chiddush logo

מתוך עמית סגל

נכתב על ידי אביהו ח, 29/3/2024

 בגילו המתקדם, כשהפנסיה כבר נראית בעין בלתי מזויינת, גילה מ"מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, את השמרן שבו. את הקריירה שלו הקדיש להרחבת שיקול הדעת המשפטי. הוא וחבריו האקטיביסטים משננים לנו שנים שכשירות לחוד ושיקול דעת לחוד, דהיינו: שהעובדה שממשלה מוסמכת לעשות משהו אין פירושה שהיא יכולה לנהוג כך ללא רסנים שמטיל עליה בטובו בית המשפט הנאור והנכבד. אך לאחרונה היה פוגלמן הקול המכריע בפסיקה חסרת תקדים שפסלה חוק יסוד בשל הצורך החיוני לדמוקרטיה להשיב לחיים את עילת הסבירות.

והנה, מסתבר שפוגלמן דורש ריסון שיפוטי.

הנושא הוא מינוי נשיא לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. שר המשפטים לוין מעוניין בשופט אבי לוי, פוגלמן בשופטת יעל רז-לוי. וכך, בין לוי ללוי בית המשפט משותק. ארגון הימין "לביא" הגיש עתירה לבג"צ שבה הוא דורש להורות לשניים למנות נשיא, בתקווה שיהיה זה הלוי השמרן. הפלא ופלא: את פוגלמן מייצגת הפרקליטות. בימים זוגיים היא טוענת בפניו, בימים אי זוגיים טוענת בשמו. אבל כזכור, מדובר בקדושים שניגוד עניינים לא חל עליהם, לא חלילה בבני תמותה או גרוע מזה, בפוליטיקאים.

זה לא העיקר: פוגלמן, שבימים כתיקונם דורש לדחות את העתירה על הסף. שיטתו, מרגע שהמחוקק קבע מפורשות שהמינוי הוא בהסכמת נשיא העליון, "אין מקום שבית המשפט ייכנס לעובי הקורה". שימו לב: אשתקד המחוקק קבע מפורשות מהם תנאי הכשירות לשר, ופוגלמן סבר שדרעי בכל זאת צריך לעזוב את תפקידו. בשנה הבאה, אם לוין יעמוד בסירובו למנות נשיא לעליון, ההרכב הליברלי בוודאי יורה לו לכנס את הוועדה בשל פגיעה קשה בדמוקרטיה. בין לבין, פוגלמן תמיד בצד שעבורו מילות החוק הן המלצה, והדרג המחליט כפוף לשלל שיקולים ועילות. אבל כאשר פוגלמן בצד הממנה ולא בצד השופט, וכאשר מדובר בקפריזה נטולת נימוקים, פתאום החוק היבש קדוש.

דברים מעניינים קורים כאשר שופטים מגלים את העולם האמיתי. כך, למשל, נמנעה מערכת המשפט במשך חמש שנים לחקור חשד מובהק לקבלת שוחד מצד נשיא המחוזי בתל-אביב איתן אורנשטיין. ההקלטות מסמרות השיער נחשפו על ידי חיים לוינסון ב"הארץ" כעת, אך היו ידועות לרשויות החוק חמש שנים. כל פוליטיקאי שהיה מתועד כך היה מובהל לחדר החקירות עם סירנות, אבל כשמדובר בשופטים המערכת מתמהמהת ומטייחת. החוק זה הם, והם מתכופפים בפני עצמם בהכנעה.
 
(הטור המלא היום במוסף לשבת של ידיעות אחרונות)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע