chiddush logo

משפט ודמוקרטיה מהתורה

נכתב על ידי משה אהרון, 1/9/2024

בס"ד.


  שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק

וכי יש והאדם נותן [בוחר] לעצמו שופטים ושוטרים. ובכלל כל אדם מעבר לדלת ביתו -יש לו גם "שערים" .
אלא הביטוי "לך" הכוונה כאן לעם ישראל בכללו  - כעם
 כשם שגם "הלך לך" של אברהם הוא הליכה של עם.
 
שגם בהמשך נאמר :

            אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ;
 "נותן לך - לשבטיך. דהיינו וכאמור :
 אין "לך" במקרא זה אלא  פנייה לכל העם .

וכיצד כלל ישראל - כעם "נותנים "לעצמם : שופטים ושוטרים
 וכדי שיתקיים  :  "לך" - כאמור כעם .
 אלא  כשכלל "נותן" לעצמו, צריך שהמתן יהא משותף ומקובל על ידי כלל העם. וכיצד משיגים מטרה שכזו : בקיום משפט של דמוקרטיה שכלל העם בוחר [נותן לעצמו] את נבחריו, שימנו גם בין השאר :  לעצמו של העם : שופטים ושוטרים.
 מכאן גם החובה המוחלטת להישמע לשופטים ושוטרים המתמנים על ידי משטר דמוקרטי, שאדם חייב לקיים גם את המשמעות הפרטית והאישית של הביטוי : "לך". 
לקבל התכתיב כאילו הוא מינה לעצמו שופטים ושוטרים.
 
יש מהטועים שרואים בשופטים אזרחיים המתמנים על ידי הדמוקרטיה  כשופטים פסולים .אלה גם פועלים בניגוד להוראות התורה שבפירוש נקטה במינוח  מיוחד של חובת הציות :
לשופט אשר יהיה בימים ההם ......
 
כך או כך,רעיון זה מטיל  חובה עצומה על  נציגי הדמוקרטיה ונבחריה. ובפרט אותם שעוסקים בשם הדמוקרטיה במינוי שופטים ושוטרים.
 כל מינוי שאינו ראוי והגון , אלה הממנים נחשבים כאילו  הציבו צלם בהיכל  ושוב הכוונה היא גם למינוי שופטים על ידי הנציגים של הדמוקרטיה.
 רעיון זה של עיוות המשפט - משפט התורה.
לבש מטאפורה היסטורית מוחשית  בכך שבגלל חדלונינו [בעיקר במשפט וצדקה] כאמור לכל אורך ההסטוריה כאילו הצבנו ובנינו  אנו במו ידינו מן "שיקוץ" בהיכל -
 בהר הבית .
 ביום שנאפשר מיצוי אופטימלי של סגולות הדמוקרטיה, יתחולל הנס של  פינוי הר הבית לבית השלישי בדרכי שלום.
 והנס יקרה כשהמוסלמים עצמם יכירו באמת לאור מוראות העת ויבקשו הם עצמם לפנות ההר -  כרקע :לימות המשיח .
 כך שכל הליצנים שמפנטזים על "כיבוש" ההר.  הם בבחינת :
שופכי דמים לשווא. והם משולים לכל אותם שהעיזו להעפיל להר בטרם עת והכנעני השמידם.....
 ציון אך במשפט תפדה 
ושביה ב
צדקה .

משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה