הגדידה והקורחה...
נכתב על ידי משה אהרון, 19/8/2025
בס"ד.
הגדידה והקורחה.
------------------------------
המקרא :
-------------
בָּנִים אַתֶּם, לַיהוָה אֱלֹהֵיכֶם: לֹא תִתְגֹּדְדוּ, וְלֹא־תָשִׂימוּ קָרְחָה בֵּין עֵינֵיכֶם--לָמֵת.
הקווים המורים:
------------------
"בנים אתם" :ביותר חרד הקב"ה שבניו יהיו אחים זה לזה.
לפיכך קרא לעומתם : "בנים אתם...."
"תתגודדו". שלא תעשו בכם אגודות אגודות הנלחמות זו בזו והשורטות זו את זו .[משל המפלגות כיום]
"קורחה בין עיניכם" : שעינכם רואות אך קדימה בחזית ואך "קורחה" במובן של "כלום" או שטח מת וקרחת של תוכן.
ויש גם שהמציאות משל קפואה כקרח.... לברוא מציאות אחרת מדומיינת....
והכל משום שקורחה זו מושפעת מהתפיסה של חיבור לעולם למתים על חשבון החיים - וכדי התעלמות מהמציאות :
"למת" מת ידוע [ראו הניקוד לאות "ל"] והוא אב המשפחה.
הדברים :
---------------
שאלה היא למה דווקא : "הגדידה ו"הקורחה למת" ,נסמכו לקביעה :
"בנים אתם לה' אלוהיכם." והם גם הפתיח והרישא לתוצאה שבהמשך לאמור :
כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ; וּבְךָ בָּחַר יְהוָה, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה, מִכֹּל הָעַמִּים, אֲשֶׁר עַל־פְּנֵי הָאֲדָמָה. {ס}
והתשובה היא כי שניהם אלה : "ההתגודדות" ו"הקורחה למת" הרסניים למרקם ה"אחוותי" בעם ישראל ובגיבוש משפחותיו....
חותרים תחת האושייה של היות הקב"ה אל- "אב" - לכולנו יחד.
אב שאינו מוותר על שום בן
משל הבנים בליל הסדר סביב שולחן אחד.
להיותינו "בנים" שווים החרדים תמיד לזו האחווה.
להיות יחד תמיד.
כי היא האחווה - היסוד של כל הטוב בעולם
הנה אם כן הקב"ה "חרד משניים".
בכלל עם ישראל שיהא בו חלילה פילוג ושיסוע כיתתיים....
ושבכל משפחה כשהאב מת, יזכרו כולם כי יש אב בשמיים וכולם יתאחדו סביבו וסביב האחים החיים ולא שחלק יסחפו ויתבוסס בפולחן המתים וזכרונם כחי יהיה בו כדי להפריע- להיתרחק אט אט מהחיים - ....
לאחוז בפולחן המת שהוא אביו ["למת" - האות "ל" מנוקדת בקמץ .
ללמד שהכתוב מתייחס למת ידוע]
הנה אם כן, בקיום שניים אלה :לא להתגודד כאמור ולא להיסחף בפולחן המתים,
נקיים : "בנים אתם לה' אלוהיכם
ואף נזכה לקיים ייעודנו להיותינו מחד עם קדוש ומאידך "סגולה" מכל העמים.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)