chiddush logo

עיקר קבלת התורה על דעת שתועיל תשובה

20/4/2022

 עיקר קבלת התורה על דעת שתועיל תשובה

משל למלך שאהב אחד משריו, ונתן לו מתנה גמורה בשטר ובקבלת חרם כתיקון השטר שדה אחד או מחוז אחד. אחר כך מת השר ההוא, והמלך בנה אחר כך בנין חדש בתוך שטח השדה הנ״ל, ובאו בניו וערערו על המלך שנכנס לתוך גבולם ואמר להם המלך הלא כל עיקר אחוזתכם נתתי לאביכם במתנה, והיתכן שאתם הבאים מכוחו, תמחו לי שלא אשיג גבולכם?. והשיבו היושבים במשפט, הלא שדה ומחוז ההוא הוא עכשיו שלהם על ידי שטר מתנה וקבלת חרם ושבועה שלך, יהיה איך שיהיה, אין לך רשות להשיג גבול של בנים של השר ההוא. פעם אחת חטאו בני השר ההוא ועברו על שבועה שנשבעו פעם אחת למלך, אז אמר המלך עכשיו פסק הדין והריב שיש לכם עלי בנידון השגת גבולכם הוא בטל ומבוטל, כי כל עיקר השדה לא בא לכם אלא מכח השבועה והדיבור שדברתי ונשבעתי לאביכם, ועכשיו שעברתם על השבועה, גם אנכי אוכל לבטל שבועה אם לא תתרצו לי על תנאי שארצה. ספר תורה למכירה
והנה בנידון דידן הקב״ה בחסדו הגדול נתן מתנה ונשבע לאברהם ליתן לו ארץ ז׳ עמים גם לזרעו אחריו, ועכשיו בני אברהם המה מוחזקים בארץ ההוא בדין גמור והוא שלהם, ואי אפשר להקב״ה ליקח ארצם מידם אם לא בזמן שיעברו ישראל את שבועת התורה, אז יש לו ג״כ רשות שלא לקיים שבועתו. וזה ג״כ מרומז במידותיו של הקב״ה בתחילה "ורב חסד" שנתת מתנת חסד לאברהם ואח״כ "ואמת", דהיינו אצל בניו הוא אמת "נוצר חסד לאלפים" לומר שחסד זה של אברהם אתה נוצר לאלפי דורות, ולא תוכל לבטל אפילו אם
יעברו ישראל על שבועת התורה ועושים כמה עבירות, מ״מ כיון שמצות התשובה היא אחת מן המצות שבתורה, ע״כ לצורך זה קיבלו עליהם התורה, שאם יחטא אדם בתחילה בתנאי שישוב בתשובה, וע״ז נאמר "נושא עוון ועובר על פשע" כי כך עיקר קבלת התורה על דעת שתועיל תשובה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע