chiddush logo

נטילת ידים וצניעות , לע"נ ליאור משה בן שולמית ז"ל

נכתב על ידי izik28, 4/3/2023

 בסד 

ד"ת לפרשת כי תשא פרה התשפ"ג  לע"נ ליאור משה בן שולמית ז"ל

נטילת ידים וצניעות
----------------------------------------------------------------
בפרשת השבוע אנו נתקלים במצוות קידוש ידים ורגלים השייכת לכהנים , כדברי הפ"ס," עָשִׂיתָ כִּיּוֹר נְחֹשֶׁת וְכַנּוֹ נְחֹשֶׁת לְרָחְצָה, וְנָתַתָּ אֹתוֹ בֵּין אֹהֶל מוֹעֵד וּבֵין הַמִּזְבֵּחַ וְנָתַתָּ שָׁמָּה מָיִם. וְרָחֲצוּ אַהֲרֹן וּבָנָיו מִמֶּנּוּ, אֶת יְדֵיהֶם וְאֶת רַגְלֵיהֶם. בְּבֹאָם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד יִרְחֲצוּ מַיִם וְלֹא יָמֻתוּ, אוֹ בְגִשְׁתָּם אֶל הַמִּזְבֵּחַ לְשָׁרֵת לְהַקְטִיר אִשֶּׁה לַ-ה'. וְרָחֲצוּ יְדֵיהֶם וְרַגְלֵיהֶם וְלֹא יָמֻתוּ, וְהָיְתָה לָהֶם חָק עוֹלָם לוֹ וּלְזַרְעוֹ לְדֹרֹתָם ".
הרמב"ן מסביר שרחיצה היא "דרך כבוד של מעלה", משום שהידיים נוגעות בדברים רבים ומתלכלכות, וגם רגלי הכהנים, שהם הולכים יחפים במקדש - עשויות להתלכלך, ולכן יש לנקותם לפני שניגשים לשרת את האל, כשם שאדם שניגש לשרת מלך בשר ודם רוחץ את ידיו. ויש המסבירים שהדבר נעשה כדי ”להגדיל כבוד הבית“ (ספר החינוך מצווה קו).", בברייתא המובאת בתלמוד (מסכת זבחים יט,ב; מקור הברייתא בתוספתא מסכת מנחות, א,ז) מובאת מחלוקת תנאים לגבי אופן הרחיצה:
כיצד מצות קידוש? מניח ידו הימנית על גבי רגלו הימנית וידו השמאלית על גבי רגלו השמאלית ומקדש; רבי יוסי ברבי יהודה אומר: מניח שתי ידיו זו על גב זו ועל גבי שתי רגליו זו על גבי זו ומקדש; אמרו לו: הפלגת (=הגזמת)! אי אפשר לעשות כן".
נטילת הידים  היא הברכה הראשונה בשם ומלכות שאדם יהודי אומר בבוקר, המטרה היא לנקות את טומאת הלילה  , נטילת ידים  נוספת נעשית כמובן לפני אמירת המוציא , כמו כן להבדיל טבילת הנשים  במקווה בזמן המתאים .
 האם עניין זה קשור בלוחות השניים ?," ויאמר ה" אל משה פסל לך שני לחת אבנים כראשנים וכתבתי על הלחת את הדברים אשר היו על הלחת הראשנים אשר שברת והיה נכון לבקר ועלית בבקר אל הר סיני ונצבת לי שם על ראש ההר ואיש לא יעלה עמך וגם איש אל ירא בכל ההר גם הצאן והבקר אל ירעו אל מול ההר ההוא",רבנו בחיי מפרש," איש לא יעלה עמך. מכאן דרשו רז"ל שלוחות שניות נתנו בצינעא מה שאין כן בלוחות ראשונות שנתנו בפרהסיא להודיעך כמה גדול עין הרע ואף בדבר שהנס חל עליו ולכך נשתברו ראשונות ושניות לא נשתברו.".
אכן יש קשר בין נטילת ידים לביו מצוות הצניעות, אברהם אבינו היה הראשון שביקש מהמלאכים שבאו לבקרו לרחוץ את רגליהם דווקא", ירא אליו ה" באלני ממרא והוא ישב פתח האהל כחם היום וישא עיניו וירא והנה שלשה אנשים נצבים עליו וירא וירץ לקראתם מפתח האהל וישתחו ארצה ויאמר אדני אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבר מעל עבדך יקח נא מעט מים ורחצו רגליכם והשענו תחת העץ"
הכלי יקר מפרש,"  יוקח נא מעט מים". פירש"י שלא רצה להכניס ע"ג לביתו. וזה רחוק מן הדעת וכי מפני שוטים שקלקלו לא יכניס שום אבק לביתו, ולמה יכניס אור השמש לביתו והלא יש הרבה שעובדין לשמש, אלא שמ"מ אינה נאסרת, כך קרקע עולם אינה נאסרת. ויותר קרוב לשמוע שלא רצה ליתן מפתו לבלתי הגונים כי שמא ערביים המה, על כן רצה להחזירם בתשובה ע"י שיסירו אלהי הנכר מקרבם, כי הע"ג בביטול כל דהו סגי לכך נאמר מעט מים, ונאמר יוקח, על ידי אחר משמע, כי אף אם יסירו האבק מה בכך אם אמונה נפסדה זו נשארה קבועה בלבם, וטהרת הלב הוא דבר שאין בידו של אברהם, על כן יוקח מעט מים טהורים לטהר הלבבות כי דבר זה מסור להם ולא לו.
ועל צד הרמז נראה לומר, כי על זה אמר והשענו תחת העץ כי הל"ל והשענו בעץ אלא שרצה לומר בואו חסו בצל שדי כמו שפירש"י על פסוק סר צלם (במדבר יד.ט) היינו צלו של הקב"ה. וכן יש מפרשים ע"ד הקבלה שמאמר היש בה עץ אם אין. (שם יג.כ) דומה למה שנאמר (שמות יז.ז) היש ה' בקרבינו אם אין. כך אמר להם השענו לכם תחת העץ העושה צל ורמז לצל האמיתי אשר בצילו יחיו כל הנמצאים והמשכיל יבין: וי"א לפי שהארץ מהוה את הכל כי הכל בא מן העפר ושמה ישוב הכל על כן טעו לומר שיש בה צד אלוהות.", עניין זה מחבר אותנו עם  מצוות לא תתורו כמובאת בפרשת ציצית" היה לכם לציצת וראיתם אתו וזכרתם את כל מצות יהוה ועשיתם אתם ולא תתרו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זנים אחריהם,",הספורנו  מפרש, "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה'" תזכרו שאתם עבדים לאל יתברך ושקבלתם מצותיו באלה ובשבועה וזה בראותם הציצית שהוא כחותם המלך בעבדיו ובזה תחדלו מתור אחרי לבבכם להשיג שרירות לבכם כעושר וכבוד אפילו בגזל: " ואחרי עיניכם" להשיג תאוות שנתתם עיניכם בהן:
" אשר אתם זונים אחריהם" מטים נפשכם השכלית בהן מדרכי חיי עולם לדרכי אבדון ומות: ".
נטילת ידים באה כדי להסיר מהאדם את הטומאה שדבקה  בו למעשה, יש שני סוגים שונים של נטילות ידיים: הסוג הראשון הוא נטילת הידיים של בוקר מפני טומאה, והיא אגב, הנטילה שמוגדרת כסגולה לטהרת הנפש. לפי הקבלה, מובא בספר הזוהר הקדוש, שהטעם לנטילת ידיים בבוקר, הוא כיוון שכשאדם ישן בלילה חלק מהנשמה שלו יוצאת, וחוזרת בבוקר עם קומו. כתוצאה מכך, שורה על האדם רוח טומאה של מיתה ממש, והיא מתרכזת בקצות האצבעות של הידיים. לפי הזוהר, אדם יכול להיפטר מרוח טומאה זו, אך ורק בדרך הזו.".
מתן הלוחות השניים ניתנו בשקט, ללא ההמולה של הלוחות הראשונים , הציצית באה להזכיר לנו את ה" כל רגע ,  היא מסמלת צניעות שקט טהרה ,  כמובן גם במתן הלוחות השניים הייתה  טהרה ,עד חטא העגל .. השבת היא פרשת פרה , בה קוראים את פרשת פרה אדומה " המים שישמו גם לטקס שריפת הפרה כדי לטהר את ישראל  לצורך הטהרה, לוקחים מים ממעיין בכלי, נוטלים מן האפר, ומפזרים אפילו קמצוץ ממנו על המים, ומנתינת האפר הם מי החטאת, שבתוכם טובלים אזוב, ומזים על הטמא ביום השלישי וביום השביעי, ולאחר הטבילה במקווה הוא נטהר מטומאת מת: ”וְהִזָּה הַטָּהֹר עַל-הַטָּמֵא, בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי” (ספר במדבר, פרק י"ט, פסוק י"ט).
בזמן שבית המקדש היה קיים בירושלים היו נוהגים להביא את המים לטיהור הכהן ששורף את הפרה ממעיין הגיחון, כפי שמתאר זאת הרמב"ם בחיבורו המשנה תורה:
"וכשירצו להזות על הכוהן השורף, מביאין שוורים מפני שכרסיהן נפוחות; ומניחין על גביהן דלתות, ויושבין התינוקות על גבי הדלתות, כדי שיהיה אוהל מבדיל בינם ובין הארץ, מפני קבר התהום; וכוסות של אבן בידם, והולכין עד לשילוח. הגיעו לשילוח, יורדין שם וממלאין--שאין לחוש שם מפני קבר התהום, שאין דרך בני אדם לקבור בנהרות; ועולין, ויושבין על גבי הדלתות. והולכין עד שמגיעין להר הבית. הגיעו להר הבית, יורדין ומהלכין על רגליהן, מפני שכל הר הבית והעזרות, תחתיהן היה חלול מפני קבר התהום; ומהלכין עד פתח העזרה, ובפתח העזרה היה קלל של אפר. נוטלין האפר, ונותנין במים שבכוסות, ומזין על הכוהן השורף."
הפרה באה לכפר ולטהר את ישראל מהטומאה שדבקה בו בדיוק כמו נטילת הידים בבוקר ,או לפני האוכל , הגשם  היורד בברכת ה" מרווה את האדמה ומחיה את העולם , בקריאת שמע בפרשת והיה עם שמע  מופיע הפ"ס," והיה אם שמע תשמעו אל מצותי אשר אנכי מצוה אתכם היום לאהבה את ה" אלהיכם ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש ואספת דגנך ותירשך ויצהרך ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלהים אחרים והשתחויתם להם וחרה אף יהוה בכם ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן את יבולה ואבדתם מהרה מעל הארץ הטבה אשר יהוה נתן לכם ושמתם את דברי אלה על לבבכם ועל נפשכם וקשרתם אתם לאות על ידכם והיו לטוטפת בין עיניכם ולמדתם אתם את בניכם לדבר בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך",  הקב"ה מזהיר את עם ישראל שמע יתפתו לעבוד אלילים , או אז  השמיים יעצרו והגשם לא ירד, בגלל שעם הלך אחרי הבל וריק,  חטא העגל הוא בדיוק העניין הזה ,הוא נאוף אמוני בה" , כל עניין החטא מסמל גאווה יהירות זימה וכל הרע שיש , נכון מעמד הלוחות הראשונים היה טהור וקדוש! אך לווה ברעש גדול גם שלא היה בכונה טובה , המים הם הגורם המנקה את האדם , הם שקטים צנועים , נעימים כצניעות עליה כתוב" והצנע לכת עם אלוקיך". (ספר מיכה)
"כל כבודה בת מלך פנימה, ממשבצות זהב לבושה", המלבים מפרש" כל כבודה בת מלך פנימה", בארגז שהביא למנחה הונח פנימה כל כבודה של בת מלך, כל דברים היקרים ונכבדים הראוים לבת מלך, תכשיטין יקרים וכדומה, וגם הונח שם "לבושה ממשבצות זהב", לבוש יקר הנעשה ממשבצות זהב, זה המנחה שהביאו עשירי עם" הכהנים רחצו את גופם טרם עבודתם במקדש כדי להסיר מהם כל לכלוך וטומאה ,כך גם אנו עושים בעת זמני נטלת  ידים , הצנעות  מראה את היופי והטוהר שבאדם לא את הגאווה היחיצנות והיהירות , הם כטומאה , אם נשמור על צניעות גופנו מעשינו ודיבורינו , נזכה לזרז את הקמת המקדש השלישי שמחכה יותר מדי זמן הכל תלו בנו ! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע