יש מאין - דומם צומח חי מדבר - מושגים מתורת הקבלה והחסידות
נכתב על ידי אביהו ח, 5/10/2025
*"היום בתניא"*
י"א תשרי
תניא "אגרת הקדש"
המשך פרק כ' (עמ' 262)
שנה פשוטה
?
*מישור נוסף שבו מתהוים "יש מאין":*
בפיסקה הקודמת למדנו, כיצד מזיווג הספירות שבעולמות "בריאה יציה ועשיה" (שהם בגדר של נבראים), נבראו דרכם "יש מאין" "כל הנבראים נוצרים ונעשים" בעולמות אלו.
ובפיסקה שלפנינו נלמד, אודות שילוב האורות האלוקיים המביא להתהוות "יש מאין" על ידי כח הצומח שבארץ - התהוות שהיא מתוך "יסוד העפר הגשמי", שהוא עצמו (אינו ספירה אלא) נברא ממש, ואף הנמוך מכל היסודות האחרים (שהם "אש מים רוח ועפר").
...
*כח ה"אין סוף" המתגלה בצומח דוקא:*
הסיבה שביסוד העפר דוקא נפעל הענין של התגלות "יש מאין" ולא ביסודות הגבוהים יותר?
שכן, כמבואר לעיל, "נעוץ תחילתן בסופן", כך שכח ה"אין סוף" המהוה "יש מאין" נמשך ומתגלה מהכתר במלכות דוקא (ולא בספירות שמעליה) - וכשם שהוא מתגלה במלכות דאצילות, כך הוא מתגלה במלכות דמלכות דעשיה, כמבואר כאן.
והנה, כשם שבשלשת היסודות העליונים, אין לאחר התהוותם בששת ימי בראשית התחדשות נוספת בדרך של "מאין ליש". כך הוא גם בצבא השמים, שאינם נכללים בארבעת היסודות ואף נמצאים למעלה מהם - שמאז הבריאה לא התחדש כוכב אחד או מזל אחד בצבא השמים, נוסף על המספר הקצוב להם מתחילת בריאתם.
...
*הצמחים הגדלים מכח הצומח שבארץ, נחשבים כגילוי של "יש מאין"?:*
כמבואר לעיל, בריאת "יש מאין" אינה מבטאת התהוות דבר מ"לא דבר". אלא היא מבטאת את המצב שבו הדבר המתהוה אינו בערכו של הדבר המהוה כלל.
הנה כך הוא גם לעניננו: היות שהעשבים והאילנות הם גשמיים, ולעומתם, המציאות של כח הצומח היא רוחנית (והמציאות של הפירות המתחדשים לא היתה בתוך כח הצומח), יש לראות את התהוותם כהתהוות שהיא "יש מאין".
...
*להרחבת הבאור -המאמר "תדשא הארץ" לעומת "ישרצו המים" ו"תוצא הארץ":*
לעיל למדנו אודות התהוות של "יש מאין" שהוא מתוך "יסוד העפר הגשמי" (שהוא נברא ממש) - שזוהי בעצם גם המעלה המאפינת את המאמר "תדשא הארץ דשא, עשב מזריע זרע וגו'".
וצריך להבין: במה שונה מאמר זה, משני מאמרות אחרים (מהעשרה מאמרות) הדומים לו שבהם נאמר "ישרצו המים שרץ נפש חיה וגו'" ו"תוצא הארץ נפש חיה למינה וגו'".
מדוע איפוא יש לראות את התהוות הצמחים שהיתה מיסוד העפר הגשמי, כמעלה גדולה יותר מהתהוותם של הדגים מהמים, או מהתהוותם של החיות והבהמות שגם הם התהוו מהארץ?!
...
*להרחבת הבאור - "תדשא הארץ דשא" ציווי נצחי!:*
מסביר אדמו"ר הזקן, שיש הבדל רציני בין המאמרות הללו:
שכן, ב"ישרצו המים" ו"תוצא הארץ", היתה השפעת המאמרות רק בעת בריאת העולם - שרק אז הדגים התהוו מהמים והבהמות והחיות התהוו ויצאו מהארץ. אבל אחר כך, הם כבר מתהוים ומתרבים בדרך אחרת.
ולעומת זה, במאמר "תדשא הארץ דשא", גזר הקב"ה שכח הצומח יהיה ויפעל בארץ תמיד "ולא בששת ימי בראשית בלבד" - אלא שיהיה בארץ את הכח "להצמיח עשבים ואילנות ופירות מאין ליש תמיד מידי שנה בשנה".
...
*הזריעה והנטיעה כמשל להמשכת האורות העליונים:*
בסיום נושא זה מוסיף רבנו: כי אף שכל סוגי הצמחים (בין הנזרעים בידי אדם ובין הצומחים מעצמם), כולם מתהוים מכח הצומח שבמאמר "תדשא הארץ דשא". הנה, מהעובדה, שפירות הצמחים הניטעים והנזרעים בידי אדם, משובחים יותר באין ערוך מהצומחים מאליהם. ניתן ללמוד על ערכם הנעלה של האורות העליונים, הנמשכים לעולמות "אצילות בריאה יצירה ועשיה" על ידי עבודת האדם.
*"היום בתניא"*
י"ב תשרי
תניא "אגרת הקדש"
המשך פרק כ' (עמ' 264)
שנה פשוטה
?
*קבלת חיות מהנמוך יותר:*
במציאות החיים רואים אנו, שה"חי" הגבוה מה"צומח", ניזון מהצמחים. וה"מדבר" (האדם) הגבוה משאר חלקי הבריאה, ניזון מהצומח והחי שמעלתם נמוכה ממנו.
והאמת היא, שהצומח והחי, לא רק מחזקים את גופו של האדם אלא גם את שכלו. וכפי שניתן להבין מהאימרה "שאין התינוק יודע לקרוא אבא עד שיטעום טעם דגן".
והאמת היא, שגם המלאכים העליונים שבמרכבה, ניזונים "מרוח הבהמה והעוף העולה עליהם מהקרבנות"?
ואיך איפוא אפשר להסביר את התופעה הזו, שנבראים גבוהים ונעלים מקבלים את חיותם מהנמוך מהם דוקא?
...
*מכח האין סוף שבארץ:*
מסביר רבנו, שתזונה זו לאדם ולמלאכים, היא מכח ה"אין סוף" שבארץ, העובר אליהם על ידי המאכל והקרבנות.
הוה אומר: שבכחות ה"אין סוף" המתגלים דוקא ב"תחתית העשיה" (הנעלים מבחינות האור המתגלים באופן ישיר בבחינות הגבוהות יותר) והמביאים להתהוותם של כל הצמחים, הנה, בהם בעצם כלולה גם החיות לבעלי החיים ולאדם - ואת החיות הזו מצליח האדם לספוג לתוכו ("באור חוזר") כאשר הוא ניזון מהצומח ומהחי.
...
*"גודל מעלת המצוות המעשיות":*
לאור המתבאר לאורך האגרת, אודות אופן התהוות היש הגשמי והאורות האלוקיים הגלומים בו, וכן מעלת האורות העליונים הנמשכים מטה על ידי עבודת האדם (שכחם של המצוות המעשיות לעורר למעלה בעצמיות האין סוף, נובע מכך שמשם הוא עיקר התהוותם).
ניתן איפוא להבין, את "גודל מעלת המצוות המעשיות" אשר בהן דוקא באה לידי ביטוי תכלית ירידת הנשמות לעולם הזה הגשמי.
ונוסיף, שאם בתחילת הבריאה (בסדר השתלשלות העולמות), היו הכלים של הספירות שב"בריאה יצירה ועשיה" בין שאר הדברים שמתגלה בהם בחינת ה"יש הנברא" (ואינם נכללים בספירות שעליהם נאמר "איהו וגרמוהי חד"). הרי שעם העבודה של היהודי בקיום המצוות בעולם הזה, נפעל שגם בכלים הללו יבוא לידי ביטוי (הנאמר על הכלים שבאצילות) ש"איהו וגרמוהי חד".
בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובינהם לזכות בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון
להבנת מושגים מתורת הקבלה ותורת החסידות ולקיום מצוות תלמוד תורה:
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/536020
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)