chiddush logo

שנאת חינם , ליום הזכרון לשואה ולגבורה לע"נששת המיליונים זל הי"ד ולע"נ משפחות , שרנו מלו , טבוך ווליש רקנטי , העליון שאלתיאל ה"ד

נכתב על ידי izik28, 17/4/2023

 בסד 

דבר תורה ליום השואה 
שנאת חינם  
------------------------------------------------------------------------
יום הזכרון לשואה ולגבורה , הוא היום [חוץ מיום הזכרון  לחללי מערכות יישראל ] העצוב ביותר
אך האם היה בעבר  מקרה כזה  ? בתורה ? אכן כן ,  לא דומה  לכמויות בלתי נתפסות שנהרגו רק בגלל היותם יהודים ,   אך מה עם מכירת יוסף? שכחנו ? הנה תזכורת כואבת , " ויאמר יהודה אל אחיו מה בצע כי נהרוג את אחינו וכסינו את דמו. לכו ונמכרנו לישמעאלים וידנו אל תהי בו כי אחינו בשרנו הוא, וישמעו אחיו. ויעברו אנשים מדינים סוחרים, וימשכו ויעלו את יוסף מן הבור, וימכרו את יוסף לישמעאלים בעשרים כסף, ויביאו את יוסף מצרימה... ויקחו את כתונת יוסף, וישחטו שעיר עזים ויטבלו את הכתונת בדם. וישלחו את כתונת הפסים ויביאו אל אביהם ויאמרו זאת מצאנו, הכר נא הכתונת בנך היא אם לא. ויכירה ויאמר כתונת בני חיה רעה אכלתהו טרוף טורף יוסף. ויקרע יעקב שמלותיו וישם שק במתניו ויתאבל על בנו ימים רבים... והמדנים מכרו אותו אל מצרים לפוטיפר סריס פרעה שר הטבחים.".
כל זה קרה בגלל שיוסף הצדיק אולי לגלג על אחיו  , ודיבר עליהם רעה, אך האם זו סיבה להעלים אח , למשך שנים ? ולצער את אביהם ? איפה כיבוד האב שלהם ? יראת השמיים ? בעיני .. שיסלח לי ה" היא לא שווה כלום ,  שכן למרות היותם גדולים בתורה ,, בני ישראל , במידות  הם נכשלו כשלון חרוץ רק בגלל שנאת חינם וגאוה , אני כמובן לא משווה אותם  ולא אף אחד יהודי ! לגרמנים !!! בשום צורה ואופן!! חד משמעי לא ! 
אבל שנאת חינם וצער ובזבוז שנים היו שם גם היו , מה עוד שהם לא ידעו מה עלה בגורל יוסף?  חיי? מת? התפקר ?? כלום !!
מדרש שחור טוב מסביר " אמר רבי חנין אמר הקב"ה לשבטים אתם אמרתם לעבד נמכר יוסף, חייכם אתם קורין עצמכם בכל שנה ושנה עבדים היינו... (תהלים מזמור י)
...שכך כתוב, אם יאמרו לכה אתנו וגו', אלו אחיו של יוסף, שהיו מצפין ואומרים אימתי יגיע הקץ ונהרגהו, וכיוון שבא אצלם התחילו לומר זה אל זה הרי הוא השעה, הרי הוא העונה, והיתה השכינה משחקת עליהם ואומרת, אוי לכם מדמו של צדיק זה, לכך נאמר, (בראשית ל"ז) וישמע ראובן ויצילהו מידם, אמר להם באו ואתן לכם עצה נשליך אותו לבור כשהוא חי וידנו אל תהי בו... אמר רבי זבדאי אמר רבי לוי מי הורידו לבור מכל אחיו, הוי אומר שמעון ולוי, שנאמר (שם מ"ט) בסודם אל תבא נפשי, כי באפם הרגו איש, אבל ראובן היה בדעתו להחזירו אל אביו, שנאמר למען הציל אותו מידם, והיכן היה, רבי יודא אומר טורח הבית היתה מושלכת עליו... כל הון יקר נמצא נמלא בתינו שלל, זה מכירתו של יוסף, שמכרוהו שהוא בן יקר לאביו, ונמצא מחיה לפניהם, נמלא בתינו שלל מאוצרותיו של יוסף. אמר רבי יהושע בן לוי לא נמשכו עשרה הרוגי מלכות אלא בחטא מכירתו של יוסף. רבי אבין אומר בכל דור עדיין החטא קיים... (משלי א)".
מכירת יוסף הייתה בגלל האהבה שיעקב אבינו רכש ליוסף  , הוא תפר לו כתונת פסים כידוע, האם בגלל אהבה הורגים? הגיוני ? למרות הסיבה הטובה של המכירה ," כדי להחיות עם רב "לא ולא . אפשר היה לפתור את העניין בד תרבותית אחרת  , האם  יעקב שאהב את רחל מלאה , גרש את לאה ביום החופה? ממש לא  למרות שהיו לו כל הסיבות הטובות  , וגם את רחל אהובתו , הוא חשב, מה ? אבייש בת ישראל ?  לא ולא  , ושוב אין השוואה גם לא בגרם למעשי הגרמנים ימח שמם!.
משפחתה של סבתי גרציא מלוך לבית שרנו נספרו בשואה הי"ד , לתדהמתי נודע לי שגם הוריה של סבתי גרציא זל נספו בשואה , מה שלא ידעתי  - מודה ! הדבר צמרר אותי , כיוון שהיא מלבד אח ואחות נותרה יתומה  , אך הקב"ה אבי יתומים  דאג לה ועודד אותה ,לראיה , גם דבר תורה זה שיוצא לאור אודת לה ולעוד עוזרים ועוזרת !  ששרדה , מה שמלמד אותנו  לעודד ולחזק  , תראו איזו המשכיות נולדה אודות לה  ולסבי יצחק מלוך  ז"ל אודות לכך שעודדו אותם להמשיך  ולא כאחי יוסף  למרות הסוף הטוב ,  יום השואה חל בימי ספירת העומר  בהם מתאבלים על מות תלמידי רבי עקיבא זצל , מה ששוב מלמד  אותנו  לא לשנוא , אפשר להיות שונה מהאחר , יש 12 שבטים , אך לא לשנוא ולהפריד  כיוון שהקב"ה רואה הכל גם שלא רואים אותו  ,  עוד משהו קטן , טרם פטירתו של אבי זל  שעות ספורות לפני מותו  סיפרתי לו בשורה טובה מאוד  מה שעודד אותו מאוד [ לא אפרט בפוורם זה  ] ולתדהמתי   כ 3 שעות לפני שנפטר ,שהיה חלש מאוד וסליחה – גוסס – הוא ברך  ! מה שראיתי בנייד לו  , ידעתי שיש לו לב רחב  , אבל לא עד כדי כך.. שנלך בדרכו הרחבה והטובה !! ונראה מעלת חברנו ולא חסרונם .

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה