chiddush logo

לקט מביאור אברבנאל לתורה – פרשת קדושים

נכתב על ידי אורן מס, 29/4/2022

 

לקט מביאור אברבנאל לתורה – פרשת קדושים

 

ויקרא יט,כה-לא: אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם ...  אֲנִי, יְהוָה ...  אֲנִי, יְהוָה ...  אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם: אברבנאל: "למה בקצת המצוות האלה אמר 'אני ה'', ובזולתם לא אמר כן ... כי בתחילה אמר 'אני ה' אלוהיכם' (שאלות 13-14)? ... להיותם מעשים מתייחסים ומקושרים זה בזה לא אמר 'אני ה'' אלא בסופם (הסבר לשאלה מדוע לפעמים אין כלל 'אני ה') ... להיותו קדוש ושוכן בתוכם ... אמר 'אני ה'', ולא אמר 'אלוהיכם', כדי שיידעו שהוא היכול על הכל, כי הוא ברא העולם". להבנתי, אם הפנייה היא לישראל בלבד יש תוספת 'אלוהיכם', ואם לעולם כולו, 'אני ה'' בלבד.

 

יט,כו-כט: לֹא תֹאכְלוּ, עַל-הַדָּם; לֹא תְנַחֲשׁוּ, וְלֹא תְעוֹנֵנוּ. לֹא תַקִּפוּ, פְּאַת רֹאשְׁכֶם; וְלֹא תַשְׁחִית, אֵת פְּאַת זְקָנֶךָ. וְשֶׂרֶט לָנֶפֶשׁ, לֹא תִתְּנוּ בִּבְשַׂרְכֶם, וּכְתֹבֶת קַעֲקַע, לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם ... אַל-תְּחַלֵּל אֶת-בִּתְּךָ, לְהַזְנוֹתָהּ: אברבנאל: "למה באו בלשון רבים מצוות (לא תאכלו, תנחשו, תעוננו, תקיפו, תתנו) ... זולת שתיים מהם באו בלשון יחיד, והן 'ולא תשחית' ... 'אל תחלל' (שאלה 8)? ... ' אַל-תְּחַלֵּל אֶת-בִּתְּךָ, לְהַזְנוֹתָהּ' בלשון יחיד, לפי שהאישה בנערותה היא ברשות אביה עומדת, ובידו לחללה או לשמרה, ולכך נתייחדה המצווה הזאת אליו ולא לנערה, אמנם שאר המצוות כולם באו בלשון רבים, בהיותן כוללות לכל ישראל". לא ראיתי שאברבנאל נימק את לשון וְלֹא תַשְׁחִית, אֵת פְּאַת זְקָנֶךָ, אני מניח שהנימוק דומה, כיוון שהיא מצווה לאדם הקשורה בגופו ולא מצווה כללית.

 

כ,ה: וְשַׂמְתִּי אֲנִי אֶת-פָּנַי בָּאִישׁ הַהוּא, וּבְמִשְׁפַּחְתּוֹ; וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ וְאֵת כָּל-הַזֹּנִים אַחֲרָיו: אברבנאל: "למה תֵענש המשפחה בעוון האיש היחידי? ... היה אפשר שעם הארץ יעלימו עיניהם מן האיש ההוא לבלי המית אותות, ויהיה זה בחושבם שדי לו בעונש הנפשיי שיקבל מיד ה', וירצו להקל בעונשו הגשמיי ... ומפני משפחתו העלימו עם הארץ עיניהם, הרי הם כעוזרים במעשהו ... הואיל והם עוזרים לו, הרי הם כזונים אחרי המולך ... לכן לא אמר 'בכל משפחתו', שלא יהיה בכרת אלא בני המשפחה הזונים בזה".

 

שבת שלום וקיץ מבורך, שנרגיש שאנו בניו של ה', נשים לב לפרטי המצוות ונסלק את הרוע, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע