chiddush logo

למי אמר בועז? הבדלים בגישות הפרשנים

נכתב על ידי איתיאל, 25/2/2024

 וַתִּשְׁכַּ֤ב מַרְגְּלוֹתָו֙ עַד⁠־הַבֹּ֔קֶר וַתָּ֕קׇם [בְּטֶ֛רֶם] (בטרום) יַכִּ֥יר אִ֖ישׁ אֶת⁠־רֵעֵ֑הוּ וַיֹּ֙אמֶר֙ אַל⁠־יִוָּדַ֔ע כִּי⁠־בָ֥אָה הָאִשָּׁ֖ה הַגֹּֽרֶן׃


המילה "ויאמר" בפסוק היא פועל יוצא, אך חסרת מושא. למי אמר בועז?
שאלה זו העסיקה את הפרשנים. כבר מדרש רבה אומר:
וַיֹּאמֶר אַל יִוָּדַע כִּי בָאָה הָאִשָּׁה הַגֹּרֶן, לְמִי אָמַר, אָמַר רַבִּי מֵאִיר לְבֶן בֵּיתוֹ.   רַבִּי חוּנְיָא וְרַבִּי יִרְמְיָה בְּשֵׁם רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר רַב יִצְחָק, כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה הָיָה בֹּעַז שָׁטוּחַ עַל פָּנָיו וְאוֹמֵר, רִבּוֹן הָעוֹלָמִים גָּלוּי וְיָדוּעַ לְפָנֶיךָ שֶׁלֹא נָגַעְתִּי בָּהּ, כֵּן יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ אַל יִוָּדַע כִּי בָאָה הָאִשָּׁה הַגֹּרֶן, וְלֹא יִתְחַלֵּל בִּי שֵׁם שָׁמַיִם.

מפירוש רש"י עולה שאמר בליבו, לעצמו. בכך דומה פירושו לפירוש רבי שמואל בר יצחק. אך פירושו של רש"י משתלב בהקשר (כדרכו הפשטית - "דבר דבור על אופניו"). לדברי המדרש האמירה נאמרת כל הלילה, ומיקומה בפסוק בו היא משתלחת מאוחר. לדברי רש"י היא משמשת נימוק לכך ששילחה בבוקר, ולפיכך היא במקומה המתאים מבחינת הסיפור:
 ויאמר אל יודע – מוסב על ותקם בטרם יכיר וגו׳. הוא זירזה לקום, כי אמר בלבו אין כבודי שיוודע כי באה האשה הגורן.

הבדל נוסף בין רש"י לבין המדרש, הוא שהמדרש מוסיף מידע שאינו מעוגן בפסוקים, תחינתו (המרגשת!) של בועז. כמו כן, לפי המדרש בועז פונה לקב"ה, בעוד לפי רש"י הוא מחשב בליבו ואין כאן פניה.

גם ר"י קרא מפרש כך, ודוחה פירוש שהכוונה שאמר לעבדיו. נראה שפירוש זה הוא גלגול של פירושו של רבי מאיר במדרש דלעיל:
ויאמר – אל עבדיו, אל יוודע – יש פותרין כך וטעות הוא שהרי לא ידעו בה נעריו.
וכך פתרונו: בלבו אמר: אל יוודע – שילח אותה בטרם יכיר איש וכו׳, למה? כי אמר – בלבו, אל יוודע.
אגב, בעל תורה תמימה מעיר שרבי מאיר סובר שמסתמא לא היה איש כמו בועז הולך לישון לבדו.
אבל מהסיפור נראה ברור שבועז ישן שם לבדו, וזו היתה הסיבה שרות נשלחה דווקא בלילה זה, כדי לפתות את בועז ובכך לגרום לייבום (להלכה הייבום תופס אפילו אם נעשה שלא מידיעה. ויש להעיר שכך גם בסיפור הייבום הנוסף במקרא, אצל יהודה ותמר, היא גורמת ליהודה לייבם בלי ידיעתו, בהתחפשותה לזונה). אילו היה שם אדם נוסף, קשה להניח שהתוכנית היתה מצליחה לצאת לפועל.

גם בכל התכנית של בועז ובביצוע לא נזכר אדם נוסף.

ר"י כספי, שהוא פשטן קיצוני, כותב:
ויאמר – בועז, והטעם: לה, גם לקצת נעריו שהרגישו, וגם בלבו, והכל אפשר שהיה יחד. ואין צריך לחקור למה זה הסוד, ומי יתן ונדע סודות התורה והמורה.

משמעות דבריו:
במקרים כאלה הטקסט אינו מאפשר להכריע, ולכן אפשר להציע פירושים רבים, אך הדבר ימשיך להישאר בגדר "סוד" שהכתוב הסתיר ולא גילה.

פרשנים אחרים מעדיפים להציע הסברים מסברא או מהקשר הפסוק. ר"י כספי הוא זהיר מאוד ומעדיף להשאיר ב"סוד".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע