chiddush logo

בוני חומת ירושלים

נכתב על ידי izik28, 27/5/2022

 בסד 


ד"ת ליום ירושלים ה55 

בוני חומת ירושלים  
---------------------------------------------------------
אנו  נמצאים ערב יום ירושלים , רובנו בדרכנו לכותל עוברים מחומות העיר העתיקה , דבר של מה בכך , חשבתם מי בנה את חומות אלו??  להלן קטע בו , מתוארים שמות  בוני  החומות ירושלם
"אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל. זַכּוּר בֶּן אִמְרִי. מְרֵמוֹת בֶּן אוּרִיָּה בֶּן הַקּוֹץ. מְשֻׁלָּם בֶּן בֶּרֶכְיָה בֶּן מְשֵׁיזַבְאֵל. צָדוֹק בֶּן בַּעֲנָא. יוֹיָדָע בֶּן פָּסֵחַ. וּמְשֻׁלָּם בֶּן בְּסוֹדְיָה. מְלַטְיָה הַגִּבְעֹנִי. וְיָדוֹן הַמֵּרֹנֹתִי. עֻזִּיאֵל בֶּן חַרְהֲיָה. חֲנַנְיָה בֶּן הָרַקָּחִים. רְפָיָה בֶּן חוּר. יְדָיָה בֶּן חֲרוּמַף. חַטּוּשׁ בֶּן חֲשַׁבְנְיָה. מַלְכִּיָּה בֶּן חָרִם. וְחַשּׁוּב בֶּן פָּחַת מוֹאָב. שַׁלּוּם בֶּן הַלּוֹחֵשׁ. חָנוּן.
מַלְכִּיָּה בֶּן רֵכָב. שַׁלּוּן בֶּן כָּל חֹזֶה. נְחֶמְיָה בֶּן עַזְבּוּק.
הַלְּוִיִם: רְחוּם בֶּן בָּנִי. חֲשַׁבְיָה. בַּוַּי בֶּן חֵנָדָד. עֵזֶר בֶּן יְשׁוּעַ. בָּרוּךְ בֶּן זַכַּי. מְרֵמוֹת בֶּן אוּרִיָּה בֶּן הַקּוֹץ. בִּנְיָמִן. וְחַשּׁוּב. עֲזַרְיָה בֶּן מַעֲשֵׂיָה בֶּן עֲנָנְיָה. בִּנּוּי בֶּן חֵנָדָד. פָּלָל בֶּן אוּזַי. פְּדָיָה בֶּן פַּרְעֹשׁ. צָדוֹק בֶּן אִמֵּר. שְׁמַעְיָה בֶּן שְׁכַנְיָה. חֲנַנְיָה בֶּן שֶׁלֶמְיָה. חָנוּן בֶּן צָלָף. מְשֻׁלָּם בֶּן בֶּרֶכְיָה. מַלְכִּיָּה בֶּן הַצֹּרְפִי. מַתִּתְיָה. וְשֶׁמַע. וַעֲנָיָה. וְאוּרִיָּה. וְחִלְקִיָּה. וּמַעֲשֵׂיָה עַל יְמִינוֹ. וּמִשְׂמֹאלוֹ פְּדָיָה. וּמִישָׁאֵל. וּמַלְכִּיָּה. וְחָשֻׁם. וְחַשְׁבַּדָּנָה. זְכַרְיָה. מְשֻׁלָּם. וְיֵשׁוּעַ. וּבָנִי. וְשֵׁרֵבְיָה. יָמִין. עַקּוּב. שַׁבְּתַי. הוֹדִיָּה. מַעֲשֵֹיָה. קְלִיטָא. עֲזַרְיָה. יוֹזָבָד. חָנָן. פְּלָאיָה. יֵשׁוּעַ. וּבָנִי. קַדְמִיאֵל. שְׁבַנְיָה. בֻּנִּי. שֵׁרֵבְיָה. בָּנִי.
כְנָנִי. חֲשַׁבְנְיָה. הוֹדִיָּה. פְתַחְיָה.
וְעַל הַחֲתוּמִים: נְחֶמְיָה הַתִּרְשָׁתָא. בֶּן חֲכַלְיָה. וְצִדְקִיָּה. שְׂרָיָה. עֲזַרְיָה. יִרְמְיָה. פַּשְׁחוּר. אֲמַרְיָה. מַלְכִּיָּה. חַטּוּשׁ. שְׁבַנְיָה. מַלּוּךְ. חָרִם. מְרֵמוֹת. עוֹבַדְיָה. דָּנִיֵאל. גִּנְּתוֹן.
בָּרוּךְ. מְשֻׁלָּם. אֲבִיָּה. מִיָּמִן. מַעַזְיָה. בִלְּגַּי. שְׁמַעְיָה.
אֵלֶּה הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם: וְיֵשׁוּעַ בֶּן אֲזַנְיָה. בִּנּוּי מִבְּנֵי חֵנָדָד. קַדְמִיאֵל. שְׁבַנְיָה. הוֹדִיָּה. קְלִיטָא. פְּלָאיָה. חָנָן. מִיכָא.
רְחוֹב. חֲשַׁבְיָה. זַכּוּר. שֵׁרֵבְיָה. שְׁבַנְיָה. הוֹדִיָּה. בָנִי. בְּנִינוּ.
רָאשֵׁי הָעָם: פַּרְעֹשׁ פַּחַת מוֹאָב. עֵילָם. זַתּוּא. בָּנִי. בֻּנִּי. עַזְגָּד. בֵּבָי. אֲדוֹנִיָּה. בִגְוַּי. עָדִין. אָטֵר. חִזְקִיָּה. עַזּוּר. הוֹדִיָּה. חָשֻׁם. בֵּצָי. חָרִיף. עֲנָתוֹת. נֵיבָי. מַגְפִּיעָשׁ. מְשֻׁלָּם. חֵזִיר. מְשֵׁיזַבְאֵל. צָדוֹק. יַדּוּעַ. פְּלַטְיָה. חָנָן. עֲנָיָה. הוֹשֵׁעַ. חֲנַנְיָה. חַשּׁוּב. הַלּוֹחֵשׁ. פִּלְחָא. שׁוֹבֵק. רְחוּם. חֲשַׁבְנָה.
מַעֲשֵׂיָה. וַאֲחִיָּה. חָנָן. עָנָן. מַלּוּךְ. חָרִם. בַּעֲנָה
ירושלים קיימת  בשני עולמות, ירושלים של מטה וירושלים של מעלה  , אין הקב"ה שוכן בירושלים של מטה אם הוא לא שוכן בירושלים של מעלה ,  בה יש קדושה גדולה, חומות ירושלים יחד עם הכותל  מאחדים  את שתי עולמות אלו ,השם מלוך  אומנם בהגיה שונה [ היה " מלו" ושנה למלוך ע"י סבי יצחק מלוך ז"ל]  ככתוב " וּבְכָל זֹאת אֲנַחְנוּ כֹּרְתִים אֲמָנָה וְכֹתְבִים וְעַל הֶחָתוּם שָׂרֵינוּ לְוִיֵּנוּ כֹּהֲנֵינוּ. וְעַל הַחֲתוּמִים נְחֶמְיָה הַתִּרְשָׁתָא בֶּן חֲכַלְיָה וְצִדְקִיָּה. שְׂרָיָה עֲזַרְיָה יִרְמְיָה. פַּשְׁחוּר אֲמַרְיָה מַלְכִּיָּה. חַטּוּשׁ שְׁבַנְיָה מַלּוּךְ. חָרִם מְרֵמוֹת עֹבַדְיָה. דָּנִיֵּאל גִּנְּתוֹן בָּרוּךְ. מְשֻׁלָּם אֲבִיָּה מִיָּמִן. מַעַזְיָה בִלְגַּי שְׁמַעְיָה אֵלֶּה הַכֹּהֲנִים.“ (נחמיה י ט)"  השם שייך ללוים  מה שלא מוכח במלאו , שהיו כידוע מהעובדים בבית המקדש . 
אברהם אבינו עקד את יצחק בנו בהר המוריה , מלשון הוראה ,  השם ירושלים לא מוזכר בתורה כלל אלא רק בספר יהושוע , השם כפי שמסביר הרב מתניה ידיד הוא מלשון " יראה ושלם , השם " יראה מוזכר  בהקשר הבטחת ה" לאברהם אבינו "  ויקרא אברהם שם המקום ההוא יהוה יראה אשר יאמר היום בהר יהוה יראה  "   הכלי יקר מפרש," ויקרא שם המקום ה' יראה אשר יאמר היום בהר ה' יראה". לפי שנאמר (שמות לד.כג) יראה כל זכורך. קרי ביה יראה ויראה היו"ד בצירי לומר שכדרך שבא ליראות כך בא לראות, כך נאמר כאן מזה הטעם יראה ויראה כי הכל ענין אחד. אך כדי ליישב לשון אשר יאמר היום, אומר אני שלכך קרא שם המקום ה' יראה משמע להבא, לפי שמקום קדוש זה לא גלה הקב"ה לשום בריה כי אפילו לאברהם נאמר על אחד ההרים אשר אומר אליך, ולא מצינו שאמר לו כלום זולת מה שהרגיש אברהם במה שראה ענן קשור על ההר, אבל מ"מ אין אומר ואין דברים כי זה ההר אשר חמד אלהים לשבתו. כי העלימו ה' מן הטעם שיתבאר לקמן פרשת ראה (יב.ד) בע"ה לכך קראו ה' יראה, מלשון אלהים יראה לו השה, כך אמר שיבא הזמן אשר ה' יראה ויבחר במקום הזה, ובאותו זמן יאמר לדורות היום בהר ה' יראה היום ולא קודם כי עד היום שנבחר לא גלה אותו הקב"ה."
השם שלם הובטח לשם בנו של נח כנאמר במדרשי חז"ל,"  שם נחשב תלמיד חכם, אברהם יצחק ויעקב למדו ב"בית מדרשם של שם ועבר". וכן, על־פי מדרשים אחרים, "מלכי-צדק מלך שלם" הוא "שם", שהיה כהן, ועליו נאמר:"וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם, הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן, וְהוּא כֹהֵן, לְאֵל עֶלְיוֹן"
כדי לא להכעיס את אברהם  אם הקב"ה לירושלים בשם"שלם "  של כפי שהבטיח לשם  , ולהפך " יראה" ,מה שהובטח  לאברהם, החליט הקב"ה לאחד , ולקרוא  לה ירושלים  ,מלשון יראה ושלמות , יראה היא יראת ה, ושלמות היא מידה טובה אם היא לא פוגעת בך , כך ירושלים היא עיר שחוברה לה יחדיו , כפי שכנראה בני משפחתי  שגם היו ביו אנוסי ספרד  היו מבוני החומה  , כך שנזכה לבנות אחת מחורבות  ירושלים בשמחה אחדות  וברכת ה" מה שיביא לסגירת מעגל בבינן בית המקדש השלישי אי"ה אמן  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע