chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת תצוה

נכתב על ידי אורן מס, 22/2/2024

 

 מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת תצוה


שמות כח,כא: וְהָאֲבָנִים תִּהְיֶיןָ עַל-שְׁמֹת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה--עַל-שְׁמֹתָם; פִּתּוּחֵי חוֹתָם, אִישׁ עַל-שְׁמוֹ, תִּהְיֶיןָ, לִשְׁנֵי עָשָׂר שָׁבֶט: מהו פִּתּוּחֵי חוֹתָם? רש"ר הירש: "היה חקוק על האבנים גם 'אברהם יצחק ויעקב' גם 'שבטי ישורון' ... נמצא שכל אותיות הא"ב הופיעו על האבנים, וזאת כדי שיוכלו לשאול עצה באורים ותומים, שאם לא כן תחסרנה אותיות ח', ט', צ', ק', שאינן מופיעות בשמות השבטים".


כח,לו-לח: וְעָשִׂיתָ צִּיץ, זָהָב טָהוֹר ... וְהָיָה, עַל-מֵצַח אַהֲרֹן ... לְרָצוֹן לָהֶם לִפְנֵי יְהוָה: מה מסמל הציץ שהוא על המצח לרצון להם? רש"ר הירש: "לרצונו של בעל הקורבן ... הציץ יהיה תמיד על מצח אהרן כביטוי לרצונו של ישראל לפני ה' ... שהמקדש מקודש לה' לבדו, ושבהכרזה חיובית זו תבוטל כל טעות וסטייה".


כח,מב: וַעֲשֵׂה לָהֶם מִכְנְסֵי-בָד, לְכַסּוֹת בְּשַׂר עֶרְוָה: מה משמעות בגדי הכהונה? רש"ר הירש: "אופייה של הכהונה, וממילא גם כשרות עבודות הקורבנות, תלויים בבגדי הכהונה ובכל פרט ופרט שנאמר בהקשר אליהם – 'חוקת עולם', שכן ללא הבגדים האלה – דין הכהן כזר לגבי המקדש ... ללא בגדים אלה – הכהן אינו אדם רגיל, מעשיו נושאים אופי של רצונותיו האישיים ... לבישת בגדי הכהונה לעבודתו במקדש – הוא מביא הן את עצמו והן את הסובבים אותו להכרה בחוסר התאמתו לעמידה בדרישות המקדש".


כט,ד: וְאֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-בָּנָיו תַּקְרִיב, אֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד; וְרָחַצְתָּ אֹתָם, בַּמָּיִם: מה משמעות רחיצת אהרן ובניו על ידי משה? רש"ר הירש: "על ידי הטבילה הזאת מרומם משה,  כנציגה העליון של האומה, את אהרן ובניו שיוקדשו ככוהנים, ומסיר אותם מקשריהם הקודמים. וכן גם כל המעשים הבאים של הכניסה לכהונה, כגון הלבשתם בבגדים וכיוצא בזה, ייעשו על ידי משה, שכן האומה היא המכניסה את הכוהנים אל קדושת הכהונה היהודית".


כט,כ: וְשָׁחַטְתָּ אֶת-הָאַיִל, וְלָקַחְתָּ מִדָּמוֹ וְנָתַתָּה עַל-תְּנוּךְ אֹזֶן אַהֲרֹן וְעַל-תְּנוּךְ אֹזֶן בָּנָיו הַיְמָנִית, וְעַל-בֹּהֶן יָדָם הַיְמָנִית, וְעַל-בֹּהֶן רַגְלָם הַיְמָנִית: מה משמעות האוזן, היד והרגל? רש"ר הירש: "האוזן – שמיעה והבנה, היד – עבודה יוצרת, והרגל – שאיפת התקדמות, אלה הם התחומים העיקריים שבהם צריכה להוכיח את עצמה, האישיות שניתן לה כבוד הנהגת הציבור ... מעשיהם ומאמציהם של הכוהנים צריכים כביכול להימסר ולהתקבל, למות ולקום לתחייה ... צריכה להתקיים ולהתממש בהחייאת האוזן הממשית, היד הממשית והרגל הממשית. נפש האדם המיועד לכהונה צריכה להתחיל את התמסרותה ואת הכנעתה העצמית הממשית אל המזבח".


כט,לז: וְהָיָה הַמִּזְבֵּחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים, כָּל-הַנֹּגֵעַ בַּמִּזְבֵּחַ יִקְדָּשׁ: רש"ר הירש: "מה פירוש 'קודש הקודשים'? ... דבר קדוש, שממנו יונקים שאר הדברים המקודשים את קדושתם ... קידוש המעשים ... הוא היסוד והבסיס העיקרי של המקדש ... בקידוש זה הוא 'קודש הקודשים' – הבסיס והמקור לקידוש כל יתר הדברים המקודשים ... יש לו ערך רק אם האדם מחייב עצמו מראש לקיום תורת ה', עם מה שקיבל מה'".


שבת שלום, שבת של קדושה, קיום רצון ה',  התמסרות, התקדשות וקידוש הסובב לנו, ושנצליח לגבור על אויבינו, וישוחררו כל החטופים, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה