chiddush logo

איך הפיל אלוהים את חומות יריחו?

נכתב על ידי ilan sendowski, 7/9/2022

נראה כאילו שאין הסבר בתנ"ך מדוע החומות נפלו.


כאשר אלוהים חצה את ים סוף מוסבר שהייתה רוח קדים כל הלילה (שמות יד כא) (שכופפה את הסוף ליצור גשר), בחורבן סדום נאמר שירד מטר של אש וגופרית מהשמים (בראשית  יח כד) (מטאור השמיד את סדום והפך את אדמתם למלוחה), גם לחלק ממכות מצרים יש הקדמה והסבר טבעי.

 

לא נאמר שהיה רעש או רעידת אדמה. לא נאמר שכל העיר נפלה – רק החומה נפלה.

 

בהסתמך על הכתוב ננסה להסביר למה החומה נפלה, וביתה של רחב שרד.

 

המרגלים דיווחו ליהושע, וברור שגם אלוהים ידע זאת:

1.  חומת העיר יריחו הייתה בנויה מבתים מחוברים אחד לשני במעגל, ויוצרים חומה וחצר פנימית – כל העיר.

2.  החומה היתה חלולה, וכולה היתה חדרים חדרים, לכן כאשר היא נפלה היא פשוט שקעה תחתיה.

3.  הבתים היו בנויים מלבני חמר מודבקים בטיט, כפי שנאמר שעמק השידים באזור, היו בו בארות בארות של חמר.

4.  בעלי הבתים בחומה חצבו וחפרו בקיר החומה ופתחו להם חלונות ללא התחשבות בחוזק החומה.

5.  המרגלים הורו לרחב להשאיר את החבל האדום בחלון שלה כדי לסמן את ביתה, ומכאן ניתן להבין שהיו אלפי חלונות בכל החומה, והם דרשו לדעת איזה הוא החלון שלה.

6.  גג הבית בחומה לא שימש לחיילים, אלא בעל הבית השתמש בו כרצונו, וכך רחב החזיקה פשתי עץ על הגג.

7.  קצות קורות הגג היו מונחות בתוך כוכים בחומה בלי נעילה, וקירות הבתים היו מחוברות לחומה בטיט. לא היה חיזוק כדי למנוע מהחומה לנוע החוצה. 

8.  כאשר המרגלים הורו לרחב לא לצאת מהבית כאשר בני ישראל יתקיפו, הם אמרו לה שאיש לא יצא מדלתות הבית. לבית בחומה יש רק דלת קדמית אחת, אולם הם דיברו על דלתות ברבים, לכן ניתן להבין שהם אסרו על אנשי הבית לעלות לגג.

9.  יהושע היה בוגר במצרים וסביר שהיה מנוסה בעשית לבנים מתבן וחמר, ובנית בתים מלבנים, ולכן ידע את חולשת המבנים מלבנים, במיוחד אלו שהיו בנויים שלוש קומות או יותר בחומות העיר.

10.  אלוהים נתן הוראות מדויקות ליהושע איך לגרום לחומות ליפול.

 

כאשר בני ישראל הלכו בשקט סביב העיר יריחו, כל אנשי העיר, מזקן עד נער, עלו לגגות החומה וצפו במראה המדהים ביופיו – צבא, מדים, נשק, דגלים, ארון אלוהים. בטוח שהם לא ראו דבר כזה בחייהם. האנשים נדחפו למעקה הגג כדי לראות את המצעד, והם הפעילו עומס על קצה החומה המחוררת בחלונות רבים. ייתכן שהם רקדו, קפצו, ונפנפו אגרופים, כבוז לצבא בני ישראל, וכך הטיט נסדק וחיבורי הלבנים נותקו. אחרי הסיבוב היומי בני ישראל שבו למחנה שלהם, ואנשי יריחו ירדו מהגג והורידו את העומס מעל המבנה.

 

ביום השביעי בני ישראל הסתובבו שבע פעמים סביב העיר, ובפעם השביעית יהושע הורה לשופרות לתקוע תקיעה גדולה, ולקול השופרות העם קרא קריאה גדולה ורץ לכיוון העיר. הרעש והריצה הרעידו ושקשקו את האדמה ועיר. כל אנשי יריחו, הצופים מגג הבתים של החומה, נרתעו בבהלה, ונסוגו לקצה השני של הגג. חלק מהם נדחפו והופלו מהגג. העומס השתנה במהירות. התנועה פנימה דחפה את החומה החוצה, לכיוון שלא היתה תמיכה מהבתים לחומה, והעצירה המהירה ברום הבית יצרו מומנט מכני גדול פנימה, שמשך את קורות הגג החוצה מכוכי החומה. שני הכוחות האלה גרמו נזק לגג וללבנים. (דבר דומה קורה כאשר כל הנוסעים על אונייה נעים לצד אחד כדי לראות משהו במים והאונייה מתהפכת.)


החומה החיצונית של הבית החלש ביותר נפלה ראשונה החוצה, הבית קרס לאחר שהוא איבד את התמיכה מהחומה, ושאר הבתים קרסו אחריו בגלל אובדן תמיכה ממנו. כאשר בני ישראל הגיעו בריצה לעיר, לא נשארה חומה לעיר.

 

בצורה דומה, גם הארמון הפלישתי/יווני נפל כאשר שמשון לחץ על העמודים התומכים של התקרה, ואלפי האנשים שהיו על הגג נעו בבהלה, כי הם האמינו שהוא יכול, הם גרמו לגג לנוע מחוץ לתמיכות העמודים שלו, ולפול. 

 

כיוון שהמרגלים אסרו על רחב להרשות לבני ביתה לעלות לגג, הבית של רחב לא סבל מהעומס הנוסף והתנועות, ולכן הוא לא קרס, ולא הרג את יושביו.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2014 מגילת אסתר  מגילת ההיפוכים                        AMAZON  אופיר ביכורים  ע-ברית 
2019 מכל אבותי השכלתי - חידושים בסיפורי האבות  AMAZON  אופיר ביכורים  מנדלי
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                 AMAZON  סטימצקי         מנדלי

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע