המלבים מפרש" 
"אז", ר"ל אבל יראי ה' האמתיים שאין עובדים ע"מ לקבל פרס הם נדברו ג"כ דברים האלה איש אל רעהו, והוכיחו מזה שהעוה"ז אינו עולם הגמול והעונש רק עולם הנסיון, ועי"ז בעצמו שהצדיקים מעונים בעוה"ז היה עבודתם במדרגה גדולה שלא לעבוד מיראת העונש ותקות גמול רק מיראת ה' הרוממות כי אין מקוים שכר בעוה"ז על עבודתם וזה נרצה בעיני ה' היודע תעלומות, וזה עצמו "הקשיב ה' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו", שהגם שלא שלם להם על מע"ט שלהם בעוה"ז כתב מעשיהם על ספר המיוחד לפניו לזכרון "ליראי ה' ולחושבי שמו", כי מזה בעצמו שעמדו באמונתם הגם שמצאו אותם רעות רבות וצרות נודע שהם יראי ה', לא יראים יראת עצמם שהוא יראת העונש רק יראת ה' יראת הרוממות, ושאינם חושבים בעבודתם בעבור גמול ושכר רק לקדש שמו המיוחד, והם עובדים שלא ע"מ לקבל פרס והם נכתבו אז בספר הזה לזכרון:".
כוונת הכתוב הוא  עבודת ה" לשם שמיים בלבד, ללא קבלת שכר כלשהו , גם שיש קושי כזה או אחר והיצר הרע מזנב בך , הבעל שם טוב מסביר," למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אהריו ושמרו דרך ה' וגו' למען הביא ה' על אברהם וגו'. שמעתי פירוש הפסוק (מלאכי ג׳:ט״ז) אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו ויקשב ה' וישמע ויכתב בספר זכרון לפניו ליראי ה' ולחושבי שמו, ותיבת נדברו אין לו פרוש, ואמר הבעש"ט זלה"ה מה שהעולם נוהגין ענין הוא יום שמתו בו אביו ואמו, היינו משום שביום שמתו דנין את נשמת אביו ואמו אם יעלו למעלה לעולם העליון ואז קודם שיעלה לעולם העליון דנין אותו על קלות שבקלות, ובכל יום פהטירה דנין אותו כך כדי להעלות נשמתו יותר למעלה, ואז דנין על חומרות גדלות שלא נהג, ועל כן מתענים ועושים צדקה כרי להעלות נשמות אביו ואמו יותר למעלה, כי ברא מזכה אבא (סנהדרין דק"ד ע"א) ואם כבר נזדכך הנשמה מכל וכל שאין שום דבר לדון אותה עליה, אז אי אפשר להעלות הנשמה עוד יותר, כי אי אפשר להעלותה אם אין דנין אותה מקודם, והנשמה המזוככת מכל וכל אי אפשר לעלות אלא אם כן מזכירין בעולם הזה זכותו, ומעשים טובים שלו שעשה בחייו, אז יוכל לעלות יותר למעלה, וזהו פירוש הכתוב אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו כלומר שאיש אל רעהו מדברים זה עם זה מיראי ה', ומזכירים מעשיהם הטובים שעשו בחייהם, ויקשב ה' וישמע ויכתב בספר זכרון לפניו, ליראי ה', כלומר שבזכרו יראי ה' לפני השם יתברך, על ידי סיפורים ממעשיהם טובים נזכרים לפני השם יתברך, ויש להם עלייה למעלה על ידי זה, ולחושבי שמו, רצה לומר הם עצמם אותם איש אל רעהו המדברים מיראי ה' ממעשים הטובים וממנהגיהם ודרכיהם בעבודת השם יתברך נקראים חושבי שמו כי צדיקים הן הן המרכבה (ואלו חושבי שמו נזכרין גם כן לפני השם יתברך בשביל זה שגרמו עלייה לנשמת הצדיקים"].
במהלך השנה בה נפטר אבי , כתבתי דברי תורה בעלון קול מהיכל שיחגגו 1200 גלינוות בחג הפסח- מזל טוב ויישר כח לעורכים!!  את דברי התורה הללו הוצאתי כמין ספר לע"נ כל דבר תורה כזה גרם ,כך אני מאמין נחת רוח להורי היקרים ז"ל , כל מי שפעל והוציא את דה"ת הללו לאור בכל פעולה שהיא קטנה או גדולה ,יש חלק לעלייתם לגן עדן בשמי מרום , ועל כך בשם ובשם אחי יוסי ומשפתחתו אני מודה! 
כך כל דה"ת שאנו עושים לע"נ  כל נפטר הוא חסד של אמת לנפטרים , זאת הקב"ה מחבב וזה ערב עליו , מעשים אלו מזכים את אותם הפועלים בנדון להיכתב בספרו של ה" לזכרון טוב שיחשב גם ביום כיפור בו נפתחים ספרי הזכרנות לטובה . . חג שמח!! וכשר 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע