כשהתרה מתערבת לומר : משה עניו מכל האדם..." (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי משה אהרון, 12/6/2025
בס"ד.
כשהתורה מתערבת לומר : משה עניו מכל האדם אשר על פני האדמה
---------------------------------------------------------------------------------------
וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה, עַל־אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח: כִּי־אִשָּׁה כֻשִׁית, לָקָח. ב וַיֹּאמְרוּ, הֲרַק אַךְ־בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר יְהוָה--הֲלֹא, גַּם־בָּנוּ דִבֵּר; וַיִּשְׁמַע, יְהוָה. ג וְהָאִישׁ מֹשֶׁה, עָנָו מְאֹד--מִכֹּל, הָאָדָם, אֲשֶׁר, עַל־פְּנֵי הָאֲדָמָה. {ס} ד וַיֹּאמֶר יְהוָה פִּתְאֹם, אֶל־מֹשֶׁה וְאֶל־אַהֲרֹן וְאֶל־מִרְיָם, צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם, אֶל־אֹהֶל מוֹעֵד; וַיֵּצְאוּ, שְׁלָשְׁתָּם.
מה הוא : "עניו".
"עניו"הוא אדם מיוחד שאומנם יודע בעצמו שהוא אינו עני ודאי לא בכל דבר. ואף על פי כן הוא עובד על עצמו ומחנך עצמו להתנהג בפועל כ"עני" - כחסר לעומת אחרים.
וכמובן שיש בדברים גם מידתיות שונה מאדם לאדם
. הנה אם כן, "עניו" זה לא רק שם תואר אלא גם פועל שהאות "ו" המצטרפת למילה :"עני",
מראה ומסמלת שהאדם פעל על עצמו לחוש ולהתנהג כ"עני".- שהענווה תרד לעולם
והנה כשמרים דיברה במשה מה רצתה למעשה לומר :
משה הגזמת עם תחושת העניות שלך לא היית צריך להביאה לידי ביטוי גם בבחירת האישה ודווקא כושית [מי שאינה יפה פיזית].[כנראה הדהדה את הלשונות הרעות...]
נדף מאמירה שכזו : שמשה הגזים וכי הוא מתאמץ להיות ולהיראות כעניו.
אז ראשית התורה התערבה מיד לומר את הקביעה החלוטה :
משה הוא עני אוטנטי ולא רק זאת הוא חש כעני מול כל אדם אחר אשר על פני האדמה.
וכי אין כאן שום ניסיון להפגין דימוי מעושה או חלילה "משחק" .
אחר כך הגיע שלב העונש : ובו מתערב הקב"ה לומר גם דברו
ולהעניש את מרים ואהרון......
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
אדם חש בבסיסו כ"עני" מול בוראו - האלוהים.
ומשום של אדם "צלם אלוהים ",חייב הוא לעתיק תחושה זו .
אל מול כל אדם - כמשה......
להתנהג כעני כלפי כל אדם, אך לחוש גם שווה לו כ"צלם אלוהים".
נוסחה כפולה זו מולידה בעולם את הענווה ....
משה אהרון