וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר
משפט חשוב שנראה פשוט. כבר בספר בראשית יצחק מברך את יעקב בצורה שונה "ארריך ארור ומברכיך ברוך" (בראשית כז כט). זאת הבטחה שאלוהים נתן לאברהם וזרעו -- להגן על קיומו של עם ישראל לעד.
רש"י מסביר "ומקללך אקלל", כאילו אלוהים מקלל את המקללים. אולם לא נראה שזה פרוש נכון, כי קללה זאת בקשה מאלוהים לפגוע במקולל, ואין ספק שאלוהים לא מבקש מעצמו לפגוע. אלוהים, השופט העליון, רואה את החטא, ומעניש בצדק בהתאם, ואין לו צורך לקלל.
הבנת
הביטוי 'אאר'
השורש א-ר-ר מבטא את העונש שאלוהים
גוזר על החוטא כמו:
1 הנחש -- עונשו לזחול (בראשית ג יד).
2 קין – עונשו לנדוד (בראשית ד יא).
3 מקים יריחו – יאבד את הבכור והצעיר.
הבנת הביטוי 'מקללך'
מסר לימינו
https://www.ilans-books.com/ אילן סנדובסקי