chiddush logo

ביקור חולים

נכתב על ידי izik28, 6/11/2022

 בסד

ד"ת לפרשת והפטרת   וירא התשפ"ג 

ביקור חולים  
----------------------------------------------------------------
פרשת וירא פותחת בפ"ס," וירא אליו ה"  באלני ממרא והוא ישב פתח האהל כחם היום", טרם נתחיל לדון בפירוש הפ"ס  אספר משהו שלא חשבתי שיקרה [מה שאפשר  לספר] העובדה שאבי ז"ל נפטר לא חדשה לאיש  , טרם פטירתו למעשה יומים קודם לערב פסח תשפ"א  הרופא אמר שאין מה לעשות רק לשמח אותו .. זה מה שעשיתי בכך שסיפרתי לו בשורה טובה  אמיתית יום טרם פטירתו ביום חמישי יב  ניסן .. , מה ששימח אותו מאוד והחזיר  אותו " לחיים"  מה עוד הוא ענין הברכה שלו טרם פטירתו בערב אותו יום ...האם לאותו אדם פלוני שקשור אליה יש חלק במצוות ביקור חולים לאדם חולה טרם פטירתו גם שלא היה נוכח במקום וללא ידיעתו.  ?[ לא ידענו שילך לעולמו באותו יום..], עתה לפירוש הפ"ס לפי  הרמבן, "וירא אליו" - לשון רש"י לבקר את החולה אמר רבי חמא בר חנינא יום שלישי למילתו היה ובא הקב"ה ושאל בו והנה שלשה אנשים המלאכים שבאו אליו בדמות אנשים שלשה אחד לבשר את שרה ואחד לרפאות את אברהם ואחד להפוך את סדום ורפאל שריפא את אברהם הלך משם להציל את לוט שאין זה שתי שליחות כי היה במקום אחר ונצטווה בו אחר כן או ששתיהן להצלה ויאכלו נראו כמי שאכלו.".
המלאכים אינם כבני אדם , האם יש להם שכר כמו לבני אדם? כמו גם לקב"ה ?? 
רבנו בחיי מפרש גם  הוא ומחזק את דברי הרמבן," וירא אליו ה' באלני ממרא והוא יושב פתח האהל כחם היום. הפרשה הזאת דבקה ומחוברת עם הפרשה של מעלה, על כן אמר וירא אליו כלומר לאברהם שהזכיר, שאלולי כן היה ראוי שיאמר וירא ה' אל אברהם, כשם שהזכיר למעלה וירא ה' אל אברם, אבל אמר וירא אליו והכוונה לומר כי בזכות המילה נראה לו השם, וכן דרז"ל לבקר את החולה.
באלוני ממרא. הודיענו המקום שבו נמול, ושם נתן לו שכר באותו מקום עצמו בגלוי שכינה. ומצינו שהשכינה נגלית לנביאים, באש ברוח במים ובארץ. באש למשה על הסנה, שנא' (שמות ג) וירא והנה הסנה בוער באש, גם לכל ישראל בסיני הוא שכתוב (דברים ד) ודבריו שמעת מתוך האש, וכתיב (שמות כד) ומראה כבוד ה' כאש אוכלת. ברוח לאליהו, שנא' (מלכים ב ב) ויהי בהעלות ה' את אליהו בסערה השמים וגו' והנה ה' עובר ורוח גדולה וחזק מפרק הרים וגו' (מלכים א יט). וכן באיוב (איוב לח) ויען ה' את איוב מן הסערה. במים ליחזקאל, שנא' (יחזקאל א) ויהי בשלשים שנה ברביעי בחמשה לחדש ואני בתוך הגולה על נהר כבר, וכתיב (שם) ואשמע את קול כנפיהם כקול מים רבים. בארץ הוא שכתוב (ישעיה ו ג) מלא כל הארץ כבודו, וכתיב (יחזקאל מג) והארץ האירה מכבודו. וכאן נגלה לאברהם באילן, והוא שכתוב באלוני ממרא. וממרא הוא אחד מחבריו, שכן כתיב באברהם (בראשית יד) והוא שוכן באלוני ממרא האמורי אחי אשכול ואחי ענר והם בעלי ברית אברם, והיה יכול לומר בערבות ממרא ואמר באלוני ללמדך שהיו שם אילנות. וממה שאמר והשענו תחת העץ, למדנו שלא היה שם אלא אילן אחד. ולמה נגלה לאברהם באילן, לפי שבשרו שיוליד אחרי זקנתו כאילן זה שכתוב בו (איוב יד ז ט) כי יש לעץ תקוה אם יכרת ועוד יחליף ויונקתו לא תחדל אם יזקין בארץ שרשו ובעפר ימות גזעו. מריח מים יפריח ועשה קציר כמו נטע, ועוד שהצדיקים נמשלו לעץ, והוא שכתוב (תהלים א) והיה כעץ שתול על פלגי מים. וכן פירש רבינו חננאל ז"ל.
והוא יושב פתח האהל כחם היום. ע"ד הפשט לפי שהיה חלוש ממצות המילה היה יושב שם כחום היום, כי השמש מרפא בכנפיה.
וע"ד המדרש כחום היום, ארבע שעות מן היום היה שהוא עת האוכל, והיה ממתין לאורחים שם.
וע"ד הקבלה והוא יושב פתח האהל, ירמוז לכנסת ישראל שהיה מישב דעתו ורואה בה, כי מפני שהתחיל בה וירא אליו ה' ואנו יודעים כי השם המיוחד לא נראה לאבות כי אם באל שדי, על כן הוצרך לומר והוא יושב פתח האהל, והבן זה."
 מהו שכר ביקור חולים בימנו אנו ?? 
נאמר בתלמוד שקיום מצוות ביקור חולים היא כמו השקעה לטווח ארוך שגם מקבלים ממנה דיווידנדים בטווח הקצר. כשאדם דואג לחולה ומעניק לו חיוך ותמיכה הוא מקיים בכך מצווה שבזכותה מובטח לו שכר רוחני גדול בעולם הבא, אבל כבר בעולם הזה החיים שלו נעשים טובים יותר!
ואמר רבי חמא ברבי חנינא, מאי דכתיב: "אחרי ה' אלהיכם תלכו"? וכי אפשר לו לאדם להלך אחר השכינה? והלא כבר נאמר: "כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא!" אלא להלך אחר מידותיו של הקב"ה: מה הוא מלביש ערומים, דכתיב: "ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם" (בראשית ג כא), אף אתה הלבש ערומים; הקב"ה ביקר חולים, דכתיב: "וירא אליו ה' באלוני ממרא",אף אתה בקר חולים; הקב"ה ניחם אבלים, דכתיב: "ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו", אף אתה נחם אבלים; הקב"ה קבר מתים, דכתיב: "ויקבור אותו בגיא" (דברים לד ו), אף אתה קבור מתים
דרש ר' שמלאי: תורה – תחילתה גמילות חסדים וסופה גמילות חסדים; תחילתה גמילות חסדים, דכתיב: "ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם"; וסופה גמילות חסדים, דכתיב: "ויקבור אותו בגיא"
בראשית רבה ח יג פרשת בראשית – הקב"ה גומל חסדים
אמר רבי שמלאי: מצינו שהקב"ה מברך חתנים ומקשט כלות ומבקר חולים וקובר מתים. מברך חתנים מניין? "ויברך אותם אלהים" (בראשית א ח) ומקשט כלות מניין? "ויבן ה' אלהים את הצלע" (ב כב). מבקר חולים מניין? שנאמר: "וירא אליו ה' באלוני ממרא"..
מצוות ביקור  חולים קשורה גם  לאדם חולה פיזי  ,אך היא קשורה מאוד גם בעידוד  כל אדם שזקוק למילה טובה   ,כפ"ס" דאגה בלב איש ישחנה " , אותו אדם הפורק מה שעל ליבו מוריד מעצמו מתח  וכך תורם לבריאות גופו ונפשו , כאשר מברכים אדם חולה אומרים קוד," רפואת הנפש ורק אח"כ רפואת הגוף , מהסיבה שכאשר לא עלינו הנפש חולה  ,הרפואה הפיזית של האדם יותר קשה , וגם כאשר  לא עלינו אדם חולה  ,אך הוא מעודד ושמח כמה שאפשר וחדור אמונה בה" גם שקשה ,  הריפוי יותר קל .
 נחזור לראשית דה"ת  ,למלאכים למרות שאינן בני גם לעניות דעתי יש שכר  על מצוות ביקור החולים ,ולגבי הקב"ה??  שאלה טובה.. מה דעתכם?? לעניות דעתי  .. האמת? לא יודע .. כי הקב"ה הוא כל העולם , כל המצוות שלו  התורה שלו הוא לא זקוק לשכר ,  הוא השכר... אבל עצם ביקרו אצל אברהם  מקדשת את שמו בכך שיותר אנשים יאמינו וילכו בדרכו  .
עיקר מצות ביקור חולים היא לצורכו של החולה, לראות מה יוכל לעשות עבורו, וכן לעודד את רוחו, ולבקש עליו רחמים. ויבקש בלשון בקשה, כגון יהי רצון וכו', ולא יאמר סתם שיהיה בריא, דאינו לשון בקשה. ויספר לו סיפורים משמחים שירחיבו את לבו, או שיחדש לו חידושים נאים להסיח את לבו מחוליו."
לאותו אדם  במקרה זה אישה ששמה שמור  אצלי ואצל  ה" יש חלק במצוות ביקור חולים למרות שלא היתה נוכחת במקום ולא ידעה על כך ,ראיה אפשר למצוא מהמקרה על אדם שנפל לו מטבע מכיסו , הוא לא שם לב כלל  למקרה ולא ירגיש בחוסר המטבע .. והנה  הזדמן עני ולקח את המטבע שנפל לאותו אדם  , במקרה זה האדם יזכה מצוות  צדקה למרות שלא היה מודע כלל  לעניין ..  קל וחומר כאשר אדם מקיים גמילות  חסדים במודע. 
אם נעיין בהפטרת השבת  נראה את הפ"ס, " ותהר האשה ותלד בן למועד הזה כעת חיה אשר דבר אליה אלישע
ויגדל הילד ויהי היום ויצא אל אביו אל הקצרים
ויאמר אל אביו ראשי ראשי ויאמר אל הנער שאהו אל אמו
וישאהו ויביאהו אל אמו וישב על ברכיה עד הצהרים וימת"
בהמשך אנו רואים את האישה השונמית קוראת לאילשע לעזור לנער כפ"ס, "ויבא ויסגר הדלת בעד שניהם ויתפלל אל ה"  ויעל וישכב על הילד וישם פיו על פיו ועיניו על עיניו וכפיו על כפו [כפיו] ויגהר עליו ויחם בשר הילד " , הנביא עשה פשוט הנשמה מפה לפה והציל את הנער יחד עם תפילות אימו והוא עצמו , מה שמלמד אותנו כמה חשובה מצווה זו בכל הבט  גופי ונפשי  מה שמחזיר אותי לכך שאבי ז"ל היה חובש קרבי בחיל הרפואה והציל  חילים   רבים בשדה הקרב מה שיעמוד לזכותו בשמי מרום  וכמובן כל שנות פעילותו בהיכל  יהודה .   
שנזכה  לחורף בריא וטוב ורפואה שלמה לכל  הנצרך לכך בברכת שמיים ! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע