chiddush logo

לקט מביאור אברבנאל לתורה -פרשת וזאת הברכה

נכתב על ידי אורן מס, 16/10/2022

 

לקט מביאור אברבנאל לתורה -פרשת וזאת הברכה

 

דברים לג,א: וְזֹאת הַבְּרָכָה, אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים: אברבנאל: "למה נקרא משה רבנו בזה המקום 'איש האלוהים'? ... שהיה בטבעו 'איש' והיה גם כן 'אלוהים', לפי שהיה נפרד מהכוחות הגשמיות ומתדבק על הנבדלים, ולכן היה 'איש האלוהים'".

 

לג,א: אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים: אברבנאל: "(מה) מהות הברכות האלה, אם הם תפילה או הגדת העתידות? ... תפילה עליונה שעשה על כל השבטים בברכו אותם, והכנה שהכינם לקבל אותם הטובות בברכותיו, והגדת העתיד להיות, כי מה שהכינם ומה שהתפלל עליהם – יתקיימו עליהם הטובות". כוח תפילתו של משה היא יצירת עתידות.

 

לג,ו: יְחִי רְאוּבֵן, וְאַל-יָמֹת; וִיהִי מְתָיו, מִסְפָּר: אברבנאל: "אם היו ברכות יעקב לבניו וברכות משה לשבטים – כולם ניתנו מרועה אחד, איך לא היו מסכימות בכל הדברים? ... יעקב ברך את בניו כפי עצמם וזכר מה שימשך בזרעם מתפילת אבותיהם, ומשה ברך את השבטים, לא מפאת האבות, כי אם כפי עניינם בעצמם, מבלי הצטרפות כלל לאבותיהם ... משה סידר ברכותיו לכללות השבטים (ולא לפי אבותיהם ותולדותיהם)". יעקב – לפי המצוי בפרט, משה – לפי הרצוי לכלל.

 

לד,ו: וְלֹא-יָדַע אִישׁ אֶת-קְבֻרָתוֹ, עַד הַיּוֹם הַזֶּה: אברבנאל: "מה ראה ה' להעלים קבר משה אדוננו מעיני בני אדם? ... ה' קבר אותו והיה זה ל(ארבע) סיבות: האחת – ... כדי שלא יראו אותו בדעת מיתתו ויפרידו דבקותו ... השנית – כדי שכל בני דורו שראו אותו במעלתו וגדולתו, לא יראו אותו מס כפגר מובס ככלי אין חפץ בו ... השלישית – מפני מעלת משה רבנו, כי להיותו שלם מכל החי מכל בשר היה ראוי שיהיה הקובר אותו שלם שבכל הנמצאים וכל הקדושים. הרביעית – כי להיות נבואת משה רסנו מאת ה' מבלי אמצעי, ומיתתו ממנו מבלי אמצעי טבעי ולא מקריי, היה ראוי גם כן שתהיה קבורתו ממנו מבלי אמצעי". משה אחד ומיוחד – ייקבר על ידי אחד ומיוחד.

 

חג שמיני עצרת שמח, שנזכה לגאולה שלמה של שנה שמינית לאחר שנת שמיטה ומעמד "הקהל", חג של דבקות בה', תפילה לעתיד טוב, ראיית הכלל וייחוד מירבי עם ה'.

היכונו לביאורי השנה הבאה עלינו לטובה: הפרשן הנבחר הוא אונקלוס כמפרש, מתוך תרגומו לתורה.

ביאור אי"ם לתורה יתמקד בענייני לשון: הפועל והשם. מה ניתן ללמוד ממילים מקבילות ומה ממילים נרדפות הן בתחום הפועל והן בתחום השם. הפירוש יתפרש על פני ארבע שנים,

שנה לכל פירוש: פמ"מ (פועל מקביל מפרש), פנ"מ (פועל נרדף מפרש), שמ"ם (שם מקביל מפרש), שנ"מ (שם נרדף מפרש). שנזכה להבין בתורה.

פתקה טובה וחג שמח, אורן ירון מס.

 

 

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע