chiddush logo

כשהתרה מתערבת לומר : משה עניו מכל האדם..." (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 12/6/2025

בס"ד.


כשהתורה מתערבת  לומר : משה עניו מכל האדם אשר על פני האדמה 
---------------------------------------------------------------------------------------

 וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה, עַל־אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח:  כִּי־אִשָּׁה כֻשִׁית, לָקָח.  ב וַיֹּאמְרוּ, הֲרַק אַךְ־בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר יְהוָה--הֲלֹא, גַּם־בָּנוּ דִבֵּר; וַיִּשְׁמַע, יְהוָה.  ג וְהָאִישׁ מֹשֶׁה, עָנָו מְאֹד--מִכֹּל, הָאָדָם, אֲשֶׁר, עַל־פְּנֵי הָאֲדָמָה.  {ס}  ד וַיֹּאמֶר יְהוָה פִּתְאֹם, אֶל־מֹשֶׁה וְאֶל־אַהֲרֹן וְאֶל־מִרְיָם, צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם, אֶל־אֹהֶל מוֹעֵד; וַיֵּצְאוּ, שְׁלָשְׁתָּם. 


 מה הוא : "עניו". 
 "עניו"הוא אדם מיוחד שאומנם יודע בעצמו שהוא אינו עני ודאי לא בכל דבר. ואף על פי כן הוא  עובד על עצמו ומחנך עצמו להתנהג בפועל  כ"עני" - כחסר לעומת אחרים.
 וכמובן שיש בדברים גם מידתיות שונה מאדם לאדם  
  . הנה אם כן, "עניו" זה לא רק שם תואר אלא גם פועל  שהאות "ו" המצטרפת למילה :"עני", 
מראה ומסמלת שהאדם פעל על עצמו לחוש ולהתנהג כ"עני".-  שהענווה תרד לעולם
 והנה כשמרים דיברה במשה מה רצתה למעשה לומר  :
 משה הגזמת עם תחושת העניות שלך  לא היית צריך  להביאה לידי ביטוי גם בבחירת האישה ודווקא כושית [מי שאינה יפה פיזית].[כנראה הדהדה  את הלשונות הרעות...]
 נדף מאמירה שכזו  : שמשה הגזים וכי הוא מתאמץ להיות ולהיראות כעניו.
 אז ראשית התורה התערבה מיד לומר את הקביעה החלוטה :
משה הוא עני אוטנטי ולא רק זאת הוא חש כעני מול כל אדם אחר אשר על פני האדמה.
 וכי אין כאן שום ניסיון  להפגין דימוי מעושה או חלילה "משחק" .
 אחר כך הגיע שלב העונש :  ובו מתערב הקב"ה  לומר גם דברו 
 ולהעניש את מרים ואהרון......
משה אהרון 


 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (13/6/2025)
בס"ד.
אדם חש בבסיסו כ"עני" מול בוראו - האלוהים.
ומשום של אדם "צלם אלוהים ",חייב הוא לעתיק תחושה זו .
אל מול כל אדם - כמשה......
להתנהג כעני כלפי כל אדם, אך לחוש גם שווה לו כ"צלם אלוהים".
נוסחה כפולה זו מולידה בעולם את הענווה ....
משה אהרון
ציורים לפרשת שבוע