chiddush logo

שלח לחמך על פני המים

נכתב על ידי izik28, 8/1/2023

 בסד 


ד"ת לעלון פרשת שמות  

שלח לחמך על פני המים 
----------------------------------------------
וירא בסבלותם 
משה רבנו גדל בית פרעה אך לא שכח את אחיו היהודים הנאנקים תחת ידי פרעה כפ"ס," ויהי בימים ההם ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסבלתם וירא איש מצרי מכה איש עברי מאחיו ויפן כה וכה וירא כי אין איש ויך את המצרי ויטמנהו בחול",המלבים מפרש," יספר מצדקת משה ואיך מנעוריו היו בו כל המעלות שבעבורם זכה לכל הכבוד הזה, שהגם שגדל בבית מלך וישראל היו אז  בתחתית השפלות ,לא הסתיר 
פניו מהם ויצא אליהם מצד שהם אחיו, הפך מטבע האנשים שבעלותם לגדולה יתרחקו מאחיהם העניים והאביונים, זאת שנית שראה בסבלותם היינו שהביט ע"ז בעין חמלה ולבו עליו דוי, זאת שלישית שראה איש מצרי מכה איש עברי מאחיו, שהגם שגדל בין המצריים ומתערב עמהם היו כזרים בעיניו, והאיש העברי המוכה הרגיש בצרתו מצד שהוא אחיו עצמו ובשרו ,ועל המכה  חרה אפו מצד שהוא  מצרי נבזה 
ושפל בעיניו. ובזה עטה כמעיל קנאה על הכותו את אחיו החשוב בעיניו:" 
באר מים חיים
משה בורח מחרב פרעה המבקש להורגו  למדין ופוגש את בנות יתרו על הבאר שמסמלת את זיווגו של האדם  , המלבים מפרש, "ויבקש". ממה שלא אמר "ויבקש" פרעה את משה להרגו למדו חז"ל שכבר היה בידו ומסרו לקוסטינר להרגו ולא שלטה בו החרב, וישב על הבאר גם זה היה מהשגחת ה' להמציא לו בת זוגו והמציאו לו על הבאר כמו ליצחק וליעקב, וכן בת זוגו בעולם העליון היא באר חפרוה שרים ומשה איש האלהים בעלה דמטרוניתא כנודע:",את הבאר אנו פוגשים  כשאליעזר  פגש את רבקה אשת יצחק אבינו , יעקוב פגש את רחל על הבאר בשעה שעזר לרועים לגלול את האבן  לבדו מלאכה ששלשה אנשים לא הצליחו ,יעקוב הצליח לבד , הרב יחזקאל  יעקובסון מסביר את דברי הרמבן ," כי הבאר ירמוז לבית המקדש, וג' עדרי צאן עולי שלשה רגלים, כי מן הבאר ההוא ישקו העדרים, שמשם היו שואבין רוח הקדש, או שירמוז כי מציון תצא תורה שנמשלה למים "ודבר ה' מירושלם.".
אכן התורה משולה לבאר , את המים אנו שואבים ממעמקי האדמה  , לאחר חפירה ארוכה ומיגעת , רק אז אנו מגיעים למים חיים , כך גם התורה , אותה אנו לומדים ודולים מספרי הקודש בהם אנו הוגים .
הכנסת אורחים  
משה היציל את בנות מדין מהרועים שמנעו את השקיית צאנם ," תבאנה אל רעואל אביהן ויאמר מדוע מהרתן בא היום ותאמרן איש מצרי הצילנו מיד הרעים וגם דלה דלה לנו וישק את הצאן ויאמר אל בנתיו ואיו למה זה עזבתן את האיש קראן לו ויאכל לחם",הספורנו מפרש," מאחר שהוא אורח ואיש חסד, היה לכן לגמול עמו חסד הכנסת אורחים:", אך האם יש קשר בין נישואי ציפורה ומשה לבין מתן תורה ? רבנו בחיי מסביר, "  שמא ישא אחת מכם מלשון כי אם הלחם אשר הוא אוכל,ובמדרש נאמר ,בשכר שאמר 
יתרו קראן לו ויאכל לחם זכה וישבו בניו בלשכת הגזית.
לאחר נישואי  ציפורה ומשה אנו מגיעים לפ"ס , ", וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה. וַיֵּרָא מַלְאַךְ ה" אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה, וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ, וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה: "אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה: מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה?". וַיַּרְא ה" כִּי סָר לִרְאוֹת, וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה, וַיֹּאמֶר: "מֹשֶׁה, מֹשֶׁה", וַיֹּאמֶר: "הִנֵּנִי". וַיֹּאמֶר: "אַל תִּקְרַב הֲלֹם. שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ, כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא",האור  החיים מפרש" , פירוש כי ה' סבבו לעשות כן. או שהוא נהג כמנהגו והצאן הלכו שמה אל הר וגו' כי שם ידבר אליו האלהים:", הקב"ה מתכנן את צעדיו של אדם למען עתידו , משה ירד למדין , הוא לא חלם להכיר שם את אשתו ציפורה בתו של יתרו עובד עבודה זרה על הבאר ,אליעזר ויעקוב הגיעו לבאר מיוזמתם כדי למצוא בו את הזיווג , משה כוון ע"י הקב"ה במיוחד לשם כך  , מה שמחבר אותנו לפ"ס, " שלח לחמך על פני המים כי ברוב הימים תמצאנו " מפרש רשי " עשה טובה וחסד לאדם שיאמר לך לבך עליו אל תראנו כאדם שמשליך מזונותיו על  המים".
,המדהים הוא שמראה הסנה הבוער  המלמד על משה שעתיד  להיות רועה  ישראל ולקבל את תורת ה" קרה אודות לפגישת  ציפורה ומשה ע"י הבאר , האישה כידוע משולה ללחם שהוא מאכלו העיקרי של האדם , הלחם נוצר ע"י מלאכות רבות ומיגעות , כמו גם שאיבת המים מהבאר המשולה  לזיווג אם נשים לב נראה שהצלת עם ישראל החלה ע"י המים ,  המכה הראשונה הייתה הדם  על כל שהמצרים שפכו את דמם של ישראל , קריעת ים סוף היתה ע"י מטה משה שבע"ה בקעו מי ים סוף ובני ישראל עברו בו בחרבה אל עבר מתן תורה ואילו המצרים טבעו במי הים  כמשך למכת הדם . 
 גאולת עם ישראל ונתינת התורה  החלה אודות למעשה החסד של משה על הבאר  , כך למעשה בזכות נשים צדקניות נגאלו בני ישראל וזכו בתורה היקרה. 
לע"נ סבתי גרציא בת מרים ז"ל 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע