chiddush logo

העולה והעקדה. או מה הראה הר המוריה להשגחה (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 24/3/2024

 בס"ד.


העולה והעקדה , או מה הראה הר המוריה להשגחה.
----------------------------------------------------------------------.

 וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  ב צַו אֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-בָּנָיו לֵאמֹר, זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה:  הִוא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה עַל-הַמִּזְבֵּחַ כָּל-הַלַּיְלָה, עַד-הַבֹּקֶר, וְאֵשׁ הַמִּזְבֵּחַ, תּוּקַד בּוֹ..

 וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  יח דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן וְאֶל-בָּנָיו לֵאמֹר, זֹאת תּוֹרַת הַחַטָּאת:  בִּמְקוֹם אֲשֶׁר תִּשָּׁחֵט הָעֹלָה תִּשָּׁחֵט הַחַטָּאת, לִפְנֵי יְהוָה--קֹדֶשׁ קָדָשִׁים, הִוא..

הקיש הכתוב  "זאת תורת החטאת" ל "זאת תורת העולה".
 וכל כך לרמז שיסוד העולה במעשה של חטאת .
 ש"מוקדה" של העולה נעוץ בסיפור העקדה.
 שבסיפור העקדה בחן הקב"ה את המאמין הראשון אם כשר ונכון הוא לדלג על פולחן נפסד זה של הקורבנות . שכך גם קרוי ההר - הר המוריה . הר שבו יראה לקב"ה אם אפשר כאמור לדלג על הקורבנות אם לאו.[על כל פנים העולה תוקד כל הלילה עד בוקר
של פיקחון- של גאולה]
 והנה בניגוד למה שנדמה סיפור העקדה לא היה הצלחה כל כך גדולה . ברובד האמוני נחל אברהם אכן הצלחה מאמין גדול ובלתי מעורער.  אך ברובד האחר של אופי האינטרקציה הנכונה עם הקב"ה  - הוא נכשל כישלון חרוץ ובשניים.
 ראשית, נטה לכתחילה לחשוב שבאמת רצון האלוהים בקורבן אדם. [לפחות מנסה היה לערער, כמו שניסה בעניין סדום].
 תתארו לכם שכך הייתה מסתיימת העקדה . אברהם עושה הכל ואפילו עוקד את יצחק מניף היה המאכלת אל על ותוקע אותה באדמה פונה לקב"ה ואומר לו : עתה תומר לי שוב ודווקא בשם הוויה שאתה מבקש לעשות מעשה זה[ולא האלוהים ניסה את אברהם]. לא מלאך היה נגלה לו אלא הקב"ה היה "מתהווה" לו בשם הוויה, יורד מהשמיים לנשקו ולחבקו.
 ושנית משהזדמן האייל [= כח] כמבחן , נכשל הוא שוב להוכיח כי הוא אברהם עדיין איננו נכון ומתאים להקים דת ואמונה הנקייה מפולחן נפסד זה של קורבנות .
 אך לפחות דאג הקב"ה [על ידי התערבות המלאך] שחלילה לעולם לא ייכלל בפולחן זה קורבנות אדם......
 האלטרנטיבה של אברהם בשני העניינים היתה פשוטה לעשות הכל דרך משל,להניף המאחלת למעלה ולהטיחה בקרקע תוך אמירה לקב"ה  כי הוא יודע שאין זה רצונו האמיתי של הקב"ה .
וכי אך מדובר בניסיון כפול.
 כך גם האלטרנטיבה של קורבן בהמה  הייתה לו לאברהם לממש את כוחו של האייל בתועלת האדם להוריד האייל למטה ולעשות בו סעודה לנעריו. לנצל את הכח האייל של האייל  לאפיק החיובי הנכון - האכלת בני אדם
 אם כך היה עושה היה צולח את המבחן בגדול .
ואזיי הר המוריה היה מתגלה במלוא החיוב שבו כבר אז ,היה יורד עליו הבית השלישי לייתר את כל המסע המפרך של בתי מקדש חרבים ועם הרבה הרבה קורבות שהיו אך למאכולת אש במקום כאמור מאכל אדם.
 והנה כאילו להמחיש יסוד זה ראו איך התורה מתייחסת לאלטרנטיבה למנחה  ב"ו" הניגוד וההיפוך לעולה לאמור : 

 וְזֹאת תּוֹרַת, הַמִּנְחָה:  הַקְרֵב אֹתָהּ בְּנֵי-אַהֲרֹן לִפְנֵי יְהוָה, אֶל-פְּנֵי הַמִּזְבֵּחַ.  ח 
 ראו ההבדל העולה על המזבח ואילו המנחה אל פני המזבח. שהיא פניו לעתיד כאלטרנטיבה לקורבנות בהמה . שגם כך ניבא הנביא וערבה מנחת יהודה וירושלם.....
משה אהרון.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (24/3/2024)
בס"ד.

מעלתה של המנחה.
---------------------------------
אין כמו המנחה להניח דעתו של המקום.
ולהאכיל פיות בני אדם.
משה אהרון
ציורים לפרשת שבוע