chiddush logo

החזירנו בתשובה לפניך

נכתב על ידי izikm18, 24/8/2023


בסד

דת לעלון כי תצא

החזירנו בתשובה לפניך



--------------------------------------------------------

המלך בשדה 
חודש הרחמים והסליחות  הגיע ,בו מלך מלכי המלכים נמצא בשדה    ואנו מנסים להתקרב לאבינו שבשמיים כדי לזכות בשנת תשפ"ד טובה ומתוקה ," אלול " הם ראשי התיבות" אני לדודי ודודי לי " קרי אני למען ה" והוא למעני , או הדדיות , הדבר גם מתקשר גם לכל מה שקשור בקשר שבין אדם לחברו , עברות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו , כיוון שאדם נברא  בצלם ה," ,ככתוב בפ"ס," בצלם ה "ברא אותו "אם פגעת בחברך , פגעת בכבוד ה"  ודבר קשור בדבר .

ציצית
מצוות ציצית היא בין הקלות שבמצוות , והיא מופיעה בפרשה  בפ"ס", גְּדִלִ֖ים תַּֽעֲשֶׂה־לָּ֑ךְ עַל־אַרְבַּ֛ע כַּנְפ֥וֹת כְּסֽוּתְךָ֖ אֲשֶׁ֥ר תְּכַסֶּה־בָּֽהּ," מה שמחבר אותנו למצוות ציצית המוזכרת  בפ"ס , " דבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם, וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת: וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ, וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה', וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עינכם 

אשר  אתם זונים אַחֲרֵיהֶם ",טעמה של מצווה זו כתוב בתוך ציוויה והוא חובת האדם להיזכר במצוות ולא לתור אחרי הלב והעיניים, כפי שעשו המרגלים שתרו את הארץ אחר מראה עיניהם, דבר שגרם להם לזנות מאחרי ה', ולא זכרו את מצוות ה' מה שגרם להוצאת דיבה חמורה .

חז"ל הסבירו שכשרואים את צבע התכלת שבציצית, מעורר הדבר במחשבתו של האדם את מראה הים והשמים וכסא הכבוד של הקב"ה, ובצורה זאת הדבר שומר עלינו  מהחטא " ,ורשב"י אומר כל הזריז במצוה זו זוכה ומקבל פני שכינה, כתיב הכא וראיתם אותו מדוע דווקא הציצית מזכה את הזריז בה בשכר גבוה כל כך בעולם הבא?

רש”י מסביר בשם הגמרא שמצוות הציצית שווה לכל המצוות כולם, כלומר השכר אותו מקבל האדם הלובש אותה הוא שכר עצום בכל שניה, והוא זוכה כאילו הוא קיים את כל המצוות כולם ,הנעם אלימלך כותב בספרו שראיית הציצית היא סגולה לנבואה , כנלמד מהמילה ״ראיה״ ויראה ״ לפי הבית אהרון ,עוד מובא שהציצית היא סגולה  לבנים יראי שמים, בנוסף כשנכפיל את 'ארבע הכנפות' ב-8 חוטים היוצאים מכל כנף נקבל בסך הכל 32, מספר היוצר את המלה "לב".
כי תצא לשנה טובה 
מצוות הציצית  החשובה והקלה לקיום  מתחברת עם ראשית הפרשה ולפ"ס," כִּֽי־תֵצֵ֥א לַמִּלְחָמָ֖ה עַל־אֹיְבֶ֑יךָ וּנְתָנ֞וֹ יְהֹוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ בְּיָדֶ֖ךָ וְשָׁבִ֥יתָ שִׁבְיֽוֹ",השם משמואל כותב בשם סבו הרבי מקוצק שהמלחמה המתוארת בשני הפסוקים היא מלחמת האדם כנגד היצר הרע שלו, וההבדל הוא באופן שבו נערכת מלחמה זו. בפרשתנו מתוארת יציאה כנגד האויב – היצר הרע – ו"אם יוצאים נגד היצר הרע אז 'ונתנו ה' אלקיך בידך.

לפני מצוות ציצית מופיע האיסור," לא תלבש שעטנז צמר ופשתים יחדו", נשאלת השאלה  האם יש קשר בין  מצוות ציצת לאיסור שעטנז וחודש אלול ?

הרב זמיר כהן  מסביר, "מקור המילה "שעטנז" על פי חז"ל הוא כנוטריקון של שוע טווי ונוז (עירוב טווי ושזור) בקבלה נדרש השם כ"שטן עז",  איסור שעטנז קובע שאסור ללבוש בגד שבו ארוגים צמר ופשתן ביחד לאריג אחד. האיסור הוא מהתורה ואחד מאיסורי כלאיים", מה שמתקשר  לאיסור לא תתורו " ,מצוות הציצית  וראיתה שומרת עלינו   מהליכה בדרכי היצר הרע ,הציצית משולה לחושן שהיה לובש הכהן הגדול  בבית המקדש בו היו כל שמות שבטי ישראל  על ליבו  ,   במיוחד בחודש אלול  עלינו להקפיד על קיום מידה זו ועל כל מצוות ה" קלה כבחמורה , אך לשלב זאת עם קיום מצוות בין אדם לחברו  כמו השבת אבדה , עזרה לזולת  ולקרב איש את רעהו לתורת  ה" , כמילה " הדדיות" , איסור כלאיים אסור כאמור ,כמו, לא תחרוש בשור וחמור יחדיו ",בה אנו אמורים לנהוג ברחמנות כלפי בעלי החיים כבמקרה זה משום שאין כוחתיהם שווים ,מה שמקשר אותנו למצוה , "כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּור לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל עֵץ או עַל הָאָרֶץ אֶפְרחִים או בֵיצִים וְהָאֵם רבֶצֶת עַל הָאֶפְרחִים או עַל הַבֵּיצִים לא תִקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים:

שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים:", תועלת המצווה היא להרגיל את האדם במידת הרחמנות, אין פירוש הדבר שהתורה ריחמה על הציפור ,אם הקב"ה מרחם על בעלי החיים הוא היה אוסר את השחיטה, אלא ודאי מטרת המצווה היא לחנך את האדם שלא יתאכזר "וללמד אותנו את המדות הטובות", כי כאשר האדם יתנהג ברחמים לבעלי החיים, הוא ינהג כך גם בחייו האישיים.,מה שמלמדנו על חשיבות שילוב בין מצוות שבין אדם לחברו  ובין אדם למקום שהוא חובה הלכתית  ,קיום שילוב זה כמצוות הציצית  שהיא כמו מונחת  על ליבנו  באופן שנזכור תמיד את מצוות ה׳ מקשר אותנו למילה גדילים ״ מלשון ״ גדולים ״ מה שמגדיל את קדושת האדם ׳ אז יהודים יקרים ,נצלו את המתנה שקיבלנו מהקב״ה ,ימי הרחמים והסליחות , התקרבו אליו ,הוא מחכה לכל אחד ואחת בזרועות  פתוחות באמת ! מימוש כותרת ד׳ת זה  בלב שלם יזכה אותנו בברכת ה" ושכינתו בתוכנו ביתר שאת בשנת  תשפ"ד  ,אם נשים לב במילה תשפ׳ד נמצאת המילה ״פד ״ הוא תחבושת רפואית לפצעים , מה שמחבר אותנו לציצית , שנמשלת  לאפוד שהיה על ליבו של  הכהן הגדול במקדש ,קרי שנה זו תחבוש ותרפא את כל פצעי  נפשנו וליבנו בעליה בקודש  ונזכה לשנה טובה מבורכת ומתוקה ! שבת שלום  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע