chiddush logo

ילכו מחיל אל חיל

נכתב על ידי izik28, 2/11/2022

 בסד 


ד"ת לעלון לך לך התשפ"ג
 
ילכו מחיל אל חיל
------------------------------------------------------------------------
לך לך 
" ויאמר ה" אל אברם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך
ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה ואברכה מברכיך ומקללך אאר ונברכו בך כל משפחת האדמה",למילים" לך לך "  יש שתי משמעייות ,אחת היא הליכה ממקום למקום, המשמעות השניה היא לך ,כלומר עבורך , דהיינו הליכה ממקום פלוני למקום אלמוני עבורך , לטובתך , כמו הליכה לבית המדרש ללמוד תורה עבור האדם עצמו ועבור אחרים שמתבסמים מתורתו .
רשי מפרש," לְהַנָּאָתְךָ וּלְטוֹבָתְךָ, וְשָׁם אֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל, כַּאן אִי אַתָּה זוֹכֶה לְבָנִים. שֶׁאוֹדִיעַ טִבְעֲךָ בָּעוֹלָם."
מאה ומזמור לתודה 
המילים " לך לך"  ,הם המספר 100 , הכלי יקר מסביר," לך לך, למאה שנה יהיה לך בן, מנין לך לך., אמר ליה הקב"ה: נסיון ראשון ונסיון אחרון איני מנסה לך אלא בלשון זה: לך לך מארצך, "לך לך אל ארץ המוריה":
אמר רבי יצחק: ארבעה דברים מקרעין גזר דינו של אדם, ואלו הן: צדקה, צעקה, ושינוי השם, ושינוי מעשה. צעקה: "ויצעקו אל ה' בצר להם ממצוקותיהם יוציאם". צדקה: "צדקה תציל ממות". שינוי השם, "שרי אשתך לא תקרא את שמה שרי כי שרה שמה וברכתי אותה וגם נתתי ממנה לך בן". שינוי מעשה, "וירא האלהים את מעשיהם". ויש אומרים אף מקום," ויאמר ה' אל אברם לך לך, והדר ואעשך לגוי גדול. ואידך, ההוא זכותא דארץ ישראל דאהניא ליה"
השבת חל יום פטירת רחל אמנו מה שמחזיר אותנו לשינוי מעשיה של רחל אמנו ,  לאחר שמחת חתונת יעקב ורחל  לבן ברמאותו הכניס את לאה במקום רחל  ,רחל שראתה זאת ,כדי לא לבייש את לאה  מסרה לה את הסימנים שלה ושל יעקב,מה שזיכה אותה להיות אשתו האהובה של יעקב ולפרי בטן. 
מה שמחזיר אותנו לציווי של הקב"ה לאברם שיודיע את טבעו בעולם ,אך  מהו טבעו של אברם? 
מרדש רבה מסביר," וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם" רבי ברכיה פתח (שיר א, ג): "לריח שמניך טובים שמן תורק שמך" אמר רבי ברכיה למה היה אברהם אבינו דומה לצלוחית של אפופילסימון מוקפת צמיד פתיל ומונחת בזוית ולא היה ריחו נודף כיון שהיתה מיטלטלת היה ריחו נודף כך אמר הקב"ה לאברהם אבינו טלטל עצמך ממקום למקום ושמך מתגדל בעולם:"
 לך לך  הם 100 כאמור , מה שמקשר  אותנו עם מזמור ק בתהילים הוא," מזמור לתודה הריעו ל "ה כל הארץ" , והוא מה שאברהם אבינו קיים  ביודעו שקיים אל אחד  והוא הקב"ה 
מוריד הגשם 
ב ז בחשוון התחלנו לומר ברך עלינו  על הגשם שירד לברכה ,  הדבר מתקשר עם מעשי אברהם אבינו 
הרב אליעזר ברוד מסביר על אברהם אבינו, " כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו" מפרש רש"י: "כי ידעתיו, לשון חיבה". עיקר חיבתו של אברהם אבינו הייתה בכך שציווה את בניו ובני-ביתו. גודל עבודתו עם עצמו והניסיונות שעמד בהם אינם בערך לגבי זה שזיכה את האחרים." 
אברם אבינו ידע עוד בצעירותוו שיש אל אחד,משהו לא הסתדר לו בכל מה שקשור  לגרמי השמים השמש הירח והגשם היורד,  לפי הבנתו לא יכול להיות שהכל פועל בצורה מושלמת ללא כח עליון 
  הרמבם מסביר, " התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן והתחיל לחשוב ביום ובלילה והיה תמיה: היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד ולא יהיה לו מנהיג ומי יסבב אותו, כי אי אפשר שיסבב את עצמו. ולא היה לו מלמד ולא מודיע דבר, אלא מושקע באור כשדים בין עובדי כוכבים הטיפשים ואביו ואמו וכל העם עובדי כוכבים והוא עובד עמהם ולבו משוטט ומבין, עד שהשיג דרך האמת והבין קו הצדק מתבונתו הנכונה. וידע שיש שם אלוה אחד והוא מנהיג הגלגל והוא ברא הכל ואין בכל הנמצא אלוה חוץ ממנו"
הגשם משול לתורה , כשם שללא תורה אין חיים  כך גם ללא מים ,הדבר מופיע בקריאת שמע ," וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍ֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם. וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ" , קיום המצוות של כל אחד ואחת מאיתנו גורמת לגשם לרדת בברכת ה" והיא כמו אומרת לגשם , לך לך " כלומר  צא מממקומך בשמי עליון  ורווה את עמי יישראל  בגשמי ברכה אודות לכך שהם הולכים בדרכי אברהם אבינו ומקדשים את שמי בקיום מצוותיהם , במזמור ק מופיע הפ"ס , "דעו כי ה" הוא אלהים הוא עשנו ולא [ולו] אנחנו עמו וצאן מרעיתו", כל מה שסביבנו בידי ה" כי הוא העולם עצמו ,והכל סובב על פיו ,  כל מצווה היא כברכת לך לך ,  למענך , שנזכה לחורף טוב בריא  וגשמי ברכה בגשמי וברוחני  בברכת ה" 




להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע