כנפי יונה- פרשת כי תצא
3/9/2025
פרשת כי תצא
להצלחת החיילים ה' עליהם יחיו ויצליחו למגר ולהשמיד את כל אויבי ישראל אמן
אכתוב בהמשך *משל ונמשל יפה* הנותן מוסר השכל..
*כִּֽי־תֵצֵ֥א לַמִּלְחָמָ֖ה עַל־אֹיְבֶ֑יךָ וּנְתָנ֞וֹ יְהֹוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ בְּיָדֶ֖ךָ וְשָׁבִ֥יתָ שִׁבְיֽוֹ׃*
*רש"י כתב* במלחמת רשות הכתוב מדבר, שבמלחמת ארץ ישראל אין לומר ושבית שביו שהרי כבר נאמר "לא תחיה כל נשמה" (דברים כ). עד כאן רש"י
צריך להבין *מה מתכוון רש"י* שאמר במלחמת רשות הכתוב מדבר.
ומכאן יש להקשות על רש"י
הרי כתוב *כי תצא מלחמה 'על אויביך ?*
ואם הוא אויב הכתוב מדבר על *מלחמת מצוה וחובה להילחם בו ולהשמידו.*
אם כן למה כתב רש"י במלחמת רשות הכתוב מדבר ?
האם יעלה על דעת לכבוש מדינה אחרת שלא עשתה לך כלום ??
*ודאי שלא !*
לגזול ולעשוק אדמותיה מי התיר זאת ?!
*אלא הכתוב אומר לך*
כי תצא למלחמה אתה הוא היוזם ולא המתגונן, *עד שיבאו ויתקפו אותך בהפתעה כמו שהיה ב 7 לאוקטובר*
מכאן זו מלחמת רשות כדברי רש"י
*מדוע ?*
כי אם אתה היוזם ותוקף מדינה שכנה ההיתר לכך מפני שהיא אויביך
*לפיכך ניתן לך רשות להקדים ולתקוף אותם גם אם כרגע לא עשו לך כלום*
*וזאת בתנאי שברור לך שהם אויבים שלך*, שאם אתה לא תקדים לתקוף אז הם יתקפו אותך בהפתעה
ועל כך אמר רש"י *מלחמת רשות היא*, ואתה רשאי להיות היוזם כוון שברור לך באופן ברור שהיא אויביך
*ולכן הקם להורגך השכם להורגו ואף על פי שעתה לא בא להילחם תקדים אתה*
פירוש נוסף על פי הדרש
*חז"ל בדרשתם דרשו על איזה אויב מדובר ? כוון שפרשת כי תצא תמיד בחודש אלול ולפני ראש השנה נתנו לכך דרש מוסרי*
כי תצא למלחמה על אויבך, ומיהו אויביך ?
*האויב של האדם הוא יצר הרע* הרוצה להחטיאו ובכל יום הוא משכים לפניך ומתחבל תחבולות ומתכנן איך תעבור על פי ה'
*במונחים של כדורגל* אומרים הלחץ הגבוה על היריבה מוציא אותה משווי משקל ומבלבל אותם
*ואז אפשר לחטוף כדור ולהבקיע שער*.
הלחץ הגבוה עושה הייצר הרע על האדם *בפרט בחודש אלול שאנשים מתחילים לחקור ולדרוש היכן לא הייתי בסדר? היכן ואת מי גזלתי ועשקתי ? היכן ואת מי פגעתי ?*
ועברתי על דבר ה' מצוות לא תעשה ומצוות עשה
*בכך בזמן שאתה עושה חשבון נפש ומבקש להתעורר* ולקבל על עצמם תיקון לקראת ראש השנה יום המשפט.
*פתאום משום מקום מופיע הייצר הרע בטורבו ומפעיל עליך לחץ עצום להחטיא אותך*
כל השנה הוא מחטיא אבל באלול במיוחד הוא פועל שעות נוספות..
אחת השיטות שלו להחטיא אותל שהוא מראה לך לחטוא ונותן לך את כל ההיתרים להקל מעליך את העבירה.
*ועל כך יש משל ונמשל*
משל על אריה ושועל שנפגשו ביער רץ האריה לטרוף את השועל,
*אמר השועל לאריה, אדוני המלך אני רזה מאוד וגם אם תאכל אותי לא תשבע ועדיין תשאר רעב*
אני מציע לך עצה
כאשר עברתי לכאן ראיתי אדם שמן מלא בשר לך ותטרוף אותו ואז תשבע.
*השיב לו האריה ואמר*, אתה השועל פיקח שבחיות ?
*ואיך נעלם ממך פסוק בתורה שאסור לנו לטרוף בני אדם ??*
השיב השועל ואמר הרי כתוב בתורה *"כי אני ה' אלהיך אל קנא פוקד עוון אבות על בנים על שלשים ועל רבעים לשונאי"*
שמעת אדוני המלך, *העונש לא יהיה עליך* אם תאכל את האדם השמן הזה, על פי הפסוק *מי שייענש יהיה הנכד שלך*
חשב האריה לרגע ואמר בליבו אכול ושתו כי מחר נמות,...
*שאל את השועל איפה הוא הנה אדוני המלך בשביל הזה הלך השמן הזה*
רץ האריה בשביל ואחריו השועל ופתאום ראה את האדם במעלה ההר ורץ במהירות להשיג אותו
*תוך כדי ריצה לא שם לב האריה לבור עמוק שהיה בשביל ונפל לתוך הבור* זעק על השועל ינוכל *אמרת לי שהנכד שלי יענש* רשע שכמותך..
*השיב השועל בעומדו על שפת הבור ובהביטו למטה, אדוני המלך לא מדעתי אמרתי לך, אלא הבאתי לך פסוק מהתורה ורק פרשתי אותו לך*..
*ומה שקרה כנראה שהסבא שלך עשה עוון ואתה נענשת על כך*.... רשע רשע
*והנמשל* : דרכו של ייצר הרע לצייר לך מציאות שאינה קיימת ומקל מעליך את חומרת העונש ומוצא לך הרבה *סיבות מקילות כי אתה אנוס ומותר לך וכו וכו לעבור עבירות*
ולכן אתה צריך להיות היוזם
והוא הטעם כי תצא למלחמה על אויביך *תקדים אתה* לתקוף ותמיד תיהיה היוזם על מנת לנצח !! *לכן תקשה עורפך ואל תשמע לעצת היחצר הרע הנבל הזה*
*שבת שלום ומבורך*, שתפו שתפו *כל שיתוף אתם זוכים להיות אהובים על הקדוש ברוך הוא* לזכות את הרבים ומצווה יקרה היא זכוי הרבים בפניו יתברך.
דברי התורה לעילוי נשמת אמא צדיקה *שושנה זורייה* בת שמחה
ת.נ.צ.ב.ה
לע"נ מורנו הרב רבי מאיר מאזוז זצוק"ל זיע"א בן כמסנא
לע"נ אבא יקר חיים ברבי בן חביבה, ואחיו בנימין קרעי בן חביבה
יהודה קרעי בן נג'מה, חביבה קרעי בת פלילה. דוד סבן בן סולטאנה.
חתאתו יעקוטה כאיו בני שמחה. ג'רייה בת מסעדה
יהודית חיים דוד בני יעקוטה
סימה את שפיקה, איציק בן שפיקה
לעילוי נשמת כל גבורי ישראל שנפלו במלחמות
ת.נ.צ.ב.ה
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)