chiddush logo

פרשת השבוע - ויצא

נכתב על ידי אלון, 29/11/2022

 

"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱ-לֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ"

(בראשית כח, יב)

 

דרשות רבות נאמרו במשמעות המחזה המופלא של סולם יעקב, ויש מקום להבין את הדימוי של הסולם ושייכותו ליעקב.

הדגש איננו רק על כך שהסולם מגיע עד לשמיים, אלא שהוא סולם המוצב ארצה, וראשו מגיע השמיימה. מדובר על מסילה שמחברת ארץ ושמיים, שניתן לעלות בה עד לגבהיי מרומים, ובה גם מתגלה הקב"ה בעולם הזה ויורד משמי שמיים העליונים עד אלינו לעולם הזה.

הדימוי הזה מתאים ביותר ליעקב: בתחילה היה עשיו איש יודע ציד איש שדה, ויעקב איש תם יושב אהלים. יצחק אוהב את עשיו ומבקש לברך אותו, לא מתוך מחשבה שאכן עשיו הוא הצדיק והנבחר להמשיך את דרכם של אברהם ויצחק, ויעקב איננו ראוי... ברור היה ליצחק שיעקב הוא איש תם ושלם, שימשיך את דרך האבות. אך הוא חשב שעשיו ויעקב יחד יבנו את בית ישראל - עשיו יהיה איש המעשה - איש ציד, איש שדה, ויעקב יהיה תלמיד חכם יושב אהלים שממית עצמו באהלה של תורה. יחד יבנו שניהם את עם ישראל, כיששכר וזבולון שהיו משלימים זה את זה - זה יושב ועוסק בתורה וזה יוצא למסחר ומפרנס את אחיו. אלא שכידוע לנו, קלקל עשיו את מעשיו ואת דרכיו, ונדחה מעם ישראל, כיוון שהתגלה שאיננו ראוי להמשיך את מורשתם ואת דרכם של אבותיו אברהם ויצחק.

כך נותר יעקב לבדו. ממילא לפתע מוטלים עליו כל התפקידים כולם - הוא צריך להיות גם תלמיד חכם וגם סוחר, גם איש רוח וגם לוחם היוצא לקרב, הוא מקבל גם ברכה כלכלית שנועדה מלכתחילה לעשיו: "ויתן לך האלקים מטל השמים ומשמני הארץ ורוב דגן ותירוש", וגם ברכה רוחנית שנועדה לו מלכתחילה: "ויתן לך את ברכת אברהם, לך ולזרעך איתך, לרשתך את ארץ מגוריך אשר נתן אלקים לאברהם".

יעקב חייב להפוך ולהיות באישיותו "סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה". זהו המסר האלוקי שהקב"ה מעביר לו בחלום. לא די בכך שתהיה בחור ישיבה, עליך להיות מנהיג של עם שלם. עליך לצאת ולהיאבק גם עם לבן וגם עם עשיו, לדעת להתמודד עם תחבולותיו וערמומיותו של לבן, וגם להיאבק ולהיות מוכן למלחמה מול עשיו - וכל זאת מתוך קשר לשמים, ראשך יגיע השמיימה, ורק הקשר לריבונו של עולם, הקשר לאמונה ולדבר ה' - הוא שייתן לך את העוז ואת הכוח לנצח בכל המאבקים (בראשית לב, כט): "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱ-לֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל".

רק מתוך כך שהסולם מגיע השמיימה, ניתן גם להציב אותו על הארץ, ורק מתוך כך שהוא מוצב על הארץ, הוא יכול להביא את דבר ה' לעולם בצורה השלמה ביותר בע"ה.

 

הרב אלעזר אהרנסון, מהאתר: "ישיבת הסדר חולון" - https://www.yholon.co.il/

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה