chiddush logo

דמותה של אסתר המלכה

נכתב על ידי izik28, 26/2/2023

 בסד


ד"ת לחג הפורים התשפג 

דמותה של אסתר המלכה בת אביחיל 
-------------------------------------------------------
מי את אסתר המלכה ? שנבחרה להציל את העם היהודי ? הבה נתמקד בפ"ס הבא במגילת אסתר" 
אִישׁ יְהוּדִי, הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה; וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי, בֶּן יָאִיר בֶּן-שִׁמְעִי בֶּן-קִישׁ--אִישׁ יְמִינִי.  ו אֲשֶׁר הָגְלָה, מִירוּשָׁלַיִם, עִם-הַגֹּלָה אֲשֶׁר הָגְלְתָה, עִם יְכָנְיָה מֶלֶךְ-יְהוּדָה--אֲשֶׁר הֶגְלָה, נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל.  ז וַיְהִי אֹמֵן אֶת-הֲדַסָּה, הִיא אֶסְתֵּר בַּת-דֹּדוֹ--כִּי אֵין לָהּ, אָב וָאֵם; וְהַנַּעֲרָה יְפַת-תֹּאַר, וְטוֹבַת מַרְאֶה, וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ, לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת.  ח וַיְהִי, בְּהִשָּׁמַע דְּבַר-הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ, וּבְהִקָּבֵץ נְעָרוֹת רַבּוֹת אֶל-שׁוּשַׁן הַבִּירָה, אֶל-יַד הֵגָי; וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל-בֵּית הַמֶּלֶךְ, אֶל-יַד הֵגַי שֹׁמֵר הַנָּשִׁים.  ט וַתִּיטַב הַנַּעֲרָה בְעֵינָיו, וַתִּשָּׂא חֶסֶד לְפָנָיו, וַיְבַהֵל אֶת-תַּמְרוּקֶיהָ וְאֶת-מָנוֹתֶהָ לָתֵת לָהּ, וְאֵת שֶׁבַע הַנְּעָרוֹת הָרְאֻיוֹת לָתֶת-לָהּ מִבֵּית הַמֶּלֶךְ; וַיְשַׁנֶּהָ וְאֶת-נַעֲרוֹתֶיהָ לְטוֹב, בֵּית הַנָּשִׁים. ".
ישנם כמה דעות מה היה שמה האמיתי: אסתר, או הדסה או אסתהר. וכך מסבירה הגמרא את שמותיה השונים:
תניא, רבי מאיר אומר: אסתר שמה, ולמה נקרא שמה הדסה – על שם הצדיקים שנקראו הדסים, וכן הוא אומר והוא עמד בין ההדסים.
רבי יהודה אומר: הדסה שמה, ולמה נקראת שמה אסתר – על שם שהייתה מסתרת דבריה, שנאמר אין אסתר מגדת את עמה וגו'.
רבי נחמיה אומר: הדסה שמה, ולמה נקראת אסתר - שהיו אומות העולם קורין אותה על שום אסתהר (- ירח  או כוכב נוגה
בן עזאי אומר: אסתר לא ארוכה ולא קצרה הייתה אלא בינונית, כהדסה.
רבי יהושע בן קרחה אמר: אסתר ירקרוקת הייתה (כהדסה), וחוט של חסד משוך עליה".
אסתר היתה מצאצאי שאול המלך  והיא הייתה בת דודו  של מרדכי היהודי , האם היו נשואים? [למרות שנישואים  כאלה מותרים לפי ההלכה] אסתר התיתמה מילדות, וכמו שכתוב "כי אין לה אב ואם.. ובמות אביה ואמה"  הגמרא מסבירה, שכפל הלשונות על חסרון הוריה היה בכדי לומר ש"עיברתה - מת אביה, ילדתה - מתה אמה" . המדר] מסביר כי היא בעקבות תלונת ישראל לקב"ה ש"יתומים היינו ואין אב" אמר להם ה': "חייכם הגואל שאני מעמיד עליכם אין לו אב ואם".[ לא אני ..] 
המגילה מספרת שבעקבות פטירת הוריה, "לקחה מרדכי לו לבת". הפירוש שנלמד בפשטות הוא שהייתה זו לקיחה לאימוץ, אך הפירוש האמיתי הוא כפי שכותבת הגמרא: "תנא משום רבי מאיר: אל תקרי לבת אלא לבית"..
אסתר לא סיפרה על מוצאה היהודי , רק בזמן שהמן הרשע בא לארמון המלך למשתה  היא חשפה את רצונו להשמיד את העם היהודי  , שהסיבה לשתיקתה בבקשר למוצאה  הוא הבושה שלה מכיוון שהיא באה ממשפחה בזויה או שהיא בכלל "אסופית", וכך ישלחוה. כיוון שאם היו יודעים שהיא ממשפחת שאול המלך הם היו מחזיקים בה.
יש המפרשים שהסיבה הייתה, בכדי שהיא תוכל למלוך, כיוון שאם יתפרסם שהיא יהודיה השרים לא יסכימו להמליכה, אחרים אמרו כי בדרך נבואה או בחלום ידע שתבא תשועה על ידה לישראל
ויש המוספים, שאם היה מתפרסם שהיא יהודיה וקרובת מרדכי, המן לא היה מתקנא במרדכי, ולא הייתה גזירה, ולא היה נעשה הנס
ויש המפרשים, שמרדכי אמר לה כך, בכדי שיתאפשר לה לשמור תורה ומצוות בסתר, ולא ירגישו המשרתים, כי אם זה היה מתפרסם, ייתכן שהמלך יכריחנה או יהרגנה כי בעל כרחה נתפשה".
במדרש מוסבר על יחודה של אסתר,  " על זכותה המיוחדת של אסתר ותפקידה בהצלת העם היהודי מכליה נאמר: "אסתר נתנה נפשה על ישראל, ונקראו על שמה" [שמות רבה ל, ד].
בהיותה בארמון המלך שמרה אסתר על קדושתה ועל דתה: "אסתר לא טעמה כלום אלא משלה, כשם שלא טעמו חנניה, מישאל ועזריה מפת בג המלך" [מגילה יג, א]. כמו כן נכתב שהיתה מונה את ימי השבוע בעזרת שבע הנערות שניתנו לה מן המלך, בכדי שתדע באיזה יום שבת [מגילה יג, א וראה אסתר ב, ט].
על כך שלא זיהו את עובדת היותה יהודיה, נאמר: "חוט של חסד משוך עליה, וכל אחד ואחד נדמתה לו כאומתו" [מגילה יג, א; אסתר רבה ב, טו].", למרות זאת אסתר כפי שציינתי לא התבישה לחשוף את מוצאה היהודי מה שלא גרע מאהבתו של אחשורואש אליה אלא להפך  , מכאן אנו לומדים על מסירות הנפש של אסתר על קיום מצוות ה" ועל גאוותה ביהדותה , כבני ישראל שיצאו ביד רמה לעיני מצרים , וראו את המצרים טובעים בים , כך גם יהודי פרס אודות לאסתר שהייתה אולי דומה לדמותו של משה רבנו , אם נלך בדרכה ונהיה ערבים זה לזה נכבד איש את רעהו ונקרבם לתורת ה" או ראו את השיר  אשת חיל המושר  ביום שישי בערב בשולחן שבת  , ישנם עוד נשים כאלו  והם מוכרות וקרובות לנו  , כנשים הצדקניות שבזכותם נגאלנו ממצרים  [או , מישהו פעם אמר לי" התמדה זה חשוב],כך נגאל ונחזה בית המקדש השלישי שיבוא רק באהבת חנם!  פורים שמח ומבדח   [החלטתי לנסות  להקדים את שמחת פורים , מגיע לנו לא?] שבת שלום 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע