chiddush logo

למען יזמרך כבוד , למזמור ל בתהילים- חנוכה

נכתב על ידי izik28, 21/12/2022

 בסד 


ד"ת  לשבת חנוכה  ולמזמור ל בתהילים 

למען יזמרך כבוד
------------------------------------------------------------
מזמור  ל בתהילים  מוכר לנו מחג החנוכה , במזמור ישנו פ"ס," למען יזמרך כבוד ולא ידם ה"אלהי לעולם אודך", איך נשמע כבוד? איזה קול יש לו ? ,הרי ישנה אימרה בפרקי אבות האומרת," הקנאה התאווה  והכבוד מוציאם את האדם מהעולם".. אז??
הרדק מפרש,"למען יזמרך כבוד - והוא הנפש. כנגד מה שאמר "היודך עפר" אבל הכבוד - יזמרך ויודך. ולא ידום - זמר הכבוד אין לו דממה והפסק , לפיכך יי' אלהי לעולם אודך - כל ימי חיי אודך בעבור זה שסלחת לי; וידעתי , כי כבודי ישאר אחרי ויזמרך לעולם ולא ידום. ובמדרש (שו"ט ל , ד): חשב לעשות טובה , הקדוש ברוך הוא כותבה כאלו עשאה; תדע לך שכן הוא , שהרי דוד , כיון שחשב לבנות בית המקדש - נכתב בשמו , שנאמר "מזמור שיר חנכת הבית לדוד" (לעיל , א). ".
המבלים מוסיף  ומסביר, "למען יזמרך כבוד", כדי שהנפש שבי שנקראת בשם כבוד יוכל לזמרך, "ולא ידום" ויפסק ע"י המיתה מן נעים זמירות ישראל, וא"כ אחר שעקר התכלית שבעבורו החיית אותי, היה כדי שאזמר לך לכן גם אני אעשה כן "וה' אלהי לעולם אודך":  
כפי שראינו הנשמה  היא הכבוד , היוונים ניסו להשכיח את תורת ה" מעם ישראל , בדיוק כאשת פוטיפר עם יוסף , לזכותו עמדה אמונתו בה" מה שהציל אותו מרדת לעבר פי פחת  , כאשר אדם מקיים מצווה כלשהי ,הוא מקבל מלאך טוב השומר עליו , עצם קיום המצווה מעלה את כבודו , לא בכך שהוא משוויץ  .. תראו אותי .. אלא הנשמה שלו שמחה  ,וכבודו עולה מעלה לעבר שמי ה" , הנר אותו אנו מדליקים ,אם נשים לב השלבת עולה מעלה מעלה , כך גם עלינו לעשות לעלות בקודש ,בקיום המצוות וביחסי אנוש טובים יותר , להאיר אחד לשני ולא להחשיך ,  סבי יצחק מלוך ז"ל  עלה בקודש לבדו משולניקי ועלה ארצה בגיל 16  לבד ! למה נמאס לו לחיות בין הגויים ...  הוא עלה ארצה  הקים פה בית  והעלה את כל משפחתו ששרדה מתופת השואה ארצה , מעשה זה נעשה נגד הזרם , הרי ברור לכל שזה לא היה מעשה שגרתי אז .... הוא שחה נגד הזרם ,והצליח  כיוון שהקב"ה עוזר  למי שרוצה לעלות בקודש , אין מצב אחר . .. את נרות חנוכה אפשר להדליק בכל שמן או נר  ,אבל מצווה מהמובחר  להדליק בשמן זית  ,למה  ? שימו לב לזה , במסכת מנחות מוסבר " אמר רבי יהושע בן לוי: למה נמשלו ישראל לזית? לומר לך: מה זית אין עליו נושרין לא בימות החמה ולא בימות הגשמים, אף ישראל אין להם בטילה עולמית לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. ואמר רבי יוחנן: למה נמשלו ישראל לזית? לומר לך: מה זית אינו מוציא שמנו אלא ע"י כתיתה, אף ישראל אין חוזרין למוטב אלא ע"י יסורין, 
דרש תנחומא (בובר) פרשת תצוה סימן א – היונה, הזית והאור
אמר ר' יצחק: אמר להם הקב"ה: דוגמא שלך דומה ליונה. מי שמבקש ליקח חטים, אומר לחבירו הראיני דוגמא שלהן. אף את, דוגמא שלך דומה ליונה. כיצד? כשהיה נח בתיבה מה כתיב: "וישלח את היונה … ותבוא אליו היונה לעת ערב" (בראשית ח יא), אמר להן הקב"ה: מה היונה הביאה אורה לעולם, אף אתם שנמשלתם ליונה הביאו שמן זית והדליקו לפני, שנאמר: "ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית 
אמר ר' אחא: נמשלו ישראל כזית: "זית רענן יפה פרי תואר" ונמשל הקב"ה כנר: "נר אלהים נשמת אדם" (משלי כ כז), מה דרכו של שמן להינתן בנר והן מאירים שניהם כאחת, כך אמר הקב"ה לישראל: בניי הואיל ואורי הוא אורכם ואורכם הוא אורי, אני ואתם נלך ונאיר לציון: "קומי אורי כי בא אורך".
הנר אותו אנו מדליקים בחנוכה הוא הכבוד! כיוון שאותו נר הוא כנשמת האדם שצריכה לשאוף לעלות בקודש  ,אותו נר מסמל גם הגבורה , קרי ההליכה נגד הזרם  , הוא גם היצר הרע .
את החמץ אנו מבערים ערב פסח בשריפה , עם אותו אור .. דבר זה מלמדנו את חוזקה של אש האמונה 
באותה אש נדליק את האהבה בינינו , וכך נדליק את מנורת המקדש השלישי שמתעכ

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע