chiddush logo

אברהם חסדו מחמת ענווה.

נכתב על ידי mose67, 17/12/2013

ב''ה

 

 

אברהם

 א] חסדו מענווה וביטול:

מבאר שהחסד של אברהם היה מחמת הביטול שלו, שאמר לעצמו מי אני שאשאיר לעצמי את כל הטוב הזה הרי זולתי חשוב ממני:

חסד דאברהם הוא מחמת הביטול כמו שכתוב ואנכי עפר ואפר, והיינו שהחסד שלו היה מצד שהיה בבחינת ביטול מאד לכן היה נותן כל הטוב לזולתו ואינו משייר לעצמו כי אם ניזון מהשיריים מחמת שהוא בעצמו אינו תופס אצלו מקום כלל, לכן אומר לעצמו מה אני שאשייר לעצמי הטוב הלזה ובאמת פחות ערכי מזולתי שהוא יותר חשוב ממני, לכן הוא נותן לזולתו ולעצמו אינו משייר כי אם השיריים מחמת פחיתות ערכו א}, וזהו נקרא חסד שמחמת הביטול.

מי שמחזיק את עצמו למציאות חשובה נדמה לו שצריך את הדברים לעצמו ורק השיריים יכול לתת לצדקה:

משא"כ מי שאינו מחשב פחיתות ערכו והוא מחזיק עצמו ליש [מציאות חשובה] לכן נדמה לו שצריך זאת לעצמו, רק המותרות יתן לצדקה, וגם על פי הדין אינו צריך ליתן לצדקה יותר מחומש, ומי שהוא יותר יש נדמה לו שהכל צריך ואינו יכול ליתן לצדקה כלל, אבל מצד מדת החסד שהוא מחמת הביטול שמחשב פחיתות ערכו יכול ליתן הכל לצדקה ואינו משייר לעצמו כי אם המותרות כו' שזהו חסד דאברהם שהיה בבחינת ביטול מאד, [ובעמוד קצ''ט  החסד בא מחמת קטנות, דהיינו מה שמשפיל את עצמו שאינו נחשב כלל שיצטרך לכל הטוב כי אם שזולתו יותר טוב ממנו לכן נותן כל הטוב לזולתו כו'],

 

מביא ראיות מחז''ל על גדולתו של אברהם אבינו במדת החסד:

ולכן אמרו רבותינו ז''ל (סוף פרק ד' דסוכה דף מ''ט) בת נדיב בתו של אברהם שנק' נדיב שהוא מדריגה גבוה מאד, וכמ"ש בספר אורחות צדיקים בשער י"ז ב} הוא שער הנדיבות שיש נדיב בממונו ויש נדיב בגופו ויש נדיב בחכמה, וכולם היו באברהם שנדב ממונו וגופו ונפשו מחמת אהבת ה', וכמ"ש בפרדס בערך הכינויים פ"ד בשם ספר הבהיר אמרה מדת החסד כל ימי היות אברהם על הארץ לא עשיתי מלאכתי שאברהם עומד שם במקומי וישמור משמרתי עכ"ל. [תורת שמואל תרכ''ז ע' תמ''ז תמ''ח, ולפני זה בעמודים כ, קצח קצט,]

א} וי''ל אברהם אותיות מה ארב(ה לעצמי). ב} ואולי י''ל שהסיבה שלא אומר רק שהוא שער הנדיבות אלא מוסיף שזהו שער י''ז כי י''ז גמט' טוב (ענין החסד).

ענין נוסף בחסדו של אברהם אבינו הוא שמטרתו היתה להודיע ולפרסם את שם ה' בעולם על ידי שיברכו האורחים את ה':

אברהם היה איש החסד ולזה היה מאכיל ומשקה גם לערביים והיה אומר להם דעו למי מברכים, שכל עיקר עבודתו היה כדי להמשיך אלקות מלמעלה למטה שהיה מודיע אלקותו יתברך בעולם, ועל ידי זה היה ממשיך אלקות מלמעלה למטה שיהיה שם שמים מתאהב על ידך. [תורת שמואל תרכ''ז עמוד רנ''ב]

 

בנוגע לענווה של אברהם:

אברהם [אותיות] אבר מה [מה הוא ביטול כמו ונחנו מה ואברהם היה אבר וכלי לבחינת מה, וכמו שאמר יח, כז] ואנכי עפר ואפר  [תורת שמואל תרכ''ז עמוד קס''א]

מתוך חיבור שבע''ה אוציא לאור, מלוקט מהרבי הרביעי לבית חב''ד, רבי שמואל בן הצמח צדק, בינתיים רק מתוך ספר של שנת תרכ''ז, בנוגע לספרים נוספים שהוצאתי (גם ליקוט בעניני בריאות מספרי גדולי ישראל ורופאים בני דורנו) אפשר לברר, 0524083148

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה