chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת תזריע

נכתב על ידי אורן מס, 12/4/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת תזריע


ויקרא יב,ה: וְאִם-נְקֵבָה תֵלֵד, וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ; וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּשֵׁב עַל-דְּמֵי טָהֳרָה.: מדוע היולדת בת טמאה כפליים מיולדת זכר ? רש"ר הירש: "מצוות מילה היא התנאי היסודי לקשר הברית בין ה' לישראל. מילה דורשת מהאדם שישעבד את גופו, בחירות מוסרית, לרצון ה' ולמצוותיו ... בשר הערלה – המייצג את הגוף הבלתי ממושמע והבלתי נשלט, אינו אלא התממשות האמונה בחוסר חירות האדם, הנובעת מרעיון הטומאה ... יום המילה משיב לתודעתנו את תורת הטהרה המוסרית. לפיכך ביום זה נכנסת גם האם לשלב חזרת הטהרה. ולא עוד, אלא שמכוח יום זה מתקצר מחזור הטומאה והטהרה של היולדת עד כדי מחציתו. ביולדת נקבה, נקודת הטומאה ומי הטוהר היא כפולה".


יג,ב: אָדָם, כִּי-יִהְיֶה בְעוֹר-בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ-סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת, וְהָיָה בְעוֹר-בְּשָׂרוֹ, לְנֶגַע צָרָעַת--וְהוּבָא אֶל-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן: מהי משמעות דיני נגעים והסגרם? רש"ר הירש: "הדעה שהלכות נגעים הנן תקנות סניטריות אינה אלא פרי הדמיון ... ההסגר מראה למנוגע שאצבע אלוקים 'נגעה' בו, הוא איבד את הזכות לשהות בתחום החברתי של המקדש ... נזכרו (ערכין טז.) שבעה חטאים חברתיים כסיבות לנגעים: ... לשון הרע, שפיכות דמים, שבועת שוא, גילוי עריות, גסות רוח, גזל, צרות העין ... הם מיוחסים לאיברים שנעשה בהם שימוש לרעה על ידי העיסוק בחטאים אלה ... במקום להשתמש באיבריו ובכוחותיו שהוענקו לו כדי להנהיג את עצמו בענווה ובאמת, לעשות חסד, צדק ומעשים טובים, ולדבר דברי שלום ואמת, הוא נעשה לנושא היפוכם של כל אלה. לפיכך הוא נבזה ונתעב בעיני ה', השולח נגע בגופו כאות לכעסו, לכן ה' משלח אותו מהתחום החברתי של מקדשו ... עד שיכיר באשמתו ויהגה בתיקון מידותיו".


יג,מז: וְהַבֶּגֶד, כִּי-יִהְיֶה בוֹ נֶגַע צָרָעַת: בְּבֶגֶד צֶמֶר, אוֹ בְּבֶגֶד פִּשְׁתִּים: מה מייצגים בגדי צמר ופשתים? רש"ר הירש: "צמר ופשתים מייצגים בתורה את החומרים המשמשים בייחוד לבגדי האדם ... פשתים וכן הרוב המכריע של הצמר הם לבנים בטבעם, מייצגים איפוא בצבעם הראשוני (לבן) את 'טהרת המידות' שעל האדם להלביש בה את עצמו... לפיכך נגעים מטמאים רק את בגדי הפשתן או הצמר ... והם אלה שיזהירו את האדם להסיר כל כתם מאופיו החברתי ... הדבר מורה לאיש המנוגע שטומאתו אינה נובעת ממצבו הגופני אלא מהתנהגותו המוסרית כלפי התורה ... תורת הנגעים בכללותה נראה אותה כמוסד גדול של השגחה אלוקית פרטית על היחיד".

 

שבת שלום, שבת של טהרה, חברתיות קדושה, לובן נפשי ונראה בממשות את החזרת כל החטופים, אורן.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע