chiddush logo

"שמוע בין אחיכם" - הציווי הכפול (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 30/7/2025

 בס"ד.


 "שמוע בין אחיכם" - ציווי הכפול.
----------------------------------------------
המקרא :
---------------
וָאֲצַוֶּה, אֶת־שֹׁפְטֵיכֶם, בָּעֵת הַהִוא, לֵאמֹר:  שָׁמֹעַ בֵּין־אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק, בֵּין־אִישׁ וּבֵין־אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ

 על מנת שהשופטים יגיעו לכלל משפט צדק צריך לקיים את הבסיס . הבסיס הכפול. של : "שמוע בין אחיכם"
 
הבסיס,היותר מוכר הוא לעניין ההליך המשפטי עצמו ובו השופט  צריך תמיד לקיים פוזיציה ניטראלית ושוויונית של היותו שומע  בין שניים מתדיינים ששניהם הם בגדר "אחים" גם לו לשופט.
 
השני הפחות מוכר אולי. הוא הכשרת השופט עצמו.מכלל הבחינות האחרות ,שמחוץ להליך המשפטי :
 ב"שמוע" הנוסף הזה, שמחוץ לבית המשפט מילת הביניים :"בין" היא הדומיננטית  .והיא מצביעה ומסמנת  שיש תחום שיכול לסכל כל משפט צדק  והוא : חשיפת השופטים למחלוקות בעם ובפרט אותן החוצות את העם לשניים. 
ועוד יותר בנושאים של דין ומשפט
 במחלוקות שכאלה, וודאי אם הן נוגעות למשפט ולעקרונותיו מצווה השופט לקדש את הפוזיציה של :"בין" .
אותה פוזיצית ביניים ניטראלית ,שלא לוקחת צד וחלק במחלוקת . שאם לא כן, אין סיכוי למימוש המשפט לכלל : "משפט צדק".
 והכל גם מפני ש"המשפט לאלוהים הוא". 
והוא זקוק ל"ניקיון" ולבידוד כאמור.
 וככזה, שום מחלוקת פוליטית או אחרת של בני אדם. אסור שתעיב בכלום על האלוהים הקטן [השופט] בבאו ליישם את משפט האלוהים לכלל : "משפט צדק".
 חולה רעה היא בתחום זה ,שמוטבעת בשופטים תוית של שמרנים מכאן וליבראליים מכאן תוך גם רמיזה. לגופים פולטיים שפעלו למינוים.
 שופט אסור לו שיקח חלק או יזדהה במחלוקות אלו.
  עליו לקיים לעניין זה את הצו החיצוני למשפט והוא : " אך ל"שמוע" ולהיוותר תמיד בעמדת ביניים. ככשני האגפים מבחינתו אך  "אחים" ללא כל הבדל.
 אין זה אומר ששופט לא רשאי שתהא לו דעה משלו  אך אסור שזו תעיב בכלום על השיטה ועל ניקיון ההליך.
 אך דווקא לעניין זה, מוטלת לפתחו של אותו שופט. שנקלע למינוי על ידי גוף פוליטי מסויים לעשות הכל שנטראליות  ופוזיציית הביניים השויונית שלו - לא תפגע.
 רק בעמידה במבחנים כאמור יתאפשר לו לשופט לקיים את ההמשך לאמור :

לֹא־תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט, כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן--לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי־אִישׁ, כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא. 
שגם אלוהי המשפט שופט תדיר  את שופטיו הקטנים......

משה אהרון 






 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (30/7/2025)
בס"ד.
הבסיס לפירוש המרחיב הוא לא רק הגיונם של הדברים .
אלא הזרימה המתבקשת שבהמשך . במיוחד הסמיכות של הציווי של "שמוע בין אחיכם" לציווי : "ושפטם בצדק בין איש ובין אחיו."
שלעולם לא ניתן לקיים זאת דהיינו לשפוט משפט צדק אם אין את הפירוש המרחיב כאמור של : "שמוע בין אחיכם" .
ששיפוט בצדק לא יכול להתקיים . כשהשופט בדין מזוהה עם מחלוקת בעם לכיוון זה או אחר.במקרה זה גם אין התקיימות היות השופט : "אלוהים" שכל בני האדם שווים בפניו. הנה כי כן ,רק שופט שהוא פאסיבי לחלוטין מלהיות חלק ממחלוקת בעם. הוא הוא המקיים את המצב של "שמוע בין אחיכם".
דגש על המילה :"בין" היותו של השופט בעמדת ביניים תמיד. ביחס למחלוקות בעם
רק תהליך שכזה הנשמר באדיקות יעמיד גם בהמשך את השופט לקיים :
לא תגורו מפני איש....
משה אהרון
ציורים לפרשת שבוע