chiddush logo

אל תרא ואל תחת

נכתב על ידי izikm18, 11/8/2023

בסד 
דבר תורה לפרשת ולהפטרת דברים .לע״נ אברהם בן מרים ז״ל 
״ אל תירא ואל תחת ״ או כיבוד הורים אמיתי 
----------------------------------------------------------------
חומש דברים נקרא״ משנה תורה ״ , הוא ברובו סיכום של דברי משה לעם ישראל ,,חומש דברים טומן בחובו את פרשת המרגלים , שניסו להניא את עם ישראל מהכניסה לארץ ,בפרשה מופיע הפ״ס ״ ראה נתן ה׳ אלהים לפניך את הארץ עלה כד כאשר דיבר ה׳ אלהים לך אל תירא ואל תחת ״ , משה מזכיר לעם ישראל טרם כניסתו לארץ ישראל שלנו שבל יפחדו מהכניסה לארץ והחים בה כיוון שהיא הארץ המובטחת לנו והיא מלא בברכת ה׳ ,חטא המרגלים קרה ב ט באב ,הקב״ה אמר ״ אתם קבעתם בכיה חינם ,אני אקבע לכם בכיה לדורות , בהרצאה ששמעתי בירושלים אמר הרב ,הרי גזירת חורבן במקדש קרתה הרבה לפניו  שישראל נכנסו לארץ ...בית המקדש הראשון נחרב בגלל חטא עבודה זרה וגילוי עריות ועל שהעמידו דבריהם על דברי תורה  ,למרות שהיו חכמים ונבונים ,לא פעלו לפנים משורת הדין 
בית המקדש השני שהיה פחות ממעמד בית המקדש הראשון נחרב בגלל שנאת חינם , ואפשר לשאול , מה ? יש שנאה שלא בחינם ?  כלומר שנאה מוצדקת ??,הרב שלמה אבינר כותבבמאמרו 
״מה בין שנאת חינם לבין שנאה שאינה חינם? אכן יש אדם ששונא חברו, מפני שהזיק לו, הציק לו ופגע בו. אך גם אז אין זו הדרך שבה יש ללכת, אלא יש לפתור את הבעיה: שיחה משותפת, תוכחה, הסברה, ולא לשמור טינה בלב לנצח. על כל פנים אין זה חינם, יש סיבה. 
שנאת חינם היא בלי סיבה, אלא מפני שהזולת שונה. אדם חושש מן השונה. הוא מפחד מכל מי שאינו חושב כמותו ואינו פועל כמותו. הוא מתייחס אליו כמי שהורס את המדינה ואת העולם, את ההוויה ואת האנושות. הוא שונא בגלל המרחק האידאולוגי. זה חינם. הוא אינו מכיר אותו כלל, לא דיבר אתו מעולם, אינו יודע מעשיו מידותיו ותכונותיו, אך כיוון שהוא בעל השקפה אחרת וכיוון אחר, הוא שונא אותו. 
זה מה שהחריב את ביתנו וממלכתיותנו. אכן היהודים שונים זה מזה, פרצופיהם שונים ודעותיהם שונות, רצונותיהם שונים, רגשותיהם שונים – טבעי הוא הדבר. אין שני בני אדם על פני כדור הארץ המסכימים בכל דבר, וזה מה שעלול לגרום לשנאה עד כדי אלימות. אפילו להסכים עם עצמו, ולחיות באחדות פנימית, אינו דבר המובן מאליו. 
אלימות איננה רק פיזית, אלא אף מילולית ואף במחשבה היא אסורה. שנאה אסורה! תשאלו: האם חייבים להסכים, לשתוק, להבליג, כאשר הצד שכנגד הורס כל חלקה טובה?! ודאי שלא. מותר להתווכח, להילחם מלחמת דעות, אך בלי שנאה. יש קווים אדומים. לפני מלחמת השחרור היו חילוקי דעות חריפים. מוסדות היישוב וההגנה סברו ששיתוף פעולה עם האנגלים הוא תנאי להקמת המדינה. לעומתם האצ"ל והלח"י סברו שהאנגלים בוגדים ורשעים ויש להילחם נגדם כדי שתקום מדינה. אכן ויכוח חריף. אך הדברים גלשו לשנאה, לדברי בלע ועלבונות ולמעשים מצערים מאוד. אז יצא רבנו הרב צבי יהודה קוק לראשונה במאמר שפרסם ברבים: את אחי אנוכי מבקש. בל נשכח שאחים אנו. אפשר להתווכח, לתבוע, לבקר, לומר דברו בכל תוקף, אך לא לחצות קווים אדומים. ללא שנאה ללא ביזוי, ללא אלימות.״
לולא היה קורה חטא המרגלים ,עם ישראל היה נכנס מהר יותר לארץ ,בית המקדש היה נבנה , ואולי לא היה נחרב ,ואם כן ,אולי הרבה שנים לאחר חורבן בית  ראשון ,אנו רואים שמילים יכולות להחריב בית ,בית מקדש ,בית כנסת ,בית שזוג רוצה לבנות ,מילים הורגות , כאן בא חטא לשון רע  וחשיבה אנוכית , המרגלים אולי לא התכוונו לרעה שהם רצו להשאר בבמדבר ,ולהמשיך בעבודת ה׳ ללא הפרעה של עבודה וחקלאות כמו שיצטרכו לעשות בארץ .. ותורה מה היא עליה ?? וכאן קרה מה שקרה 
שעליו אנו צמים שוב ושוב .. בית המקדש השני נבנה 70 שנה לאחר חורבן בית ראשון ,במשך 70 שנה עם ישראל הבין שטעה ותיקן!  את מעשיו., לאחר חורבן בית שני אנו עדין לא תיקנו את מעשינו ,
בהפטרת הפרשה מופיע פסוק ״בנים גידלתי  ורוממתי והם פשעו בי ״,מצודת דוד מפרש את דברי הקב״ה על כך שהוא רומם את עמו ישראל והם בתגובה .. ירקו לו בפנים .... הקב״ה רוצה לבנות את המקדש יותר איתנו ! כאמירה ״ יותר מאשר העגל רוצה לינוק הפרה רוצה להניק ,הוא רוצה לת לנו את כל הטוב ,ואנחנו ?? מזלזלים ... אסיים במקרה שהיה חדשות לפני כמה ימים על כיבוד הורים , היה זוג שהחליט להינשא ,אם החתן ז״ל הייתה מאוד חולה ולא היה ברור אם תשרוד עד החופה ,כדי לשמחה הם ארגנו חופה תוך שבועיים בבית חולים  בילינסון ,לרגלי מיטתה כדי לשמחה ,אמר שם אחד מעורכי החופה שאשרי האם שזכתה לבת כזו ולחתן כזה,זה  כיבוד הורים אמיתי ,ללא גאווה ,אלא   חשיבה על האחר ועל המשכיות ,הם שילבו את אהבתם אחד אל השני עם כיבוד ההורים ,שהדבר  יהיה שיעור לכולם ,  זכיתי לשמח את אבי ז״ל שנפטר ערב פסח ,כמה שעות טרם פטירתו ,הוא נפטר שמח  בשמחתי ,לבנות  אחת מחורבות ירושלים ובבנין במקדש  השלישי  במהרה באה חינם טהורה,אמן 
דבר תורה זה נכתב לע״נ סבא רבא מצד נונו מלוך אברהם  בן מרים ז״ל ,כאברהם אבינו שעשה את רצון בוראו ללא סייג והפיץ את אורו של ה׳ עד כדי כך שהקב׳ה קרא לו ״ בא ותאיר לפני ״ , שנזכה גם ללכת בדרך זו אמן ,שבת שלום וימים טובים !! 



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע