chiddush logo

"ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת לעשות אותם" (פרק כז-כו)

18/4/2022

  "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת לעשות אותם" (פרק כז-כו)

ואמרו חז״ל בגמרא שלכל אלו ה״ארורים" קדמה הברכה: "ברוך אשר יקים את דברי התורה הזאת" ואחר כך אמרו: "ארור אשר לא יקים" (סוטה לז:) ואמרו חז״ל בירושלמי (סוטה פ״ז ה״ד): אפילו למד ולימד, שמר ועשה, והיה סיפק בידו להחזיק [לומדי תורה] ולא החזיק, הרי זה בכלל "ארור". לא למד ולא לימד ולא שמר ולא עשה ולא היה סיפק בידו להחזיק, והחזיק הרי זה בכלל "ברוך".
בפרשתינו מתוודה מביא הביכורים ואומר בין היתר: "לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי". מדוע צריך להוסיף ולומר "ולא שכחתי" מה פשר ההוספה הזו?!
ביאר הגאון רבי זלמן סורוצקין זצ״ל (בספרו אזנים לתורה): הנה רואים שפרשת "וידוי המעשרות" נסמכת היא לפרשת "מחיית עמלק" (שבסוף פרשת כי תצא) וענין "מחיית עמלק", הלא הוא מפני שנלחם בנו עמלק ברפידים סמוך מאוד לחניית ישראל בהר סיני, כדי למנוע אותנו מקבלת התורה.
ועשה זאת עמלק עפ״י עצת שרו "סמאל" שנלחם ביעקב עמוד התורה, ומלחמתו היתה בסופו של מאבק, במחזיקי התורה, ככתוב "וירא כי לא יכול לו ויגע בכף ירכו", והזהר הק' ביאר שפגע בתמכין אורייתא. ואם אמנם לא הצליח לפגוע בלומדי התורה, אבל בתומכי התורה פגע מעט ופעל שיתעצלו בהחזקתה. ואם אין קמח אין תורה.
על כן, ציוה אותנו ה' למחות את זכר עמלק אשר בתוכינו, ולהחזיק ידי לומדי התורה בכל כוחנו. ובכך אנו מקיימים את "מחיית עמלק" בצורה הטובה ביותר! שכן מבטלים אנו בזה את השפעתו השלילית על עם ישראל. קניית ספר תורה
לפיכך נסמכה פרשת "כי תבוא אל הארץ" לפרשת "זכור את אשר עשה לך עמלק", ללמדינו, שהתשובה הניצחת לעמלק ולסמאל שרו, היא להשתדל להחזיק בידי לומדי התורה בארץ על אפו וחמתו של עמלק. [והדבר בא לידי ביטוי בביכורים ובמעשרות הניתנים לשבט המובדל והמקודש לעבודתו יתברך].
הוא שמתוודה מביא הביכורים ואומר: "לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי". כלומר: קיימתי את מצות הנתינה ללומדי התורה, וממילא כ1־ן קיימתי בזה גם את אשר ציוית בפרשת מחיית עמלק "לא תשכח"!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע