chiddush logo

העם -כעם .זקוק למשפט צדק

נכתב על ידי משה אהרון, 13/8/2023

בס"ד.

 העם - כעם זקוק למשפט צדק.
---------------------------------------------.

 שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק.  יט לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד--כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם.  כ צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.

הירא את דבר ה' דווקא בימים קשים אלה, יזהר לנהוג על פי משפטי תורה אלה:

בעם ישראל יש "שערים" רבים,מהם יוצאים ואליהם נכנסים
 וכל כניסה ויציאה שכזו ,חייבים שיהיו בהשגחת ובפיקוח המשפט של שופטים ושוטרים .
 והנה בעיקר תפקיד השופטים והשוטרים 
 ליתן  מענה ראוי "לשבטיך". 
לאותה מגמת השבטיות המאיימת תדיר 
על אחדות העם. שחלילה כל שבט מושך לכיוון אחר.
  ועל העם הזה מה יהא......
 הנה כי כן, לא חרדה התורה תחילה אלא על עם ישראל .
כעם אחד ומאוחד. אותו המשכיל לאחד במשפט את כל שבטיו לפיכך מיד נאמר :
"ושפטו את העם משפט צדק" .  דגש על "העם"
 שכאמור ראשית תכלית כל משפט  שקודם לכל עושים צדק עם העם - כעם. ללא עם ישראל כעם אין גם כל תוחלת לפרטים  שבו.
 שצדק של פרטים אין לו סופיות ולא ניתן לדאוג לצדק של כל פרט ופרט ללא תחילה שמירת וביסוס המסגרת - עשיית צדק עם ה"עם" כאמור.
 ואין לך צדק עם עם ישראל, אלא בדאגה לשימור אחדותו כגוי אחד הראוי לעמוד מול ה' אחד.
 הנה כי כן ,הדגש הוא לגלות רגישות יתרה לשמור אחדותו של כלל ישראל תוך שאיפה לעשיית צדק עם כל שבט ושבט.
לכן גם ציווה הכתוב בהמשך : "צדק צדק תרדוף" . 
לאמור :
  מיד לאחר  החיוב לשפוט את העם כאמור במשפט צדק מצווה התורה לאמור : "לא תטה משפט".
 דהיינו להזהיר שלא משנים  בזחיחות ובהינף יד משפט .
 אשר קיים ואשר שומר על אחדות העם ולו גם יחסית .
  וודאי לא בעבור  של "להכיר פנים".......של שבט זה או אחר או מנהיג זה או אחר
 בלי עשיית הצדק הכפול הזה עם ה"עם" ובהמשך גם עם פרטיו.
 אין אחדות וגם אין תוחלת  לא לקיום של חיים וגם לא לירושת הארץ.
 כל אותם העוסקים בהטיית משפט כנגד חצי מהעם ותוך שיסועו  משולים הם לנוטעי אשרה אצל מזבח ה' ואשר מקימים מצבות  "מתות" ולא בתים חיים .
 ואני הקטן מאשים  כי דווקא אותם המחשיבים עצמם  כשלומי אמוני ישראל החוטפים גם חוקים אישיים ופרסונליים .
  הם אשר נחשבים  כנוטעי אשרות וכמקימי מצבות 
 לאמור :

לֹא-תִטַּע לְךָ אֲשֵׁרָה, כָּל-עֵץ:  אֵצֶל, מִזְבַּח יְהוָה אֱלֹהֶיךָ--אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה-לָּךְ.  כב וְלֹא-תָקִים לְךָ, מַצֵּבָה, אֲשֶׁר שָׂנֵא, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.  {ס
 
ולוואי שמישהו יתעורר בטרם נדע כי "אבד" העם ונשמטה מידנו גם הארץ  .......
 משה אהרון 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע