פרשת השבוע - שלח לך
"שְׁלַח לְךָ
אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן"
(במדבר יג, ב)
שני כוחות מרכזיים
פועלים ומניעים את האדם, ומתוך כך גם את החברה: כוח הדיבור וכוח הראיה.
תנועת כוח הראיה
היא מבחוץ פנימה - העין קולטת את כל הסובב אותה, ומייבאת את המראות אל האדם פנימה.
תנועת כוח הדיבור
היא בעיקרה מהפנים החוצה - הפה מוציא החוצה דברים הספונים וצפונים בתוך האדם, אל
המרחב החיצוני.
פרשת השבוע הקודמת,
"בהעלותך", הסתיימה במעשה מרים שדיברה על משה. ואילו פרשת
"שלח לך" מתחילה בפרשת המרגלים שהלכו לראות את הארץ.
חז"ל קשרו בין
פרשת בהעלותך לפרשת שלח לך, באמצעות כוח הדיבור וכוח הראיה, וכך מפרש רש"י:
שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים - "לָמָּה נִסְמְכָה פָּרָשַׁת מְרַגְּלִים לְפָרָשַׁת
מִרְיָם? לְפִי שֶׁלָּקְתָה עַל עִסְקֵי דִּבָּה, שֶׁדִּבְּרָה בְּאָחִיהָ,
וּרְשָׁעִים הַלָּלוּ רָאוּ וְלֹא לָקְחוּ מוּסָר".
החיים המודרניים
והטכנולוגיות הפועלות במציאות הזו, העצימו את הכוחות הללו, הראיה והדיבור, למרחבי
עד כמעט ללא גבולות. האדם יכול לראות היום כמעט כל דבר ובכל נושא, בכל רגע נתון
ובכל מקום בעולם.
לֹא בִּכְדִי, ערב
הכניסה לארץ ישראל, ממקדת אותנו התורה בשני הכוחות הללו, כוח הראיה וכוח הדיבור,
כרוצה להדגיש ולומר - אתם עומדים להיכנס ב"ה לארץ ישראל כדי להקים בה חברת
אנשים יהודית ראויה והגונה - לכן דאגו לכוון את העיניים שלכם לראיה נכונה, ודאגו
לכוון את הדיבור שלכם לתדר הנכון.
אבי
רט (תלמוד ישראלי), מתוך: "ותן חלקנו"