chiddush logo

פרשנות אונקלוס: אחרי מות - קדושים

נכתב על ידי אורן מס, 28/4/2023

 

פרשנות אונקלוס – פרשת אחרי מות - קדושים

 

אחרי מות

ויקרא טז,א: וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה, אַחֲרֵי מוֹת, שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן--בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי-יְהוָה, וַיָּמֻתוּ: אונקלוס: בקרוביהון אשתא נוכריתא. תה"ת: בהקריבם אש זרה. אונקלוס מסביר מה היה החטא של בני אהרן כאשר קרבו את המזבח – "לפני ה'".

 

ויקרא טז,לב: וְכִפֶּר הַכֹּהֵן אֲשֶׁר-יִמְשַׁח אֹתוֹ, וַאֲשֶׁר יְמַלֵּא אֶת-יָדוֹ, לְכַהֵן, תַּחַת אָבִיו. אונקלוס: יקרב ית קורבניה לשמשא. תה"ת: יקריב את קורבנו לשרת. אונקלוס מסביר את המונח 'ימלא את ידו' כמלאכה ראשונה הנעשית כתחליף למי שעשאה קודם. "כל מילוי ידיים – לשון חינוך" (רש"י על שמות כח, מא).

 

ויקרא יח,ט: עֶרְוַת אֲחוֹתְךָ בַת-אָבִיךָ, אוֹ בַת-אִמֶּךָ, מוֹלֶדֶת בַּיִת, אוֹ מוֹלֶדֶת חוּץ--לֹא תְגַלֶּה, עֶרְוָתָן. אונקלוס: מולדת בית: דילידא מן אבוך מו אתת אחרי. תה"ת: שנולדה לאביך מאשה אחרת. מולדת חוץ: או מן אמך לגבר אחרן. תה"ת: או שנולדה לאמך מאיש אחר. אונקלוס מסביר שמולדת בית – הולדת אב, מולדת חוץ – מולדת אם.

 

קדושים

ויקרא יט,כ: וְאִישׁ כִּי-יִשְׁכַּב אֶת-אִשָּׁה שִׁכְבַת-זֶרַע, וְהִוא שִׁפְחָה נֶחֱרֶפֶת לְאִישׁ, וְהָפְדֵּה לֹא נִפְדָּתָה, אוֹ חֻפְשָׁה לֹא נִתַּן-לָהּ--בִּקֹּרֶת תִּהְיֶה לֹא יוּמְתוּ, כִּי-לֹא חֻפָּשָׁה. אונקלוס: לא אתפריקת בכספא או חרותא לא אתיהיבת לה בשטר. תה"ת: לא נפדתה בכסף או חירות (שחרור) לא ניתן לה בשטר. אונקלוס מקבע הלכה שפדות ושחרור אינם רק באמירה אלא במסמך של כסף ושטר.

 

ויקרא יט,לב: מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם, וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן. אונקלוס: דסבר באורייתא. תה"ת: מבין בתורה. אונקלוס מסביר את ההבדל בין שיבה לזקנה, שזקנה היא גיל, ולרגומו 'סבא', אך שיבה היא מעלה שאדם טרח בה – הבנת התורה.

 

שבת שלום, שבת של קרבת ה' במותר לנו, התנסות בחוכמה, הבנת התורהש, אורן.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע