chiddush logo

בדרך לקדושה.....

נכתב על ידי משה אהרון, 20/4/2022

 בס"ד.


בדרך לקדושה
=================
לֹא תֹאכְלוּ, עַל-הַדָּם; לֹא תְנַחֲשׁוּ, וְלֹא תְעוֹנֵנוּ.

"כִּי נֶפֶשׁ כָּל בָּשָׂר דָּמוֹ בְנַפְשׁוֹ הוּא וָאֹמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל דַּם כָּל בָּשָׂר לֹא תֹאכֵלוּ כִּי נֶפֶשׁ כָּל בָּשָׂר דָּמוֹ הִוא כָּל אֹכְלָיו יִכָּרֵת."

בדרך לקדושה של "קדושים תהיו, יש שפע של מצוות חברתיות שכשהן מופרות אין לעולם קדושה.
 ויש גם מצוות לויין נוספות  שיש שבן או בהפרתן כדי לאיין את הקדושה או להופכה לבלתי אפשרית .
 במסגרת מצוות כאמור יש גם את איסור :
אכילת דם והסמיכות אליו :
"לא תנחשו ולא תעוננו".
 ראשית השאלות :
 מדוע התורה הסמיכה אכילת דם ללא תנחשו ולא תעוננו. ?
ושנית מדוע איסור אכילת הדם נזכר ראשון. ?
והתשובות בקליפת אגוז : 
אכילת דם מנתקת את האדם מקדושתו ומהילתו של הבורא.
 כיפת ההשגחה של שם הוויה לא מסוככת עליו יותר.
  ואזי הוא הולך לאיבוד בחיפוש אחר הישענות על כל מיני אמצעי שווא הזויים כמו : ידעונים , אובות וכן גם במנגונים אישיים עצמאיים כמו : ניחוש ועוננות .
 לכן בנוסף "לשידוך" בין הדברים, הקדימה התורה אכילת דם ללא תנחשו ולא תעוננו.. בבחינת הגורם והתוצאה
 אם כן מה עומד מאחורי כל אלה:
 הנפש היא יסוד אלוקי או לפחות יסוד מוסד שבנפש הוא כזה
. והנה "הדם" הוא הנפש.
 וכשאדם מהין לאכול דם.
 הוא לא רק מתיימר לאכול את מה שנברא - הבשר.
 אלא גם את הערך המוסף שבו דהיינו אותו היסוד האלוקי
 המזוהה עם הדם.
 אדם כזה שמתיימרלכרסם גם במהות האלוקית . לעולם כבר לא יוכל לחוש את הבורא בהשגחה של שם הוויה. חל שבר ונתק מן חלל ווקום ואדם כזה לא חדל מלחפש משענות רצוצות של תחליפים.
 הוא ינסה לייחס לעצמו יכולת תגובה רק אם אכן ידע את צפונות העתיד והוא מרבה לעסוק בכשפים של ניחוש, עוננות והזקקות לאובות וידעונים.
 מכאן לכאורה הקשר האמיץ שבין שתי היסודות :
אכילת דם מכאן ןתוצאתו - בלהכשל בניחוש ועוננות .
ולבסוף יש גם את הצד ההפוך : 
אדם יכול לאכול או לשתות את דמו של חברו שבמקום להיות עמו גלוי ופתוח הוא מנסה ללמוד את חברו בניחושים ובכל מיני מעשה כשפים.
 ומגדיל לפעול כנגד חברו על בסיס של אלה.
 
ויש גם צד שני של "המטבע":

לקשור הקצוות בפשטות :


הזיקה בין הרישא לסיפא לכאורה היא זיקה שבתוכן ובמהות.
הניחוש ועוננות בעולם העתיק נערך באמצעות העלאת 

רוחות מעולמות אחרים.
והנה פשטה גם הדעה כי אדם שואכל דם .

מבליע בקרבו נפש המהווה פוטנציאל לניחוש ועוננות .....

משה אהרון


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה