chiddush logo

פת שנים , להפטרת תרומה לע"נ איי מורתי מרגלית בת אסתר ז"ל

נכתב על ידי izik28, 21/2/2023


נ  
בסד 

ד"ת להפטרת תרומה לע"נ אימי מורתי מרגלית בת אסתר ז"ל 

פת שנים 
-------------------------------------------------------------------------
בהפטרת השבת תפס אותי הפסוק ," ויהי בשמונים שנה וארבע מאות שנה לצאת בני ישראל מארץ מצרים בשנה הרביעית בחדש זו הוא החדש השני למלך שלמה על ישראל ויבן הבית ליהוה", 480 שנה לאחר יציאת ישראל ממצרים נבנה המקדש הראשון , המלבים מפרש," ויהי בשמונים שנה וארבע מאות שנה לצאת בני ישראל מארץ מצרים". הנה מן בנין המשכן בימי משה עד
בנין המקדש היה ת"פ שנה, וכן מן בנין המקדש בימי שלמה עד שנבנה שנית בימי עזרא היה גם כן ת"פ שנה, וכתב מהרי"א שהיה הזמן מכוון מה', שכן היה ראוי שיתעלה הבית מזמן לזמן: "הוא החדש השני למלך שלמה". מוסב למעלה, ".
"תפ"  קשורה במילה "פת" כלומר לחם , דהיינו לחם שנים לאחר יציאת ישראל ממצרים  נבנה המקדש , האם יש קשר בין המקדש ללחם שאנו אוכלים?
הלחם הוא המאכל הבסיסי  של האדם  , כך גם המקדש  שהוא מקום בו אנו מתחברים לאל הגדול הגבור והנורא , במקדש היה את לחם הפנים , לֶחֶם הַפָּנִים הוא השם לשנים-עשר לחמים שהיו מוצבים במשכן ולאחר מכן בבית המקדש על השולחן והיו מוחלפים מדי שבת.
לאחר שבוע שהיה לחם הפנים על השולחן, אכלו הכהנים את לחם הפנים שנחשב לאחד מ-24 מתנות כהונה.
ללחם הפנים כינויים נוספים והם: לחם התמיד ולחם המערכה ללחם יש צורה עם הרבה פנים. כדברי בן זומא: "ונתת על השולחן לחם פנים",, שיהא לו פנים הרבה. ב. הלחם מוצב בפנים, בתוך המקדש. ג. הלחם הוא לחם מעולה הראוי לעלות על השולחן לפני המלך. לחם הפנים נאפה מצה ולא היה חמץ.
הלחם צריך להיות תמיד על השולחן, ולכן בעת החלפת הלחם היו שמים את הלחם החדש על השולחן ורק אז מורידים את הלחם הישן. מבחינה זאת, המושג 'תמיד' משמש לגבי לחם הפנים במובן רחב יותר מאשר לגבי הדלקת הנרות במנורה, שם לפי רוב הדעות הכוונה ב'תמיד' זה רק בלילה.
לחם הפנים היה מוצב על השולחן בשתי ערימות, כל ערימה מכילה שש חלות. יחד עם הלחם היו מניחים על השולחן לבונה (שרף שהופק מעץ הלבונה). הלחם שהורד מן השולחן, היה מחולק בין הכהנים של שתי המשמרות המתחלפות באותה שבת.".
לחם הפנים היה נמצא תמיד על שולחן במקדש , הוא מנה 12 חלות כנגד 12 שבטי ישראל , כרמז לכך שהמקדש שייך לכולם , כשם שלחם התמיד היה נמצא תמיד על השולחן ,כך גם המקדש צריך להיות תמיד בליבנו ,  הלחם עד הכנתו הסופית מנה פעולות  רבות  , כך גם חיינו , עד שאנו מגיעים לתוצאה לפעולה מסוימת אנו נדרשים לעמול עמל רב לעיתים , התפילות היום הם במקום הקורבנות  , התפילה היא החיבור שלנו עם רבינו של עולם  , על הלחם אנו מברכים 3 ברכות , על נטילת ידים , המוציא וברכת המזון , ביהדות יש כהן  לוי וישראל , הכהן והלוי עבדו בבית המקדש , למען כל שאר עם ישראל  , הם חיברו בין העם לקב"ה , כמו כל פעולת הכנת הלחם  , הלחם גם משול לאשת הבית  " כי אם הלחם אשר הוא אוכל", בפסח אנו אמנם לא אוכלים לחם  אלא מכינים מהקמח מצות  , כל זאת בא ללמדנו על המספר 480 , שהוא" פת" , דהיינו  , המקדש נבנה 480 שנה אחרי יציאת מצרים ,שזה למעשה חישוב של "פת" 48  כפול 10 , שהם עשרת הדברות ,  כך נדע להשכין את ה" בליבנו כמקדש תמיד  בדיוק כלחם עליו אנו מברכים תדיר , כך גם צריכה להיות השריית השכינה בלבינו תדיר  , שנזכה לחודש אדר שמח ולבנית המקדש השלישי ,השנה שנת הקהל  ,אמן 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע